I
Såvitt jag kan se är det en vanlig fackverkstakstol (statiskt bestämd) och ingen saxtakstol.

En saxtakstol har underramen i flackare lutning än taklutning och går upp mot motstående sidas överram på andra sidan nocken. Då bildas en led där den möter underramen från andra sidan som givetvis oxå går upp mot överramen på andra sidan nocken. Därav namnet saxtakstol.

Varför denna firma har antagit betckningen saxtakstol på en fackverkare, vet jag inte. Uppenbarligen har namngivaren i.a.f. dålig kunskap om typning av takstolkonstruktioner.

Snailman
I
Inte de som finns i Takstolshandboken i.a.f.

imported_Byggaren skrev:
Inte de som finns i Takstolshandboken i.a.f.

I
Okej. Ska göra ett försök att komma överens med ritprogrammet i Word och det här forumet. Klaga ifall det inte syns något :confused:

Visa bilaga Saxtakstol.doc

I
Snailman skrev:
Ok, det verkar dock vara ganska vedertaget att kalla dem så:

Takstolsfabriken, Gotland

Saxtakstol. AB VimmerbyHus

Offertförfrågan - Carlenskogs.se

Takstolsfabriken i Sjöbo - Takstolar - Saxtakstol

Jag tror nog det är säkrast att kalla dem som takstolsfabrikerna verkar göra, det håller nog nere eventuella missförstånd.

men då kanske programmet klarar dessa takstolar då?

Eller så är det takstolsfabrikanterna som får lära sig vad en saxtakstol är (se ovan) och kalla sina för saxtakstol med statiskt bestämt fackverk för att det ska bli korrekt.

Fast Gotlänningarna ska nog akta sig för det oxå. Den är inte okej ur kravet på att ett statiskt bestämt fackverk ska upffylla regeln: 2k=3+s eller s=2k-3, där k är antalet knutpunkter och s antalet stänger i fackverket. De har en knutpunkt i underramen mitt under nock som inte faller under det kravet. Därmed ingen sluten triangel i topp, som det ska vara för att få samverkan och stabilitet. Den leden fungerar istället som ett gångjärn, modell större, och du kan själv räkna ut vad som händer om du med ett pefinger trycker på nocken och takfötterna glider utåt. (Leden får ett vridande moment till följd av att dragkrafterna inte verkar i rak linje och inte tas upp (mothålls) av några anslutande stänger.)

En liten reflektion, delvis OT: intressant att just takstolsleverantörer har så bra möjligheter för kunderna att ta in offert direkt via Internet. Varför erbjuder inte leverantörer av vanligt byggmaterial dessa möjligheter? En takstol är trots allt en bra mycket mer komplicerad produkt än en hög bräder.

I
Tja, säg det.

Jag gissar på att det kan ha att göra med att en trävaruleverantör oxå vill ha betalt för sin insats och då måste ju takstolsfabrikanten gå ner i pris för att slutpriset till kund ska bli detsamma. Som det nu är kan takstolsfabrikanten ta hela vinstmarginalen själv om inte trävaruhandlaren vill jobba gratis dvs.

En annan förklaring kan vara att eftersom det är relativt få är styckbyggen och alla med olika spv. och utförande på taket, så är det inte lönande för trävaruhandlaren att ägna kraft åt dessa.

Men du får väl fråga dem?

Om jag varit trävaruhandlare skulle jag definitvit ha levererat tjänsten, även om jag inte tjänade något på affären (bara jag inte förlorade något på den heller), förutsatt att kunden via offert förband sig att ta allt sitt material i övrigt via mig.

Jag menar inte att trävaruhandlarna ska lämna pris på takstolar utan på det som de säljer: reglar, gipsskivor, isolering etc.. De flesta handlare har inte ens en prislista tillgänglig. Och vi har konstaterat att det är ganska knepigt att få en offert över huvud taget.

I
Aha! Det var en annan 5:a. Jag missförstod dig.

Ja, säg det. Återigen en fundering/gissning.

Förr fanns det något som hette Trävaruhandlarnas riktprislista. Vid offertförfrågan fick man oftast svar, där det refererades till denna prislista minus X% rabatt. Den finns inte längre, vad jag vet. Dessutom är priserna pressade genom stor konkurrens från byggvaruhus och man vill kanske inte avslöja sin prissättning genom offerter då man inte vet om förfrågan kommer från en privatperson eller någon som jobbar där. Skulle tro att en byggfirma med namn kan få det. Jag får det i varje fall alltid när jag begär det.

En trävaruhandlare säljer inte bara trävaror, utan allt byggmaterial, även om det är 'sten'. Dvs. Leca och lättbtg. Där kan leverantören ta in från andra källor än de som finns i Sv. (Det kan de med trävirke oxå, vilket sker, men våra kvalitetskrav på konstruktionsvirke och gaffelstämplingen kan de inte ta efter och därför lätt att se om det är import eller stämplat virke från svenskt sågverk.) Även där är priserna pressade och samma gissning gäller där.

Skriv följande värden :Stad(snözon),typ av tak,spännvidd,husets längd,ccavstånd och takvinkel,så kör jag dessa i ett program som jag har.

Glömde ett värde till:takfotlängd.

sommarbygge skrev:
Skriv följande värden :Stad(snözon),typ av tak,spännvidd,husets längd,ccavstånd och takvinkel,så kör jag dessa i ett program som jag har.
Det här har jag letat efter. Kan du hjälpa mig att räkna ut mina?

Stad: Karlskrona (blekinge)
Taktyp: Betongpannor på svall 22mm
Spännvidd: 707cm mellan ytterkant väggar
Husets längd: 770cm
ccavstånd 120 cm
Takvinkel: 14 grader
Takfotsläng: 40cm

Jag försöker bifoga en skiss som jag gjort i det fina ritprogrammet excel.

Tusen tack på förhand

• takstol.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej BME,Tog det högsta vindlastvärde (800),men måste till trots ha lite mer info.Du måste välja en av dessa takstolstyper:Svensk, fackverk typ W eller WW, uppstolpad typ 2 eller 3fack.Det finns en fjärde sort:Ramverk,men den har 38 eller 45 grader,och du har ju valt 14grader.Slutligen finns 4 kvlitetssorter på virket till takstolar,varav k12 är den klenaste,men du måste välja,för dimensionen har också med virkets kvlitet att göra.Gå in på Skogsindustriernas hemsida och kolla virkets kvaliteer.

Hej Tack för din hjälp hittills.
Jag vet inte vad de olika typerna du nämner står för, men efter lite surfning så verkar det som om fackverk får bli mitt svar. Kanske W men jag vet inte vad det innebär riktigt. Räkna med K12
Om du tycker att det borde vara på något annat sätt så föreslå gärna det. Mitt mål är som för alla en lättbyggd billig och säker takstol.

mvh Mattias

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.