Bakgrund:

På min gård har jag en gammal drängstuga uppförd ca 1850 som fungerat som förråd, men som jag tack vare alla inspirerande projekt som kommer upp på byggahus.se fått för mig att jag kanske ändå ska ta tag i.

Den är ganska stor, med fin frisk timmerstomme och helt tak, men i övrigt egentligen inget annat än det. Inredningen var utriven och ingen har bott i huset på 80 år. Övervåningen är inte inredd.

Men jag vacklar, man behöver projekt, men är det för mycket? Jag vet inte om jag kommer att kunna slutföra projektet, men tänker då att det i alla fall ska göras så rätt som möjligt för att nästa som blir gårdsägare har ett bra utgångsläge att fortsätta.

Tanken är att jag ska stå för riv och slit, men att leja bort själva renoveringen och att det inte är satt någon direkt tidsbegränsning utan får löpa på. (Har en idé om att det ska bli 2 mindre lägenheter)

Rödmålad gammal drängstuga från 1850 med vitkantade fönster och en stenfot på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Drängstugan sett från söder

Arkitektonisk skiss av en drängstugas planlösning med måttangivelser för rum och jordkällare.
Skapa konto

Skiss med rumsfördelningen, det till höger är jordkällarna med deras resp storlek.

Ett avskalat rum med träpanel på väggarna och synligt timmer, jordgolv, utan inredning och spår av rivningsarbete.
Skapa konto

Gammalt rum med timmerväggar, röda fönsterkarmar, trägolv och isoleringsmaterial på golvet.
Skapa konto

Invändiga bilder; i ett av rummen var golvet borttaget och sålt. Bara jorden kvar, under ligger en jordkällare och det har genom åren blivit hål ner. Högra rummet åt söder.

Rivet golv i gammal drängstuga där bara jorden syns, med hål ner till en underliggande jordkällare och verktyg synliga.
Skapa konto

Jag började att ta bort en massa jord via jordkällaren, men tror att det är bättre att ta upp alla golv och låta någon komma med en torrsug och ta bort allt organiskt i alla rum. Rummet till höger har trägolv och under ligger en fin jordkällare med tegelvalv, där kommer jag knappast att kunna skotta ur själv.

Ett gammalt utrymme med en grön oljepanna, röda och vita väggar, samt synligt slitage och tomma ytor.
Skapa konto

I ett av rummen fanns en gammal oljepanna + tank och den lät jag en firma komma och plocka ut, det kostade 7800 men var snabbt gjort och de tog med sig både panna och tank. I det rummet är gammalt betonggolv som troligen är ganska tunt och inte så komplicerat att få bort.

Min pappa är arkitekt och kan hjälpa mig att göra ritningar på rätt sätt, men jag känner att det brådskar lite då han fyller 83 år i år, så jag måste ha en plan för att inte gå vilse.

Tänkt en längre tid att jag ska lägga in lite bilder men inte riktigt vågat. Gör ett försök så får vi se vad det blir av det...

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Intressant!

Min första tanke är hur ett eventuellt intresse för uthyrning ser ut i dina trakter? Är det ett stort tryck så kan ju absolut 2 lägenheter vara av intresse, men jag hade nog inte gjort lägenheter utan en 4 tummare istället.

Måtten är ju rätt generösa och man skulle i princip inte behöva ändra någonting där nere för att ändå få till en välfungerande planlösning.

Jag hade gjort sovrum av kammaren, vardagsrum ovanför (med en ny kamin/kakelugn och använda befintlig murstock). Kök I rummet som saknar golv och bad/tvätt av det högra främre rummet.

En trappa upp hade jag haft ett sovrum mot vardera gavel samt en wc

J Jarlsgård skrev:
Intressant!

Min första tanke är hur ett eventuellt intresse för uthyrning ser ut i dina trakter? Är det ett stort tryck så kan ju absolut 2 lägenheter vara av intresse, men jag hade nog inte gjort lägenheter utan en 4 tummare istället.

Måtten är ju rätt generösa och man skulle i princip inte behöva ändra någonting där nere för att ändå få till en välfungerande planlösning.

Jag hade gjort sovrum av kammaren, vardagsrum ovanför (med en ny kamin/kakelugn och använda befintlig murstock). Kök I rummet som saknar golv och bad/tvätt av det högra främre rummet.

En trappa upp hade jag haft ett sovrum mot vardera gavel samt en wc
Tack för respons. Gården ligger med bra pendlingsavstånd till Uppsala och norra Stockholm och eftersom det finns stall på gården är det ett bra alternativ för de som pluggar i Uppsala och vill bo med häst, men till rimligt pris. Men man kan ju ändra sig längs vägen, beroende på hur det utvecklar sig och ska inte utesluta som du säger en större bostad.

Disponeringen av rum; kammaren har inte insyn från mitt hus, men ligger ganska nära och åt norr. Rummen med bäst ljus och läge är de södra rummen ovan matkällarna och det är nästan lite synd att lägga badrum åt det hållet. Tänker man kanske skulle vilja ha köket där pannrummet legat, med fönster åt öster?

Min farhåga är att om man gör det till 2 lägenheter så tar man bort en stor del av charmen. :thinking: hur är det med kommunikationsmöjligheter? Tänker att bil är väl kanske ett måste? (I synnerhet om man håller på med hästar :) )

Anledningen till min uppdelning var att kammaren är det mindre rummet, men där står en kakelugn idag? Att det är mot norr är ju bara en bonus då det inte blir lika varmt på sommaren och det är mörkare överlag, vilket kan uppskattas av sovande.

Vardagsrummet satte jag i det rum som är störst, men även då murstocken är nära till hands.

Bad/tvätt hamnade i det högra ovan matkällaren då det dels underlättar rördragning men även då wcn blir nära till hands från sovrummet och även entrén, och man slipper se toadörren från v-rummet.

Och köket i det sista av samma anledning som wc, lättare rördragning + att det är nära v-rummet :D

Jag tror att en fyrarummare är med attraktivt, i synnerhet för hästfolk. Hästar är inte gratis och ska en student som redan har heltidsstudier ha råd med det så lär denne behöva jobba och för att få in kapital men då finns inte tid för hästen.. Blir lite moment 22:crysmile:
Alternativt är ju att man har det som ett mindre kollektiv? Där rummen hyrs ut separat? :thinking:

J Jarlsgård skrev:
Min farhåga är att om man gör det till 2 lägenheter så tar man bort en stor del av charmen. :thinking: hur är det med kommunikationsmöjligheter? Tänker att bil är väl kanske ett måste? (I synnerhet om man håller på med hästar :) )

Anledningen till min uppdelning var att kammaren är det mindre rummet, men där står en kakelugn idag? Att det är mot norr är ju bara en bonus då det inte blir lika varmt på sommaren och det är mörkare överlag, vilket kan uppskattas av sovande.

Vardagsrummet satte jag i det rum som är störst, men även då murstocken är nära till hands.

Bad/tvätt hamnade i det högra ovan matkällaren då det dels underlättar rördragning men även då wcn blir nära till hands från sovrummet och även entrén, och man slipper se toadörren från v-rummet.

Och köket i det sista av samma anledning som wc, lättare rördragning + att det är nära v-rummet :D

Jag tror att en fyrarummare är med attraktivt, i synnerhet för hästfolk. Hästar är inte gratis och ska en student som redan har heltidsstudier ha råd med det så lär denne behöva jobba och för att få in kapital men då finns inte tid för hästen.. Blir lite moment 22:crysmile:
Alternativt är ju att man har det som ett mindre kollektiv? Där rummen hyrs ut separat? :thinking:
Ja, det finns flera aspekter på bostadsytan. Får klura, ska träffa pappa i helgen och då får vi kika lite vad han kommer fram till, men det är intressant att se det ur ett annat perspektiv än som jag tänkt.

Ska bli intressant att höra hur det snacket går :D

Vad hände sen?

//AA

S saiter skrev:
Vad hände sen?

//AA
Jag lagt tid på att slutföra lite andra mindre projekt, måste ha tag i någon som kan byta syllarna till att börja med, börja i rätt ände.
Har en mkt arbetsintensiv period och då får det vänta, kraften finns inte riktigt. Hoppas att komma igång i höst igen.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.