P
Väldigt charmigt ställe! Bra potential

• Älska
Highflower
  • Laddar…
När midsommar var avklarad var det dags att gå vidare med projektet. Vad vi hade saknat under tiden vi jobbat och slitit på tomten var att kunna tvätta av sig på riktigt. Det fanns visserligen en badstrand 20 minuters promenad bort och vi hade en trädgårdsslang man kunde spola av sig med men utan varmt vatten var det svårt att riktigt kunna tvätta av sig all smuts och bygg/rivdamm. En dusch stod alltså högt på prioriteringslistan och det måste då bli en utedusch då vi inte har något “inne” att tala om.. Vi röjde en liten plats under en gran där vi monterade upp en duschblandare och gjorde ett litet golv med avrinning ut i skogen. En gammal varmvattenberedare placerades ut bakom granen och kläddes in i juteväv för att smälta in i naturen. Duschhandtaget hängdes upp i en grangren ovanför och granens trimmade grenar användes för att knyta en liten hylla till tvål och schampoflaskor.

20260623_132145680_iOS_result.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20260627_093825421_iOS_result.jpg
Skapa konto

duschbygge

Vi behövde någonstans att hänga kläder och handdukar skyddat från regn så en liten väggsektion och ett tak snickrades ihop av 100% återvunnet material. Det var bara ett tunt lager jord på berget som låg under så istället för att gräva ner plintar svetsade jag ihop ett par stora fötter till den.

20260630_115329273_iOS_result.jpg
Skapa konto
20260630_132448520_iOS_result.jpg
Skapa konto
20260630_154206984_iOS_result.jpg
Skapa konto
20260702_104041023_iOS_result.jpg
Skapa konto
20260702_191144186_iOS_result.jpg
Skapa konto

Experiment med grönt tak på duschvägg

Taket består som ni ser av en låda med avrinning i ena hörnet och den är klädd med en del av golvmattan inifrån rivningshuset. Tanken är att den ska fyllas med jord och växter så det blir ett grönt tak. Ungefär som garagetaket men utan att läcka. 😉

För att skydda väggen och göra så den smälter in bättre i naturen behandlades den med roslagsmahogny, en blandning av trätjära, balsamterpentin och linolja. Växter tog jag från marken runtomkring, lite ormbunkar, lummer, blåbärsris, mossa och diverse annat som passade in i naturen. Till och med en liten ek fick följa med upp på taket. Ska väl dröja många år innan den blir så stor att den ställer till några problem…

20260710_164931061_iOS_result.jpg
Skapa konto

Duschen börjar bli klar...

Krokarna är täljda av en torr gammal enbuske och spegeln kommer inifrån huset. Det enda som är kvar på duschen är att göra lite bättre insynsskydd. Som ni ser ”väggarna” bara ris från det som klippts ner från granen och detta ska givetvis ersättas.

Nu när det var sommar och vi hade lite semester ville vi kunna bo över mer ute på tomten utan att behöva åka tillbaka till lägenheten. I den nyaste delen av huset (som hade minst mögel) ställde vi in ett par sängar, en soffa och gjorde i ordning en köksavdelning inomhus. Vi la också ett par dagar på att måla alla väggar för att spärra ute snusket och göra det lite fräschare, garderober tvättades ur och flyttades ut i rummet för att fungera som rumsavdelare. Detta gjorde rummet trevligare att vara i så att vi kunde bo över här mer. Vi hittade också en gammal LL-värmepump som satt monterad i ett av de andra rummen, denna visade sig fungera så den flyttade vi in i det nya rummet och kunde använda som AC under de varmaste dagarna under sommaren.

Nya rummet med AC

När vi bodde där och började använda elen mer så visade det sig (inte helt förvånande) att elsystemet var minst sagt bristfälligt. Jag vill återigen varna känsliga läsare, jag vill även be elpoliserna att hålla sig lite lugna 😆

Säkringar började gå och efter att letat lite så hittade vi ett par elskåp till i källaren. Ja, den källaren som stått översvämmad… Man kan väl säga att de hade sett sina bättre dagar. Eller från den ljusa sidan, det har ju patina i alla fall.

20260628_092622134_iOS_result.jpg
Skapa konto
20260808_065645901_iOS_result.jpg
Skapa konto

Att det över huvud taget fungerar är ett under.

Vi bytte trasiga säkringar ett antal gånger när vi överbelastat en grupp men sen började de gå utan att vi belastade dem alls. Vi följde kablar för att felsöka i jakt på en kortslutning. Bakom ett uttag i nya rummet hittade vi lite kablar som sett sina bättre dagar.

20260707_110337861_iOS_result.jpg
Skapa konto
20260707_110503199_iOS_result.jpg
Skapa konto

ok installation eller något för tråden "värsta elkopplingen"?

Vi reparerade det som såg värst ut och sen fungerade det hjälpligt igen. Givetvis är vi medvetna om att detta inte är varken säkert eller tillåtet men huset ska rivas och vi vill inte kosta på det något extra innan dess. Brinner det ner till grunden så är det så, och det värsta med det skulle vara att en av de stora rhododendron skulle bli svedd eller ännu värre brinna ner. Sen får vi så klart en jobbigare sanering (men enklare rivning. 😉) Vi har brandvarnare och brandsläckare i rummet där vi sover och det är nära att komma ut ifall olyckan skulle vara framme.
En annan “kul” grej som hände med elen var att efter vi hade tagit bort kåpan på centralen i källaren så lät vi bli att sätta tillbaka den. Veckan efter när jag gick ner i källaren så var det en ny lukt (utöver mögel alltså) och det sprakade från elskåpet. Inte mindre än tre mördarsniglar hade letat sig in i centralen och en av dem låg mellan spänningssatta delar och grillades konstant… Tyvärr åtgärdade jag detta problem direkt innan jag kom på tanken att jag borde ha dokumenterat det. Ledsen för det... 😌

Så jag bjuder istället på en bild på Miso i trädgården, detta för att sänka spänningen några volt:

20260730_143337575_iOS_result.jpg
Skapa konto

Miso och en bolltistel

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Kim Gyllenhorn och 13 till
  • Laddar…
Satsuki
Nu blir jag nyfiken; varför och när har det varit översvämmat? Engångshändelse för massor av år sedan, eller konstant vad varje skyfall?
Bara källaren? Verkar ju vara bergigt, står huset i en sänka som vattenfylls? Tänker att vatten i/på berg brukar rinna nedåt, och huset ser ut att ligga i en sluttning, eller?
I bästa fall ligger det i en naturlig skreva och ni kan göra en baddamm när huset är borta 👍

Hej! Väldigt roligt projekt, men en fråga gällande Kommunen som dömt ut 3-kammarbrunnen, är det pga ålder dom gått efter, eller har dom faktiskt inspekterat att den inte håller måttet? Läste tidigare trådar gällande där kommunen försökt dömt ut 3 kammarbrunn pga dom varit för "gammal" ( 12 år ) men sedan har personerna fått rätt i domstol. Skall finnas någon särskild EU-lag där man inte kan dömma ut 3-kammar hursomhelst, utan skall inspekteras, och inte endast gå efter ålder.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.