En detalj frugan uppmärksammade på, hur blir det med elen då?

Fantastisk fråga, som jag inte har ett svar på ännu.

Först lite bilder på nuläget.

Under en träkonstruktion syns mark med kablar omslutna av gul plast, förberedelser för elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gul korrugerad kabel som löper under en träkonstruktion på betongplattor, omgiven av småsten.
Skapa konto

Elektriska kablar och gul skyddsslang ligger på en betongyta med grus, bredvid träkonstruktion på uteplats.
Skapa konto

Elen som kommer upp här grävdes ner för snart 2 år sedan och det är två 16 A grupper dragna hit då vi inte riktigt visste vad som skulle behövas. Det primära är att driva reningsverk till poolen och värmare. När vi läst på lite om effektbehov så har vi insett att vi överdimensionerat kraftigt, men va tusan, bättre det än tvärtom. Det blir eventuellt lite effektbelysning eller så någonstans på altanen också men det är ju ingen effekt att tala om på lite led-list och såna där coola led-pluggar.

Men hur ska uttag och liknande placeras? Det kommer absolut komma en elektriker och koppla in det hela, men jag tänker att jag behöver ha en tanke om var uttag ska placeras och liknande.

Är det någon som har gjort något liknade innan?

Ska uttag vara under trallen för maximalt skydd eller blir det trist om något behöver korrigeras. Ska jag bygga någon slags låda eller liknande för att skydda mot vatten, poolen kommer komma någon meter ifrån bara. Hur ska jag tänka kring snö som kommer så att inte eluttaget blir insnöat.

Alla tankar och tips mottaget tacksamt!

Jag kommer prata med vår elektriker också, men givet tidigare projekt så är han mer en doer än rådgivare i såna här situationer... Absolut inget fel i det, men det har blivit bättre innan när jag har haft en någorlunda genomtänkt plan att börja med, så kompletterar han med sin kunskap!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.