4 995 läst ·
39 svar
5k läst
39 svar
Proffs som hemmapular...
Sida 1 av 3
Jag har en lien fundering...
Eftersom många i den här forumsdelen älskar att berätta att allting som skall göras är behörighetskrävande så funderar jag på det faktum att ända gången man får hålla på med el är om man antingen har behörighet eller om man är anställd på en firma som har behörighet.
Då kommer min fråga....
Hur många här som arbetar som elektriker och fixar själva hemma eller hos sina vänner?
Just eftersom detta egentligen är hemmapul....
Eftersom många i den här forumsdelen älskar att berätta att allting som skall göras är behörighetskrävande så funderar jag på det faktum att ända gången man får hålla på med el är om man antingen har behörighet eller om man är anställd på en firma som har behörighet.
Då kommer min fråga....
Hur många här som arbetar som elektriker och fixar själva hemma eller hos sina vänner?
Just eftersom detta egentligen är hemmapul....
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Det gör nog samtliga elektriker. Du har ju helt rätt i att det är hempul, skillnaden är dock att vi har kunskapen och att vi har gjort installationerna många ggr tidigare, medans lekmän oftast gör sakerna för första eller kanske andra gången.
//Patrik
//Patrik
Mmm...denna tråd kommer jag följa..... 
Men det jag gör hemma är inte hemmapul... då jag har behörighet får jag göra vad jag vill och vart jag vill.
Det är det roliga i det hela... Jag är utbildad elektriker, men inte fått någon lärlingsplats... Jag har ändå en väldig kunskap som hjälper mig i mitt hemma fixande, som ändå är lika olagligt som när de som även arbetar som elektriker
gör saker hemmavid... Visst jag har inte alls samma kunskapsmängd som de som jobbar med det hela dagligdags. Jag har stor respekt för de som jobbar med det hela.
Men trots allt begår vi samma brott enligt lagen.... och ändå är så många här duktiga på att påpeka att man inte får
fixa hemma... Är inte det lite dubbelmoral?
Det finns dåliga och farliga hemmapulare, det finns även dåliga och farliga elektriker....
SÅ egentligen är det nog fel i att försvara sig med att jag gör det så ofta så jag är mycket bättre....
gör saker hemmavid... Visst jag har inte alls samma kunskapsmängd som de som jobbar med det hela dagligdags. Jag har stor respekt för de som jobbar med det hela.
Men trots allt begår vi samma brott enligt lagen.... och ändå är så många här duktiga på att påpeka att man inte får
fixa hemma... Är inte det lite dubbelmoral?
Det finns dåliga och farliga hemmapulare, det finns även dåliga och farliga elektriker....
SÅ egentligen är det nog fel i att försvara sig med att jag gör det så ofta så jag är mycket bättre....
Jag kan hålla med TS att det finns en "liten" dubbelmoral i den här frågan. Många gånger påpekas det snabbt i olika trådar att ett arbete är behörighetskrävande (oftast av elektriker) oavsett om det gäller enklare arbeten att dra slang eller att koppla in ett uttag. Och argumenten är ofta att det är den lag vi har nu och det är det som gäller och misstycker man så får man försöka förändra men att bryta mot lagen är inte OK.
Men samma elektriker verkar i många fall inte ha några större problem med att se mellan fingrarna när det gäller att göra jobb hemma eller hos bekanta när man inte är behörig eller kanske till och med sälja sina tjänster svart vilket är ett helt annat brott som borde vara otänkbart för en seriös yrkesman som inte vill bryta mot några lagar.
Men samma elektriker verkar i många fall inte ha några större problem med att se mellan fingrarna när det gäller att göra jobb hemma eller hos bekanta när man inte är behörig eller kanske till och med sälja sina tjänster svart vilket är ett helt annat brott som borde vara otänkbart för en seriös yrkesman som inte vill bryta mot några lagar.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Tja, har du aldrig gått mot röd gubbe? Lagar är till för den stora massan att följa för att det ska bli någon form av ordning i Sverige. Men det finns säkert några som man inte ens känner till även om man har skyldigheten att göra det... De flesta besitter nog en god portion sunt förnuft och känsla för vad som är "lagom". Men börjar en hempulare bedriva svart verksamhet instämmer jag med att det går för långt, även om han skulle vara skicklig i sitt utövande.
Menar du att om en elektriker som inte är behörig tummar på lagen och installerar hemma eller åt bekanta på fritiden så är det visserligen ett brott men det är jämförbart med att gå mot röd gubbe men om en hempulare gör samma sak utan att vara behörig så skulle brottet i sig vara allvarligare?
Så det är OK för elektriker att tänja på reglerna efter eget tycke men den stora massan, dvs. alla på papperet icke behöriga ("hempulare"), ska följa det behörighetssystem vi har idag för att det ska bli någon ordning i landet?
Så det är OK för elektriker att tänja på reglerna efter eget tycke men den stora massan, dvs. alla på papperet icke behöriga ("hempulare"), ska följa det behörighetssystem vi har idag för att det ska bli någon ordning i landet?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Nej, jag menar bara att rent allmänt finns det ingen som aldrig på något sätt brutit på lagen, så det är inte mycket att yvas över.
Jag lägger heller ingen vikt vid om det är en elektriker eller hempulare som svartjobbar, för de bryter precis lika mycket mot lagen. Dock har elektrikern givetvis bättre på fötterna när det gäller elsäkerheten.
Jag lägger heller ingen vikt vid om det är en elektriker eller hempulare som svartjobbar, för de bryter precis lika mycket mot lagen. Dock har elektrikern givetvis bättre på fötterna när det gäller elsäkerheten.