16 206 läst ·
63 svar
16k läst
63 svar
Projekt "Drömkåken" 2016
berne88 skrev:
Tack
Den där väggen ser faktiskt ut att vara ditmurad i efterhand så det är nog möjligt att vi har identisk planlösning i källaren :wow: Hur var din takhöjd, stämde den med ritningarna?
Min stämmer inte med ritningarna iallafall :x
Ja det var något sådant jag hade tänkt, och det funkar nog bäst förmodligen. Men upp med värmen och öppen ventilation (ta bort det som blockerar) är prio ett åtminstonesaiter skrev:
Redigerat:
Man ska ju iaf ha nån slags typ av paxfläkt/frånluft i tvättstugan.. så det blir nog bra att ha en sån som går kontinuerligt.. plus att den justerar hastigheten efter fuktnivå..
Största problemet i källare är ju att luften gärna blir kall, rå och stillastående..
Ett par element och lite frånluft gör nog susen..!
LYCKA TILL MED HELA PROJEKTET ..
MVH Sandra
Största problemet i källare är ju att luften gärna blir kall, rå och stillastående..
Ett par element och lite frånluft gör nog susen..!
LYCKA TILL MED HELA PROJEKTET ..
MVH Sandra
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 016 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 016 inlägg
Sänksåg och skruvdragare kommer man långt med. Kap/ger är ju användbart också.h02sld skrev:
Grovdammsugare och helst med slang man kan koppla på maskinerna.
Du har frånluft i murstocken i tvättstugan?
Efter att du fixat värme i källaren så funkar det bra med en avfuktare till att torka tvätt.
Så här års gör den ingen nytta för det är så torrt men resten av året gör den det.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Jag köpte en fin Makita LS1013 Ger/kap begagnad att ha till mitt bygge. Jag ångrar inte att jag köpte kvalitet beg istället för billigt nytt. Vill man ändå ha nytt till vettigt pris, så verkar Metabos maskiner ge mycket för pengarna.
Har även köpt beg. Hitachi skruvautomat. Hade Makita enpetare först, men automaten är guld när man skruvar tak. Om man håller ögonen öppna så finns det en hel del fina maskiner till salu.
Jag har även haft ett par av Classes maskiner, och det är rätt mycket leksaksvarning över dom.
En riktigt billig maskin som överraskade var Ikeas (!) skruvdragare :what:, den bara går och går. Ganska långsam och man kan inte byta batteri, men den har visat sig förvånansvärt hållbar för att ge intryck av engångsmaskin! Den går dock inte att jämföra med den DeWalt jag använder mest.
Har även köpt beg. Hitachi skruvautomat. Hade Makita enpetare först, men automaten är guld när man skruvar tak. Om man håller ögonen öppna så finns det en hel del fina maskiner till salu.
Jag har även haft ett par av Classes maskiner, och det är rätt mycket leksaksvarning över dom.
En riktigt billig maskin som överraskade var Ikeas (!) skruvdragare :what:, den bara går och går. Ganska långsam och man kan inte byta batteri, men den har visat sig förvånansvärt hållbar för att ge intryck av engångsmaskin! Den går dock inte att jämföra med den DeWalt jag använder mest.
Renoverare
· södermanland
· 11 inlägg
Det där släpet känner jag igen;-) måste vara Ivars:-D
Ja det var tur detberne88 skrev:
Ja, det är leksaker som jag absolut vill slippa då jag ofta använder maskiner till vad de presterar maximaltspiii skrev:Jag köpte en fin Makita LS1013 Ger/kap begagnad att ha till mitt bygge. Jag ångrar inte att jag köpte kvalitet beg istället för billigt nytt. Vill man ändå ha nytt till vettigt pris, så verkar Metabos maskiner ge mycket för pengarna.
Har även köpt beg. Hitachi skruvautomat. Hade Makita enpetare först, men automaten är guld när man skruvar tak. Om man håller ögonen öppna så finns det en hel del fina maskiner till salu.
Jag har även haft ett par av Classes maskiner, och det är rätt mycket leksaksvarning över dom.
En riktigt billig maskin som överraskade var Ikeas (!) skruvdragare :what:, den bara går och går. Ganska långsam och man kan inte byta batteri, men den har visat sig förvånansvärt hållbar för att ge intryck av engångsmaskin! Den går dock inte att jämföra med den DeWalt jag använder mest.
Fick en Makita borrhammare av farsgubben i julklapp så den blir säkert användbar när det behövs.
Har dock lärt mig att leksaksmaskiner med låga pris ofta (inte alltid) är en besvikelse om man förväntar sig lång livstid och hög kvalitet
Och med de nya "single battery system" serier som produceras så kan man lyckligtvis köpa maskiner utan batterier vilket håller ner kostnaderna då man klarar sig väldigt bra om man har typ 4 batterier fördelat på flera maskiner
Jag brukar försöka uppskatta hur mycket jag kommer att använda maskinen innan jag köper. Ex vis vinkelslip i mitt fall ett par minuter om året, då duger en snikmaskin för 199kr. Klappar den ihop kan jag bära kostnaden. 
Jo jag hade tänkt mig en frånluftsfläkt med fuktstyrning och manuell styrning som har en "inaktivitetsfunktion" där den kör auto en gång varje dygn och byter luften i rummet om den inte har körts annarsSnigla skrev:Man ska ju iaf ha nån slags typ av paxfläkt/frånluft i tvättstugan.. så det blir nog bra att ha en sån som går kontinuerligt.. plus att den justerar hastigheten efter fuktnivå..![]()
Största problemet i källare är ju att luften gärna blir kall, rå och stillastående..
Ett par element och lite frånluft gör nog susen..!
LYCKA TILL MED HELA PROJEKTET ..
MVH Sandra
Yes, det är precis därför som jag är här så att man kan suga i sig så mycket kunskap som möjligtSenior skrev:
Jo precis, fuktstyrning med möjlighet till manuell påslagning och även dygnsfunktion är vad jag är ute efteriSnobben skrev:
sinuslinus skrev:Sänksåg och skruvdragare kommer man långt med. Kap/ger är ju användbart också.
Grovdammsugare och helst med slang man kan koppla på maskinerna.
Du har frånluft i murstocken i tvättstugan?
Efter att du fixat värme i källaren så funkar det bra med en avfuktare till att torka tvätt.
Så här års gör den ingen nytta för det är så torrt men resten av året gör den det.
Ja precis, slippa damm och spån med en dammsugare vore optimalt.
Har inte frånluft just nu, har enbart självdrag med öppna ytterventiler så jag ska se om det först och främst räcker med att få upp värmen och ha god ventilation. Räcker det inte så tänkte jag på mekanisk frånluft.
Dock måste jag blästra väggen och måla den med silikatfärg innan jag börjar med något annat.
Jag är ute efter att kunna torka tvätt och hålla fukten bort på minst energikrävande sätt
Då jag skruvar bil och bygger bil så kommer sådana saker ändå användas mycketSenior skrev:
Men t.ex. en golvslip eller liknande är nog bättre att hyra än att köpa
Jag är ju ekonom så jag gör ju alltid en "kalkyl" på värdet av innehavet kontra kostnad och förväntad livslängd i kombination med avskrivningstakt innan jag köper någon apparat
Det är ju inte värt att köa en dyr apparat som används sällan och som är värdelös/trasig efter kort tid
Påminner mig om farsans gamla vinkelslip, den första han köpte höll i 21 år, den andra 2 veckor