66 667 läst ·
220 svar
67k läst
220 svar
Projekt jaktkoja!
@lars_stefan_axelsson Intressant hur detta är. I fordon verkar det ju inte finnas några som helst problem att bygga anläggningar långt över detta. Har aldrig hört någon få påbackning för det.
På den tiden när jag byggde billjud var ju huvudmatningen på 100A, 50 mm2, kompletterad med kondensatorer på 1F och annat som kan ladda ur en svetslåga ganska fint om man så gjorde fel.
På den tiden när jag byggde billjud var ju huvudmatningen på 100A, 50 mm2, kompletterad med kondensatorer på 1F och annat som kan ladda ur en svetslåga ganska fint om man så gjorde fel.
Fordon omfattas inte av elsäkerhetslagen, så där är det tydligen riskfritt att koppla.
https://www.elsakerhetsverket.se/Fr...attas-elarbete-pa-fordon-av-elsakerhetslagen/
https://www.elsakerhetsverket.se/Fr...attas-elarbete-pa-fordon-av-elsakerhetslagen/
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 135 inlägg
Useless har redan svarat, men det tål att understrykas. Fordon, vare sig det är bilar, tåg (går under sin egen lagstiftning), eller båtar faller inte under varken elsäkerhetslagen eller elinstallationsförordningen som det står i länken ovan.Bjurran skrev:
@lars_stefan_axelsson Intressant hur detta är. I fordon verkar det ju inte finnas några som helst problem att bygga anläggningar långt över detta. Har aldrig hört någon få påbackning för det.
Så om du vill installera landström i din båt t ex så är det fritt fram och inte olagligt på något vis (men gud nåde dig om du skruvar upp samma extra uttag i huset hemma). Om du gör det rätt. Gör du fel och speciellt om det det leder till olycka eller skada, så finns det en hel skrälldus med lagar som helt plötsligt träder in. Men du bryter inte mot några bestämmelser om bemyndigande.
Men det gör man som sagt om man installerar fast anläggningar över 10A eller 200VA. Det är brandrisken man främst är ute efter. Inte för att någon med sommarstuga egentligen bryr sig, vad jag har märkt, men det är egentligen ett formellt lagbrott.
men om jag då skruvar fast nå gamla skidor under kojan, och en ögla i ena ändan, och kallar hela skiten för ”skoterpulka” eller ”ark” så får jag göra vad jag vill? Det öppnar ju en hel del intressanta möjligheterlars_stefan_axelsson skrev:
Useless har redan svarat, men det tål att understrykas. Fordon, vare sig det är bilar, tåg (går under sin egen lagstiftning), eller båtar faller inte under varken elsäkerhetslagen eller elinstallationsförordningen som det står i länken ovan.
Så om du vill installera landström i din båt t ex så är det fritt fram och inte olagligt på något vis (men gud nåde dig om du skruvar upp samma extra uttag i huset hemma). Om du gör det rätt. Gör du fel och speciellt om det det leder till olycka eller skada, så finns det en hel skrälldus med lagar som helt plötsligt träder in. Men du bryter inte mot några bestämmelser om bemyndigande.
Men det gör man som sagt om man installerar fast anläggningar över 10A eller 200VA. Det är brandrisken man främst är ute efter. Inte för att någon med sommarstuga egentligen bryr sig, vad jag har märkt, men det är egentligen ett formellt lagbrott.
Jag misstänker tyvärr att någon vän av ordning redan har tänkt på det här kryphålet. Troligen blir ett fordon bygglovspliktigt, kräver tillstånd för allt möjligt osv om man parkerar det på samma plats i flera år?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 135 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 135 inlägg
Japp! Är det exv. en byggbod, husvagn eller dylikt så är det fritt fram. Friskt kopplat, och allt det där!Tovetorvan skrev:
Problemet är att det inte längre är någon friggebod och att man behöver bygglov för mer än säsongsuppställning av husvagnen.
Men man kan ju ha skidorna på medans man drar elen så tar man bort dom sen och hävdar att det är en friggebod.
Men man kan ju ha skidorna på medans man drar elen så tar man bort dom sen och hävdar att det är en friggebod.
Sitter och funderar på onödigheter och krångliga lösningar på ickeproblem, och har följande tanke:
Man gräver ner en vattentank på typ 100-200 liter (kanske behövs större tank?) jävulskt isolerad (typ en meter isolering). Den värms upp av kaminen varje gång man eldar, komplettera med värme från solfångare på sommaren. Sen tar man varmvatten därifrån till radiatorer september - maj.
cirkulationspumpen kan man ju ta från nån husvagn, 12V grej. Radiatorerna också.
Det går ju säkert räkna på hur stor tank som behövs för att det ska vara användbart och praktiskt genomförbart.
Man behöver väl inte bygglov för att gräva ner en vattentank? Isåfall får jag väl sätta skidor på den också och kalla den skoterpulka...
Man gräver ner en vattentank på typ 100-200 liter (kanske behövs större tank?) jävulskt isolerad (typ en meter isolering). Den värms upp av kaminen varje gång man eldar, komplettera med värme från solfångare på sommaren. Sen tar man varmvatten därifrån till radiatorer september - maj.
cirkulationspumpen kan man ju ta från nån husvagn, 12V grej. Radiatorerna också.
Det går ju säkert räkna på hur stor tank som behövs för att det ska vara användbart och praktiskt genomförbart.
Man behöver väl inte bygglov för att gräva ner en vattentank? Isåfall får jag väl sätta skidor på den också och kalla den skoterpulka...
Det finns nog inga genvägar. Ackumulatortankar brukar vara större, typ 1000 liter, ibland har man flera, dock är ju kojan liten. Det finns nog mer problem än fördelar med ett vattenburet system, tänker främst på frysrisken, pajar något, t ex pumpen så är det kört.
men frysrisken borde man ju kunna minimera genom att köra på glykolblandning. Blir iofs en jävla massa glykolFulkemisten skrev:
En 12 V pump är billig, man borde kunna sätta in två parallellt, så systemet är redundant. Sannolikheten att båda pajar samma helg är nog liten.
1000 liter kändes väldigt rejält, men det kanske är nån sån storlek man ska upp i för att det ska fungera i praktiken. Det borde ju bero på hur mycket värme man kan peta in i systemet, hur mycket man tar ut ur systemet, och lagringstiden däremellan. Tyvärr är matematik inte min starka sida (jag har andra kvaliteter).
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 135 inlägg
Med så liten eldningsförmåga så är nog tank inte rätt väg. Det kommer att ta alldeles för lång tid att elda upp den i någon temp, och den lär inte hålla sig till nästa helg (med rimliga storlekar) ändå.
Detta utan att ha räknat på det. Behöver lite mera siffror för att kunna göra det.
Du skall nog snarare försöka ha lite värmetröghet i ditt uppvärmningssystem i så fall, typ täljsten så att du inte behöver elda natten lång. Isoleringen skulle jag i så fall ha i huset. Där lär den göra bättre nytta.
Detta utan att ha räknat på det. Behöver lite mera siffror för att kunna göra det.
Du skall nog snarare försöka ha lite värmetröghet i ditt uppvärmningssystem i så fall, typ täljsten så att du inte behöver elda natten lång. Isoleringen skulle jag i så fall ha i huset. Där lär den göra bättre nytta.