Hej!

Vår brunnsöverbyggnad har länge varit på G att ge med sig. Den konstruerades av de tidigare ägarna på 70?-talet av spillvirke från gamla lastpallar. Så här såg den ut:
En brunnsöverbyggnad av trä med öppet lock på en gräsmatta; demonterade delar ligger bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut nu, med lite barnsäkerhet runt:
Trädgård med vattenbrunn omgiven av rödmålad träkonstruktion, pump och slangar synliga, mot bakgrund med träd och uteplats.
Skapa konto

Vi bor i ett gammalt tegelhus, jag har fått en massa tegel och samlat på mig lite storgatsten och brorsan går som lärling till att bli murare. Så då måste man ju bara ge sig på att försöka få till en murad brunnsöverbyggnad. Jag gjorde ett par skisser, där den första utgick från ungefär samma form, med ett sadeltak över. Men eftersom att radien på brunnen måste bli rätt stor för att tegelstensförbandet inte bara ska bli fog, så skulle den bli enorm. Eftersom att man nu för tiden väldigt sällan har användning för att kunna hissa ned en spann i en kedja så tänkte jag att man ju kan rationalisera bort taket på brunnen. Även om själva ytan den upptar blir större så blir ju volymen mindre än idag, och man skulle se mer av trädgården bakom. Jag har en massa tjock plåt över från när vi demonterade oljetanken, skrubbar man den ren från oljerester och målar så skulle det säkert bli ett väldigt bra lock. En brunn utan tak blir ju också lite mer stilren, den med tak är ju lite mer pastischig.
Två brunnskonstruktioner, en med sadeltak och en med platt lock, gjorda av tegel på gräs.
Skapa konto

Om man ser till vad jag vill ha ut av brunnen är att pumpen ska döljas under locket. Man ska snabbt och enkelt kunna dra ut vattenslangen från en automatisk slangvinda som ska vara dold under locket. Vi har idag ingen ström dragen till brunnen utan får gå med förlängningssladd, vilket driver en till vansinne. Brunnen ligger rätt nära huset och vår trädgård sträcker sig ytterligare 40 meter längre bort, så jag skulle också vilja dra fram brunnsvatten till en utkastare på andra sidan trädgården. Det räcker såklart om man bara kan använda den när det är frostfritt.

Här kommer lite uppgifter om pumpen. Jag är inte jättenöjd med den, varje år när man tar fram den från vinterförvaringen så är det ett sisyfosarbete att försöka fylla den med vatten för att få sug. Man fyller på och testar, men den drar ändå inte. Man skruvar åt alla kopplingar lite extra och testar igen utan resultat. Man drar upp sugslangen och rengör backventilen och testar igen, fortfarande inget resultat. Man vrålskriker så tyst man kan för att inte störa grannarna, och testar för tjugonde gången och då funkar det plötsligt!

En Gardena 3500/4 Jet vattenpump med anslutna sladdar och slangar, belägen utomhus bland sten och vegetation.
Skapa konto
Typskylt på en Gardena pump med tekniska specifikationer, inklusive modellnummer och pumpkapacitet.
Skapa konto
Närbild på mätinstrument som mäter ytterdiameter på en pumpanslutning.
Skapa konto

Anslutningarna på pumpen verkar vara 32-33 mm utvändigt och Gardena verkar kalla den för G1. Så enligt vad jag googlat så är G1 (1 tum) och R25 samma. Betyder 1 tum/25 mm att kopplingens/rörets invändiga mått är av denna storlek?
https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/

Hur ska man tänka kring dimensionering av PEM-slang bort till andra sidan trädgården? Jag har tittat på den här guiden https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/ För min pump står det max 3,3 kubik per timme, vilket är 55 liter i minuten, vilket ligger ganska nära deras exempel. Men jag ska inte trycka ut det 100 meter, utan kanske snarare 40 meter. Så av tabellen så tappar jag 0,44 kilo tryck med 32 mm slang och 0,19 kilo med 40 mm om det skalar linjärt? Men hur funkar det med att anslutningarna på pumpen är 25 mm, blir inte det en flaskhals då eller gör en större slang skillnad i alla fall?

Här har jag gjort en schematisk skiss:
Handritad skiss som visar en brunnskonstruktion med märkningar för en pump, slangar, ventiler och vattenflödesriktningar.
Skapa konto

1) från ena sidan på pumpen finns det en automatisk väggslangbox, typ Gardena 35 eller motsvarande. Monteras liggande ner under locket för att ta mindre plats.
2) någon form av koppling från pumpen till punkt 3
3) dräneringsfunktion, beläget på lägsta punkten för att kunna tappa ur vatten inför vintern.
4) 40 meter PEM-slang

Vattnets väg till andra sidan trädgården, en produktlista:
- Slang med backventil har jag redan och behöver jag ersätta den så kan jag jämföra med vad jag har.
- Pump Gardena 3500/4. Det är möjligt att jag uppgraderar denna senare, men pumpen tömmer ändå brunnen på cirka en timme. Det är främst den dåliga repeterbarheten för att få sug som stör mig, men det kanske är backventilen?
- Till pumpens utvändiga R25/G1" kopplar man en sån här anslutningsslang:
https://www.rinkabyror.se/artikel/flexslang-r-fri-omfl-25rx1000mm/
- Anslutningsslangens fria ände med utvändig R25 kopplar man till ingång nummer 1 på denna:
https://www.rinkabyror.se/artikel/kulventil-3-vags-a-25r/
Utgång nummer 3 leder bort mot andra sidan trädgården och utgång nummer 2 placeras lägst för dränering.
- För att kunna koppla PEM-slangen till dräneringsventilen behöver man en sån här, R25 och sen med lämplig dimension på slangen:
https://www.rinkabyror.se/artikel/beulco-66-utv-40x25r/

Ser det någorlunda vettigt ut? Ursäkta wall of text, men det fick hänga med lite bakgrund också.

Tack på förhand!

Hur gick det? 😂

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.