Jag har hjälpt en kompis att byta ut två stycken enkelbalanserade magnetkontakter mot två stycken dubbelbalanserade Ir-detektorer till detta larm.
Det jag inte kommer underfund med är hur jag väljer option i programmeringen efter jag gått in i sekvens 013. På larmpanelen kommer det upp "Välj alternativ" i övre raden, följt av "-234---7-" i den undre raden. Vad gör jag nu?

MVH//Texas

Tryck på den siffra som motsvarar ditt val.. Sitter inte med manualen framför mig men vill minnas att det var nr 8 som ändrar balansering, Står det en siffra motsvarare det alternativet "På" står det ett "-" motsvarar det alternativet "Av"

Okej, tack.
Men hur gör jag för att välja dubbelbalanserade på just de specifika ingångarna där det förut satt enkelbalanserade utan att ändra alla ingångar? Nu minns jag inte vilka ingångar det var men säg att det var 1 och 4, och hur gör jag för att endast ändra dessa då?
Jag borde ju få välja vilken ingång jag vill programmera först innan jag ändrar dess optioner.
Och jag vill ju inte chansa förrän jag vet vad jag gör så att jag ändrar nåt jag inte har full koll på.

Tack hittills//Texas

Tror inte du kan välja att ha dubbelbalanserat och enkelbalanserat samtidigt.
Men om option 2 i sekvens 013 redan var på så innebär det att det redan är valt dubbelbalanserat sedan tidigare.
Undantaget är om man använder knappsats-sektionen, den kan vara enkelbalanserad i ett dubbelbalanserat system

Okej.
Jag pratade med en larmkille idag som sa att de (magnetkontakterna) jag plockade
bort antagligen var dubbelbalanserade för så brukade man göra.
Och att man brukade sätta ena motståndet inne i larmcentralen och det kan nog stämma att det var så.
Skillnaden som det är nu efter min installation är att när jag gick ur programmeringsläget så indikerade panelen fel på en gång.
Ir-detektorerna tycker jag verkar fungera, de indikerar om man rör sig i deras område (röda inbyggda dioden tänds).

Dubbelbalanserade du ute vid detektorn? Har du plockat bort motståndet i centralen i.s.f.?

Texas skrev:
Och att man brukade sätta ena motståndet inne i larmcentralen och det kan nog stämma att det var så.
Att sätta motstånden inne i larmcentralen vid dubbelbalansering är verkligen "hål i huvet"! Då har man tappat den extra säkerhet som dubbelbalanseringen medför. Båda motstånden SKA sitta ute i detektorn (med undantag för vissa detektortyper).

Mha dubbelbalansering så kan man detektera fel (avbrott), sabotage (kortslutning), larm (högt motståndsvärde) och normalläge ("normalt" motståndsvärde).

Så det är jättebra att du har sett över larmet och ökat säkerheten på det!

Ja, jag använde dubbla motstånd ute i vardera ir-detektor. Till den ena så ersatte vi den gamla kabeln helt så där försvann motståndet inne i centralen. Till den andra ir-detektorn som vi monterade så behöll vi kabeln och där har jag faktiskt inte full koll på hur jag gjorde, jag ska kika över några kort jag tog (jag brukar göra så för att ha lite referenser).
Det var en bra tanke, jag kan ha missat att ta bort ett motstånd till en sektor.
sandhall skrev:
Dubbelbalanserade du ute vid detektorn? Har du plockat bort motståndet i centralen i.s.f.?

Ja, det känns lite galet att göra så.
Hela upprinnelsen till detta var att husägarens pappa läst/hört att det är sämre säkerhet med magnetkontakter.
Den ena magnetkontakten satt på en altandörr med stor glasruta, och han menade på att rutor plockas ur så att man kan oskadliggöra magnetkontakterna efter det.

Sett över och sett över, jag har aldrig hållt på med hemmalarm med undantag för ett enda larm som köptes på Jula som jag satt i en verkstad. Så jag är inget proffs på detta precis, goda råd mottages tacksamt.
Men till vardags så sätter jag larm i både bilar och båtar, det är min melodi.
Jeepmannen skrev:
Att sätta motstånden inne i larmcentralen vid dubbelbalansering är verkligen "hål i huvet"! Då har man tappat den extra säkerhet som dubbelbalanseringen medför. Båda motstånden SKA sitta ute i detektorn (med undantag för vissa detektortyper).

Mha dubbelbalansering så kan man detektera fel (avbrott), sabotage (kortslutning), larm (högt motståndsvärde) och normalläge ("normalt" motståndsvärde).

Så det är jättebra att du har sett över larmet och ökat säkerheten på det!

Så här såg det ut innan jag ändrade nånting i centralen:

• DSC08221.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo, det var ju en snyggt kopplad central..
Sen så ser det ut som att det redan ligger motstånd i serie på vissa sektioner, kanske detta kan vara problemet i ditt fall.

Men grundläggande fungerar det så att ett motstånd läggs i serie i slingan, sk EOL-motstånd, alltså en of line. Sedan läggs som du säkert redan vet 1 motstånd över varje larmkontakt. Dessa motstånd kan ha samma eller olika värde, konsultera manualen. Alltså:

Om vi säger att de 2 detektorerna du bytte låg ensamma på varsin sektion så är det rätt att du sätter 2 motstånd i var och en av dessa. Finns det däremot fler detektorer i slingan ska bara 1 seriellt motstånd finnas per sektion.

Ja där sitter seriemotstånden på sektion 1 och 4 (även 6&7). Dom ska bort om du har dubbelbalanserat i detektorerna.
Sen kan du passa på att flytta sirenkretsmotståndet ( 1KOhm) ut till sirenen också vilken för övrigt ser ut att sakna sabotagelarm.

Redigerat:
Så där ja.
För det första så ber jag om ursäkt för min frånvaro från tråden, men det har varit en del annat att göra som fått gå före detta.

Till ämnet så.

Jag var på återbesök igår och kollade upp de eventuella motstånd som fanns i centralen, och mycket riktigt så satt det kvar motstånd på sektion 1 och 4 i centralens kopplingsplint. Efter borttagning av dessa så försvann felindikeringen.
Jag förstod mig även på manualen bättre nu när man fått lite perspektiv på det hela så jag kikade in i den del av larmet där man läser ur eventuella felindikeringar och det var inga fel på varken larm- eller saotageslingorna. Den indikerade däremot för fel på batteriet och en provmätning på det visade 11.67 V direkt efter urkoppling. Så husägaren skulle köpa ett batteri idag och återkomma med resultat eller eventuella frågor om han stötte på patrull.

Så jag tackar så mycket för all hjälp som jag fått, och jag skulle inte ha fixat detta utan er hjälp.
Så ta åt er av tacksamheten och det är inte omöjligt att jag återkommer i frågan om det kommer upp
andra funderingar.

MVH//Texas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.