16 206 läst ·
63 svar
16k läst
63 svar
Projekt "Drömkåken" 2016
Undrar lite över din köksvy.
Är det en dörröppning en nedre vänstra hörnet?
Är det ett vitrinskåp mellan fönstret och det som kan vara en öppning?
Behöver du/ni verkligen en extra vattenho bredvid spisen? Förlorar bänkyta och förvaringsvolym i skåpet under.
Jag vet att det är modernt med fläktkåpor a la den du ritat in. En konsekvens, det blir svårt att utnyttja volymen bredvid. Med mera överskåp kring spisbänken, behövs vitrinskåpet då? Det skulle ge mer ledig golvyta och framhäva väggen kring fönstret bättre.
Många av kommentarerna beror på hur jag tolkat ritningen...
Är det en dörröppning en nedre vänstra hörnet?
Är det ett vitrinskåp mellan fönstret och det som kan vara en öppning?
Behöver du/ni verkligen en extra vattenho bredvid spisen? Förlorar bänkyta och förvaringsvolym i skåpet under.
Jag vet att det är modernt med fläktkåpor a la den du ritat in. En konsekvens, det blir svårt att utnyttja volymen bredvid. Med mera överskåp kring spisbänken, behövs vitrinskåpet då? Det skulle ge mer ledig golvyta och framhäva väggen kring fönstret bättre.
Många av kommentarerna beror på hur jag tolkat ritningen...
Ja det är en dörröppning, och ja det är ett vitrinskåp. Det är öppningar på båda sidor av skåpet och den öppningen som är till vänster i bild ska läggas igen delvis då det är en bärande vägg som har kapats upp hejvilt av förrförra ägaren.Senior skrev:Undrar lite över din köksvy.
Är det en dörröppning en nedre vänstra hörnet?
Är det ett vitrinskåp mellan fönstret och det som kan vara en öppning?
Behöver du/ni verkligen en extra vattenho bredvid spisen? Förlorar bänkyta och förvaringsvolym i skåpet under.
Jag vet att det är modernt med fläktkåpor a la den du ritat in. En konsekvens, det blir svårt att utnyttja volymen bredvid. Med mera överskåp kring spisbänken, behövs vitrinskåpet då? Det skulle ge mer ledig golvyta och framhäva väggen kring fönstret bättre.
Många av kommentarerna beror på hur jag tolkat ritningen...
Diskhon bredvid spisen är för att hälla av kokvatten osv och för att man ska slippa springa tvärs över köket för sådant, det möjliggör även en specialbyggd köksö i mitten som man skulle behöva runda med t.ex. en het kastrull. Det är även så att det befintliga avloppet är där diskhon bredvid spisen ska placeras.
Fläktkåpan sitter i hörnet för att skorstenen från den gamla vedspisen sitter där och vi då kör en riktig fläkt igenom den och slipper ha en mindre effektiv kolfilterfläkt. Vitrinskåpet är placerat där det står för att öppningen delvis ska byggas igen och för att vi ska slippa ha trångt ovanför spisbänken då det är en av de saker vi stör oss mest på med vårat nuvarande kök i lägenheten vi bor i
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ni har inte funderat på att riva väggen som är mellan köket och rummet till höger. Och köra ett större öppet kök med tillhörande "matrum" i högra rummet? Vi har ett stort avlångt öppet kök/matrum, och tycker den känslan är oslagbar istället för att ha köket i ett eget rum. Perfekt när man har folk på besök och som kan sitta vid matbordet och snacka samtidigt som man står och lagar mat 
Grillen skrev:Ni har inte funderat på att riva väggen som är mellan köket och rummet till höger. Och köra ett större öppet kök med tillhörande "matrum" i högra rummet? Vi har ett stort avlångt öppet kök/matrum, och tycker den känslan är oslagbar istället för att ha köket i ett eget rum. Perfekt när man har folk på besök och som kan sitta vid matbordet och snacka samtidigt som man står och lagar mat![]()
Well, menar ni till höger, och nedåt i 3D-vyn över köket så är det ytterväggarRamnemark skrev:
Är det däremot väggen till höger på planskissen (som jag antar att ni menar) så är det en bärande vägg med murstocken i, som delvis har rivits, som synes på skissen. Dock är det ingen vidare idé att riva bärande väggar
Visst är det möjligt men vi har inte planerat efter det, och vi gillar känslan som redan är dock. Man måste ju inte ha öppet kök för att alla andra har det
Dessutom är det en väldigt rymlig matsal med matbord där vilket blir mindre isåfall. Men visst, den öppna känslan är skön, tror dock inte det funkar här. Det är mindre än det ser ut. Hela våningen är ca 74 kvadrat.
Har ritat på skissen med rött de bärande väggarna och det gula är murstocken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Finns det inga fönster i rummet uppe till höger?
Tillbaka till ritningen över köket. Passar höjden på fönstret in med nödvändig höjd på diskbänken under? Det kan vara lite si och så med det.
Matplats i köket?
Det finns små väggsnuttar hör och där, ev vis vänster om bad/wc och i rummet. Fyller de något syfte? Jag hade flera sådan korta väggstumpar i mitt hus, med väggarna borta blir den upplevda volymen mycket större.
Tillbaka till ritningen över köket. Passar höjden på fönstret in med nödvändig höjd på diskbänken under? Det kan vara lite si och så med det.
Matplats i köket?
Det finns små väggsnuttar hör och där, ev vis vänster om bad/wc och i rummet. Fyller de något syfte? Jag hade flera sådan korta väggstumpar i mitt hus, med väggarna borta blir den upplevda volymen mycket större.
Senior skrev:Finns det inga fönster i rummet uppe till höger?
Tillbaka till ritningen över köket. Passar höjden på fönstret in med nödvändig höjd på diskbänken under? Det kan vara lite si och så med det.
Matplats i köket?
Det finns små väggsnuttar hör och där, ev vis vänster om bad/wc och i rummet. Fyller de något syfte? Jag hade flera sådan korta väggstumpar i mitt hus, med väggarna borta blir den upplevda volymen mycket större.
Jodå, det är fönster i två riktningar men de är inte med i skissen, men de finns där
Höjden med fönstret passar med höjden på diskbänken, men det är med nöd och näppe.
Det kommer funka dock, har mätt fyra gånger
Matplats i köket kan funka, men jag har aldrig varit nåt fan av att sitta i köket och äta även om det är skönt att ha öppen planlösning
Jo jag vet, vissa av dem fyller inte så mycket funktion så lite ska man väl kunna städa upp
Ang den vid WC/Bad så sitter det klädavhängning där just nu men tanken är väl att det ska städas upp och plockas bort då det är mer skrymmande än det fyller någon funktion
Jag sak se vad jag kan städa upp och snygga till
Har börjat kika lite på vad jag ska göra i sommar med ombyggnation av garagetaket också.
Det gamla taket ser ut såhär
Och det intilliggande vedförrådets tak ser ut såhär
Tanken är väl så småningom att taket ska rivas, nya färdiga takstolar ska på så det blir ett högre sadeltak alt. ett valmat tak istället för dagens platta tak som är en sorglig syn. Det nya taket ska bli full bredd av garaget plus förrådet och eventuellt så blir det en förlängning så att garagets yta blir större.
Har även vissa funderingar på ev. carport också men det får vi se.
Det är mycket att hålla kolla på inför flytt från lägenhet men jag tror att vi är färdiga med det mesta.
Hittills har vi lyckats fixa: el, vatten, värme, bredband, tv, försäkring, sophämtning, adressändring, bokat flyttstädning, bankärenden inför överlåtelse. Det som återstår är att ordna transporten av våra prylar bara och där är vi kluvna angående hur vi ska göra, men det löser sig
Vecka 9 flyttar vi, och vi har tagit ut semester hela veckan så att vi kan boa in oss i lugn och ro

Det gamla taket ser ut såhär
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och det intilliggande vedförrådets tak ser ut såhär
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tanken är väl så småningom att taket ska rivas, nya färdiga takstolar ska på så det blir ett högre sadeltak alt. ett valmat tak istället för dagens platta tak som är en sorglig syn. Det nya taket ska bli full bredd av garaget plus förrådet och eventuellt så blir det en förlängning så att garagets yta blir större.
Har även vissa funderingar på ev. carport också men det får vi se.
Det är mycket att hålla kolla på inför flytt från lägenhet men jag tror att vi är färdiga med det mesta.
Hittills har vi lyckats fixa: el, vatten, värme, bredband, tv, försäkring, sophämtning, adressändring, bokat flyttstädning, bankärenden inför överlåtelse. Det som återstår är att ordna transporten av våra prylar bara och där är vi kluvna angående hur vi ska göra, men det löser sig
Vecka 9 flyttar vi, och vi har tagit ut semester hela veckan så att vi kan boa in oss i lugn och ro
