Microkatten skrev:
Man kan också i en bordsåg för att rikta använda samma offset-teknik som för fräsbordet:

[länk]

En släde till bordssågen ser attraktiv ut, då den verkar simpel att använda. En enkel släde har dock svårt(?) att hålla bitar av olika dimension, men man kan säkert göra en mer sofistikerad sådan som även klarar detta.
Smart! Ser dessutom rätt enkelt och smidigt ut.

nanowire skrev:
Men duger det inte att utgå från den "fabrikssågade" kanten på ämnet mot sågens anhåll i det här fallet? Det är väl ifs inte att rikta utan snarare dimensionera men det måste väl vara en ok metod så länge det inte är frågan om okantat virke eller väldigt vresiga bitar, och vresiga bitar vill man kanske inte utgå ifrån i vilket fall om man bygger sina egna fönster. Hm, jag känner att jag nog missat något, förstår inte vad fräsens kantning bidrar med här?
Njae...har aldrig ens tänkt tanken. Kanten från sågverket är ju löjligt sned vind och vedervärdig enligt min erfarenhet. Fräsen utför ju rikthyvlingen, dvs gör en sida rak och i 90 grader mot närliggande sida. Det är ju steg 1 på något sätt.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Microkatten
Ibland tar hjärnan semester när man minst anar det!

Jag vet ju hur viktigt det är att ha koll på referenssidor. Trots det, när jag skall göra tapphålen för spröjsen med dominon...

Båge2-tapphål.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...så har jag lik förbannat vänt sidostyckena fel! Resultatet blir ett tapphål några tiondelar för lågt positionerad. Och en tunn bit trä upptill, där det skall vara tomt och plats för spröjsen...

Båge2-tapphålfel.jpg
Skapa konto

Hade detta varit i skarpt läge hade jag fått slänga sidostyckena och göra nya! Nu körde jag istället dominon en andra gång, vilket resulterade i lite för stora tapphål.

Ett mindre misstag medförde också lite flisning...

Båge2-flisningsmisstag.jpg
Skapa konto

...och berodde antagligen på att skräpbiten som skulle hindra detta vid tappfräsningen antagligen satt lite snett eller var kass just där...

Båge2-tappfräsning.jpg
Skapa konto

...eller så var virket helt enkelt dåligt! :p

Microkatten
I arbetet med bågarna använde jag två nya tricks, jämfört med tidigare försök.

Höjden på kontraprofilfrässtålet var tidigare lite knöligt att ställa in. Nu använde jag mig istället av ett eminent hjälpmedel för att överföra höjden från profilen direkt till profilstålet!

Båge2-kontroprofilhjälp.jpg
Skapa konto

För att undvika flisning vid kontraprofilfräsningen vinkelrät mot fiberriktningen anpassade jag även en skräpbit till profilen.

Båge2-kontraprofilkloss.jpg
Skapa konto

Den var lite knölig att tillverka, men fungerade sedan alldeles utmärkt!

Båge2-kontroprofilfräsning.jpg
Skapa konto

• Gilla
Skooda
  • Laddar…
Microkatten
Och här är den nya bågen direkt från fräsmaskinen, d.v.s. opluggad och ej putsad!

Båge2-opluggad.jpg
Skapa konto

Båge2-fogdetalj1.jpg
Skapa konto

Båge2-fogdetalj2.jpg
Skapa konto

Det blev inte perfekt denna gången heller (duh), men bättre!:wow:

Nästa övningsmoment är pluggning!

• Gilla
ConnyK och 5 till
  • Laddar…
Bravo! Du lär dig!
Ju mer man håller på destu bättre börjar det gå.

Pluggarna täljer man av tätvuxen kärnfuru. Först klyver man ämnen ur en träbit så de följer fiberriktningen. Sedan täljer man dem fyrkantiga. Sedan täljer man bort hörnen så de blir runda på större delen av längden med en mjuk övergång till fyrkant. Sedan slår man in dem från utsidan. Fyrkanten gör att pluggarna biter fast i hålet.

Då man har pluggat några dussin bågar lär man sig att tälja rätt dimension på pluggarna på ögonmått. Då börjar pluggandet gå undan.
Det lörar sig att spänna ihop bågarna med limknektar då man borrar plugghålen. Då blir inte bågarna rangliga.

Jag försökte en gång rationalisera och plugga med maskingjord rundstav. Sådana pluggar kryper ut.

• Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Microkatten
Tack!

Plugga med maskingjord rundstav? Var fick du den idén ifrån? :p Använda knektar är bra, jag hade en tanke att borra hålet i tappen off center för att få bra spänning ( i dubbel bemärkelse kanske... ). Göra hål och plugg ungefär som Paul Sellers, mannen utan elverktyg, gör här, men med mjukare övergång mellan pluggens runda och kvadratiska form:

http://www.youtube.com/watch?v=KKUS-IDTbFQ

Vad kan lämplig diameter på pluggen vara? 4mm? 5? 6?

Microkatten skrev:
image.jpg
Skapa konto

• Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Microkatten
Den pluggen får jag till 5,2 mm! :)

Bra jobbat, kul att se framstegen.

Felrefererade dominohål lyckas jag också med ibland, man tycker man håller koll på allt sen vips har man kört ett hål med en planka upp och ner. Hursomhelst, jag brukar plugga felaktiga hålet med just en domino och sen köra om mot rätt referensyta, tycker det funkar bra.

• Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Microkatten skrev:
Tack!

Plugga med maskingjord rundstav? Var fick du den idén ifrån? :p Använda knektar är bra, jag hade en tanke att borra hålet i tappen off center för att få bra spänning ( i dubbel bemärkelse kanske... ). Göra hål och plugg ungefär som Paul Sellers, mannen utan elverktyg, gör här, men med mjukare övergång mellan pluggens runda och kvadratiska form:

[länk]

Alla människor kan få dumma ideer ibland. Ingen hade förklarat för mig hur pluggar skall täljas och varför så då fick jag en dum ide. Det var först då jag gick på fönsterrestaureringskurs för några år sedan som jag lärde mig plugga fönster på rätt vis.

Jag brukar ha 5,5 mm plugghål normalt och 4 eller 4,5 i klena spröjsar. Jag använder endast en plugg i varje hörn. Ibland hittar man gamla bågar med två pluggar i varje hörn och då man tar isär dem brukar man nästan alltid upptäcka att hela hörnfogen är mer eller mindre splittrad. Det blir för många hål helt enkelt.

Riktigt stora ytterbågar och innerbågar limmar jag ofta i stället för att plugga. Limning sparar tid på innerbågar och ger litet extra hållfasthet åt stora bågar som ju blir hårt belastade av det stora glaset. Ytterbågar i måttlig storlekar pluggar jag om kunden tillåter för pluggar är mycket mera reparationsvänliga och hållbara än lim.

Använd limknektar och ställ in bågen i vinkel och borra rätt igenom på en gång. Om du börjar pyssla med förskjutna plugghål får du aldrig bågarna i vinkel fastän det tar en oändlig tid. Slösa inte tid på det.

Övergången mellan fyrkant och rund skall vara väldigt mjuk. Man slår ju in den fyrkantiga delen en bit i ett runt hål så den biter fast. Pluggarna behöver inte heller vara så perfekt runda. Litet småkanter gör bara att de biter fast bättre.
Småningom lär man sig hur täta man kan göra pluggarna och hur långt man kan slå in dem utan att spräcka någonting.
Paul Sellers arbetar i hårda träslag med en helt annan teknik i en annan tradition.

• Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Microkatten
Jo, jag lutar åt att använda knektar. Testade att sätta en knekt (egentligen en av mina 1,5m långa Axminster-tvingar) på bågen - alla små springor försvann i ett nafs! Nu såg bågen nästan ut att vara professionellt tillverkad! :wow::)

Nackdelen med pluggning är förstås som du säger att risken finns för sprickbildning. Pluggarna får inte sitta för hårt, för då spricker bågen, men inte heller för löst, för då håller den inte ihop. Men istället för bara en plugg per hörn funderar jag på att minska pluggstorleken något, till 4mm. Av en ren slump så var det också den storleken jag köpte på Veritas pluggformare...

VeritasDowelFormer.jpg

Jag tror fortfarande att du skall tälja pluggarna med kniv. Då de är litet o-runda som ju täljda pluggar blir så biter de fast i hålet utan att man måste göra dem så täta att någonting spricker.

Första dussinet pluggar tar en evig tid att tälja men då man har täljt ett par dussin börjar de bli rätt grovlek av sig själva och då går det undan.

Microkatten
Min tanke är att köra pluggformaren i ena plugg-änden för att få perfekt passning på bågens insida och sedan smyga från rund form till kvadratisk via handarbete. Men jag kör igång plugg-testandet så får vi se var det landar - jag kanske limmar istället, haha.

Edit: dessutom kan ju eventuellt en perfekt rund form i ena änden hjälpa till att undvika sprickbildning då spänningen just där blir liten och bågen får mer trä som hjälper till att hålla ihop.

Redigerat:
Brukar inte sånadära fogar som i videon limmas också, dvs man kör med båda metoderna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.