Microkatten, jag tycker definitivt ska överväga att prova en lång rubank för att plana och rikta dina ämnen. De går för en hundralapp på tradera och du har uppenbarligen både tid och vilja att exprementera och lära dig nytt. Jag tror du skulle spara tid på det jmf med fräsjigg och slipmaskin.
Och som Daniel_N skriver ovan; ingen slipning före du är klar med alla skärande eggar då slippartiklar som sitter kvar i ytan snabbare gör dina stål slöa.

Följer med spänning, ska bli kul att se resultaten! :)

vad kommer du ha för storlek på virket till karmen?
Ska du limma flera bitar ihop, för att få den stark, eller kommer du köra ett stycke bara?

Microkatten
nanowire skrev:
Microkatten, jag tycker definitivt ska överväga att prova en lång rubank för att plana och rikta dina ämnen. De går för en hundralapp på tradera och du har uppenbarligen både tid och vilja att exprementera och lära dig nytt. Jag tror du skulle spara tid på det jmf med fräsjigg och slipmaskin.
Och som Daniel_N skriver ovan; ingen slipning före du är klar med alla skärande eggar då slippartiklar som sitter kvar i ytan snabbare gör dina stål slöa.

Följer med spänning, ska bli kul att se resultaten! :)
Rubank är ett alternativ, men jag har hittills försökt undvika just manuell hyvling då jag har ( kanske felaktigt? ) känt att det kräver mer skicklighet från brukaren än jag just nu besitter. För att få ett kvalitativt resultat. Jag ser framför mig ett klassiskt "såga ett bordsben för att få benen lika långa"-scenario: ta lite till där, oops nu måste jag ta mer där, åh neej, nu är det hörnet snett osv tills hela arbetsstycket har omvandlats till spån! :banghead:

Har införskaffat en liten stöthyvel, men har inte använt den mycket, säkerligen delvis beroende på att jag inte hittat rätt teknik ännu. Det är också så mycket nytt att lära sig att man får prioritera.

Med det sagt, manuell hyvling kommer säkert förr eller senare. Inte minst för att hyvlar är så vackra! :)

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Microkatten
berne88 skrev:
vad kommer du ha för storlek på virket till karmen?
Ska du limma flera bitar ihop, för att få den stark, eller kommer du köra ett stycke bara?
Jag har ännu inte riktigt nått stadiet att tänka igenom karmdetaljerna än, men dimensionen för karm kommer antagligen att ligga någonstans runt 5 cm x 12 cm; jag vill ha smäckra fönster.

Liksom bågarna så lär inte karmen heller vara limmad. Målet är att få ett resultat enligt äldre konstruktionspraxis, då fönstrena skall sitta på hus från 1800-talet.

Microkatten
cc80 skrev:
Vi gör våra egna fönster till vårat hus ☺
Jag har läst din tråd om ert husbygge och blev så imponerad och faktiskt berörd över er historia. Imponerande på alla sätt!

• Gilla
cc80
  • Laddar…
Microkatten
Fönsterprojektet har tillfälligt tagit paus, men jag mottog dock några roliga paket nyligen:

Nya_pryttlar_3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpte 4mm-insatsen för att göra pluggar, men är lite fundersam om vilken dimension jag skall använda. Blir 6 mm bättre?

WP_20160620_002.jpg
Skapa konto

Bordssågsmodulen för sänksågen.

Nya_pryttlar_1.jpg
Skapa konto

Har ej hunnit använda något av ovanstående ännu.

Daniel, nu får du inte rekommendera fler inköp på ett tag! :D

Vad blev det för hyvel?

Microkatten
Det blev Makita 2012NB, som verkar överlag ha fått bäst kritik av motsvarande små planhyvlar.

Livet är nyckfullt ibland. Det blir inte alltid som man planerar men man försöker förverkliga ens dröm . Trots att många tycker vi är galna.

Microkatten
Nästa mål i fönsterprojektet är att göra ett bättre och mer komplett fönster, ev. kopplat, inkl. beslag och glas. Med samma dimension som mål-fönstret. Men fortfarande som övning. Övning ger färdighet.

Efter att ha riktat och hyvlat ett par brädor som övning införskaffades en hyvlad regel 45x120x2500. Kom ihåg att slutlig dimension är 30mm djup, 45mm bredd (spröjs 26mm). Hela regeln hyvlades först ner något med Makita-planhyveln för att sedan sågas i tre delar (för respektive sidostycken, över/understycke och spröjs), ngn decimeter längre än slutlig längd.

MINDRE BITAR ÄR ENKLARE ATT HANTERA.

Ena bredsidan på varje bit riktades med fräsen. Denna sida på resp. del markeras som referens.

Båge2-fräsvagga-referenssidor.jpg
Skapa konto

MARKERA SYFTET MED ALLA SIDOR. Detta hjälper otroligt mycket!

Brädbitarna planhyvlades sedan ner till ca 34 mm (tog resten efter kantriktning, men kunde ha hyvlat till 30mm direkt). Fick lite snipe, trots försök att parera.

Båge2-planhyvling.jpg
Skapa konto

Ena kanten (den andra kanten riktas senare automatiskt när delarna sågas ut i bordssågen) på varje del riktades sedan på fräsbordet. Hade lite problem här, först fräste jag snett - tog bort mer i ena änden - och sedan blev det några tiondelars "luft" i mitten vid test med rätblocket p.g.a. ändarna var ngt högre. Det mesta av både snipen och riktningsproblemet togs dock bort med sänksågen vid slutlig justering av längden till korrekt längd.

Båge2-längdjustering.jpg
Skapa konto

Eftersom två av de tre bitarna (en för under/överbågarna, en för spröjsen) skulle ha samma längd använde jag längdstoppet (längst ner i bilden nedan) - otroligt praktiskt!

Båge2-längdstopp.jpg
Skapa konto

Sänksågen fick nu tjänstgöra som bordssåg (tog lite tid att sätta upp, då jag inte är van än) för att såga ut bitarna. Däremot gick det snabbt att såga!

Båge2-bordssåg.jpg
Skapa konto

Voilá, alla bitar färdigdimensionerade!

Båge2-färdigdimensionerade.jpg
Skapa konto

Alla relevanta sidor är också markerade för att undvika framtida misstag, och med kärnsidan utåt (utebåge)!

Slutsats: Bitarna betydlig bättre och jämnare dimensionerade nu än förra gången. Makita-hyveln och bordssågen var en stor hjälp (här lönar det sig verkligen att göra fler bågar samtidigt!)! Kantriktningen på fräsbordet blev jag lite missnöjd med - får finjustera hur jag lägger pressen mot anhållet. Också viktigt att kolla anhåll mm så att man får vinkelräta snitt.

Redigerat:
  • Gilla
GUBE och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker din kantriktning med fräsen verkar krånglig och onödig nu när du har skaffat en fin bordssåg. Blir inte snittet från den tillräckligt fint med fintandad klinga så att det räcker att dra ett tag med putshyvel eller sandpapper?

Microkatten
nanowire skrev:
Jag tycker din kantriktning med fräsen verkar krånglig och onödig nu när du har skaffat en fin bordssåg. Blir inte snittet från den tillräckligt fint med fintandad klinga så att det räcker att dra ett tag med putshyvel eller sandpapper?
Intressant tanke! Som jag förstår fixar "bordssågsriktningen" den räta vinkeln relativt bredsidan, men missar riktningen i längsled? Och det är alltså den längsgående riktningen - att få kanten rak - som då kan hyvlas/putsas till, förutom att snygga till snittet.

Det går säkert snabbare än min nuvarande fräsbordsteknik, åminstone om man bara har ett fåtal bitar att rikta. Kruxet för mig är väl att man bör vara duktig på att hyvla...och jag vågar inte ens antyda att jag skulle använda min slipmaskin till detta... :wow:

• Gilla
jns_gu
  • Laddar…
Bordssågen behöver någon form av släde (eller ett väldigt långt fence, 2,5ggr bitens längd, det är ingen vidare metod) för att rikta med. Däremot kan motstående sida "planas" i en bordssåg.

Microkatten
Man kan också i en bordsåg för att rikta använda samma offset-teknik som för fräsbordet:

http://www.woodworkingtips.com/etips/2005/01/28/wb/

En släde till bordssågen ser attraktiv ut, då den verkar simpel att använda. En enkel släde har dock svårt(?) att hålla bitar av olika dimension, men man kan säkert göra en mer sofistikerad sådan som även klarar detta.

• Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Bordssågen behöver någon form av släde (eller ett väldigt långt fence, 2,5ggr bitens längd, det är ingen vidare metod) för att rikta med. Däremot kan motstående sida "planas" i en bordssåg.
Men duger det inte att utgå från den "fabrikssågade" kanten på ämnet mot sågens anhåll i det här fallet? Det är väl ifs inte att rikta utan snarare dimensionera men det måste väl vara en ok metod så länge det inte är frågan om okantat virke eller väldigt vresiga bitar, och vresiga bitar vill man kanske inte utgå ifrån i vilket fall om man bygger sina egna fönster. Hm, jag känner att jag nog missat något, förstår inte vad fräsens kantning bidrar med här?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.