Hej!
Belysning ska monteras på en nybyggd tegelmur. Det rör sig om någon typ av lampetter (modell är inte bestämd än), totalt fyra till antalet.
Förutsättningarna är att hantverkarna som byggt muren förberett (utan att konsultera med mig som ska göra elen) med vanlig 16 mm flexslang som har rörutlopp ur muren där lampan ska sitta och i andra änden slutar rakt ner under lampan, en bit under jord (dock på andra sidan av muren). Tillräckligt mycket slang har dock lämnats för att kunna t.ex. klamras längs med muren upp till en dosa eller så.
Där dessa slangutlopp kommer fram i marken finns även förberett med standard 50 mm gula markrör som sys från lampa till lampa och tillslut vidare fram till ett diskret ställe på husfasaden (inga problem att koppla härifrån).
Jag har några frågor från er som är mer erfarna än jag och har bättre koll på regelverket:
1) Jag tänkte dra N1XV 4*1,5mm^2 i markrören (har kollat utlösningsvilkoret, det är inga problem med avståndet eller så). Fyra ledare är för att kunna ha båda obruten fas och tändtråd med i installationen. Men då är frågan vad man ska dra upp i 16 mm-slangarna till armaturerna. Duger det med FK när det är utomhus eller måste man knöla in kabel, typ EKK eller EXQ? Lite besvärligt att få in kabel misstänker jag, i synnerhet som det eventuellt kan bli aktuellt med fyrledare upp till armaturerna också för att parallellkoppla rörelsevakter (mer om det nedan).
2) Rörelsevakter. Det är inte bestämt än om lamporna tänds med skymningsrelä eller rörelsevakter, men i fallet rörelsevakter är det önskvärt att ha minst två stycken för bättre täckning. Visst är det regelmässigt okej att parallellkoppla flera rörelsevakter så länge de klarar det rent elektriskt (=har relä på utgången)?
3) Det största problemet. Hur fanken får man till skarvarna mellan N1XV-kabeln i markrören med det som finns i flexrören på ett estetiskt bra men ändå godkänt sätt? Ett alternativ är förstås att montera en IP55-dosa eller motsvarande lågt på muren som man drar in markkabeln i samt flexslangen via korrekt studs. Detta alternativ är lite tråkigt eftersom dosorna kommer vara väldigt synliga. Finns det måhända någon godkänd metod för att skarva ihop markkabel med flexslang under jord med t.ex. en gelskarv (typ http://www.elbutik.se/product.html/gelkabelskarv?category_id=2120)? Vad tror ni?
Många frågor på en gång. Tack på förhand, ser fram emot era svar!
Belysning ska monteras på en nybyggd tegelmur. Det rör sig om någon typ av lampetter (modell är inte bestämd än), totalt fyra till antalet.
Förutsättningarna är att hantverkarna som byggt muren förberett (utan att konsultera med mig som ska göra elen) med vanlig 16 mm flexslang som har rörutlopp ur muren där lampan ska sitta och i andra änden slutar rakt ner under lampan, en bit under jord (dock på andra sidan av muren). Tillräckligt mycket slang har dock lämnats för att kunna t.ex. klamras längs med muren upp till en dosa eller så.
Där dessa slangutlopp kommer fram i marken finns även förberett med standard 50 mm gula markrör som sys från lampa till lampa och tillslut vidare fram till ett diskret ställe på husfasaden (inga problem att koppla härifrån).
Jag har några frågor från er som är mer erfarna än jag och har bättre koll på regelverket:
1) Jag tänkte dra N1XV 4*1,5mm^2 i markrören (har kollat utlösningsvilkoret, det är inga problem med avståndet eller så). Fyra ledare är för att kunna ha båda obruten fas och tändtråd med i installationen. Men då är frågan vad man ska dra upp i 16 mm-slangarna till armaturerna. Duger det med FK när det är utomhus eller måste man knöla in kabel, typ EKK eller EXQ? Lite besvärligt att få in kabel misstänker jag, i synnerhet som det eventuellt kan bli aktuellt med fyrledare upp till armaturerna också för att parallellkoppla rörelsevakter (mer om det nedan).
2) Rörelsevakter. Det är inte bestämt än om lamporna tänds med skymningsrelä eller rörelsevakter, men i fallet rörelsevakter är det önskvärt att ha minst två stycken för bättre täckning. Visst är det regelmässigt okej att parallellkoppla flera rörelsevakter så länge de klarar det rent elektriskt (=har relä på utgången)?
3) Det största problemet. Hur fanken får man till skarvarna mellan N1XV-kabeln i markrören med det som finns i flexrören på ett estetiskt bra men ändå godkänt sätt? Ett alternativ är förstås att montera en IP55-dosa eller motsvarande lågt på muren som man drar in markkabeln i samt flexslangen via korrekt studs. Detta alternativ är lite tråkigt eftersom dosorna kommer vara väldigt synliga. Finns det måhända någon godkänd metod för att skarva ihop markkabel med flexslang under jord med t.ex. en gelskarv (typ http://www.elbutik.se/product.html/gelkabelskarv?category_id=2120)? Vad tror ni?
Många frågor på en gång. Tack på förhand, ser fram emot era svar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Började fundera på en alternativ lösning för att slippa skarvarna (fråga 3) helt. Tror ni att man knöla in en ACEFLEX 3G1,5mm^2 i standard 16 mm flexslang? Isåfall hade jag nog kunnat dra separata kablar till varje lampa (för fyra stycken kablar i ett 50 mm markrör borde väl inte vara några problem eller?
Det ger nya problem med placering av rörelsevakterna eftersom jag bara får tre ledare och inte fyra, men kanske kan vara ett alternativ?
Det ger nya problem med placering av rörelsevakterna eftersom jag bara får tre ledare och inte fyra, men kanske kan vara ett alternativ?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Jag tror att du är inne på en bra lösning. ACEFLEX är mjuk och borde gå att dra i, ev med smörjmedel.
Frågan är väl om du kan vara kreativ med var rörelsevakterna styr lamporna. Om du drar separat kabel från rörelsevakterna också kan du sätta ett relä centralt där allt sammanstrålar och styra via det. Då kan du ha dels styrning via rörelsevakt och dels tvångsstyrning. Det blir väldigt mycket kabel dock....
Edit: Eller ska det vara armaturer med rörelsevakt? Då blir det svårare. Behöver du ha obruten fas fram till alla armaturer av någon annan anledning?
Edit: Eller ska det vara armaturer med rörelsevakt? Då blir det svårare. Behöver du ha obruten fas fram till alla armaturer av någon annan anledning?
Den ursprungliga tanken var att ha en rörelsevakt vid var och en av de två grindarna i muren som båda triggade alla lamporna (sitter en lampa på varje sida av grinden, totalt fyra lampor alltså). Därav tanken med att ha både obruten fas och tändtråd utdraget överallt. Som det ser ut nu så blir det nog lampor med inbyggd rörelsesensor (om det går att hitta några snygga armaturer med sensor) som bara tänder sig själva istället. Det retar lite min tvångstanke som vill att alla lampor ska tändas samtidigt, men familjen tycker snarare att det är en fördel att allt inte tänds på en gång. Och då räcker det ju med tre ledare ut till alla lampor.tommib skrev:Frågan är väl om du kan vara kreativ med var rörelsevakterna styr lamporna. Om du drar separat kabel från rörelsevakterna också kan du sätta ett relä centralt där allt sammanstrålar och styra via det. Då kan du ha dels styrning via rörelsevakt och dels tvångsstyrning. Det blir väldigt mycket kabel dock....
Edit: Eller ska det vara armaturer med rörelsevakt? Då blir det svårare. Behöver du ha obruten fas fram till alla armaturer av någon annan anledning?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Ta nåt som glider
Det finns annars medel som är avsedda för kabel enligt etiketten.
http://www.elbutik.se/product.html/kabelsmorjmedel-2
Du kan ju koppla ihop samtliga armaturer med inbyggd rörelsesensor så att de tänder samtidigt. Krävs då en fyrledare till varje.
http://www.elbutik.se/product.html/kabelsmorjmedel-2
Du kan ju koppla ihop samtliga armaturer med inbyggd rörelsesensor så att de tänder samtidigt. Krävs då en fyrledare till varje.
Klicka här för att svara
