4 995 läst ·
39 svar
5k läst
39 svar
Proffs som hemmapular...
Om jag jobbade som installationselektriker men utan behörighet så vore det ju rent ut sagt löjligt om jag köper till exempel installation av ett nytt vägguttag av en elfirma. Jo det är ett lagbrott men det är inte andemeningen med lagen att täcka in sådana specialtillfällen. Och andemeningen i en lag eller ett avtal väger väldigt tungt. Tror knappast att någon elektiker skulle bli dömd för en sådan "förseelse". Svartjobb är en annan sak och det oavsett om man är elektriker eller något annat.
Kjell
Kjell
Medlem
· Västra Götaland
· 169 inlägg
Det finns en liten klick av "proffs" som inte gör något vidare bra jobb.Alfredo skrev:
Det finns en liten klick av hempulare som gör bra jobb och förstår innebörden av vad dom gör.
Jag tycker det är konstigt att dessa två argument ofta dras fram som nån slags måttstock (inte nödvändigtvis av dig utan rent allmän så ta inte åt dig).
De är bägge två ytterliggheter och är inte representativa för det stora hela.
Det du säger är då att har man rätt kunskap och förmåga att installera el, så hamnar det inom "ok att göra arbetet själv i egen fastighet"? Och inom "andemeningen" i inlägget innan, eller?w1shmast3r skrev:Det finns en liten klick av "proffs" som inte gör något vidare bra jobb.
Det finns en liten klick av hempulare som gör bra jobb och förstår innebörden av vad dom gör.
Jag tycker det är konstigt att dessa två argument ofta dras fram som nån slags måttstock (inte nödvändigtvis av dig utan rent allmän så ta inte åt dig).
De är bägge två ytterliggheter och är inte representativa för det stora hela.
Och oberoende av om man arbetar som elektriker eller inte.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Så det är faktiskt ibland - folk vet ibland inte vad som är tillåtet.
Men dessa frågor om vad som är tillåtet eller "Ok" överskuggar ibland den viktigare frågan vad vederbörande klarar av, dvs vi får inte glömma andemeningen med ellagen.
Och jag tycker heller inte man kan säga "Ok" om medvetet lagbrott rent allmänt. Det är något som var o en gör med egna motiv, egen moral under eget ansvar.
Men dessa frågor om vad som är tillåtet eller "Ok" överskuggar ibland den viktigare frågan vad vederbörande klarar av, dvs vi får inte glömma andemeningen med ellagen.
Och jag tycker heller inte man kan säga "Ok" om medvetet lagbrott rent allmänt. Det är något som var o en gör med egna motiv, egen moral under eget ansvar.
Jag tycker det är "lika ok" att utföra elarbeten hemma för en elektriker som saknar behörighet som för en hempulare som verkligen tar reda på hur han ska göra det! Båda två är självklart inte ok enligt lag, inte det jag menar. Utan jag menar att båda två väljer att bryta mot lagen och bägge två lär göra ett lika bra jobb.
Att blanda in svartjobb i denna diskussionen tycker jag är fel! Svartjobb är lika fel hur som, även om det handlar om en snickare som bygger en uteplats eller en elektriker som drar in något uttag!
Men ja, jag tror att elektriker anser att de har mer rätt i att göra hempuleri än vad de anser att en hempulare har, och det tycker jag är direkt fel av dom!
Att blanda in svartjobb i denna diskussionen tycker jag är fel! Svartjobb är lika fel hur som, även om det handlar om en snickare som bygger en uteplats eller en elektriker som drar in något uttag!
Men ja, jag tror att elektriker anser att de har mer rätt i att göra hempuleri än vad de anser att en hempulare har, och det tycker jag är direkt fel av dom!
Mycket snack om att lag är något andra skall följa, och andemening vad är det.
Lag är lag inget som är diskutabelt för någon oavsett vad det gäller, gå mot rött eller att utan behörighet koppla el. Vad var och en gör är något som ens moral sätter gränser för, Som sagt lagen är till för att följas inget annat utrymme ges för det, däremot så är straffpåföljden av ett lagbrott något som är diskutabelt men då endast i första instans tingsrätten.
Lag är lag inget som är diskutabelt för någon oavsett vad det gäller, gå mot rött eller att utan behörighet koppla el. Vad var och en gör är något som ens moral sätter gränser för, Som sagt lagen är till för att följas inget annat utrymme ges för det, däremot så är straffpåföljden av ett lagbrott något som är diskutabelt men då endast i första instans tingsrätten.
Angående rubriken proffs som hellmapular!
Hur definierar vi begreppet Hemmapulare?
-Händig hemmafixare som vet sina begränsningar.
-Klumpig drulle som skall ej ens bör byta battei i fjärrkontrollen.
-Obehörig elektriker som drar el i sitt hem på kvällstid.
-Behörig installatör som bygger hemma och hos andra.
-Något däremellan?!
Hur definierar vi begreppet Hemmapulare?
-Händig hemmafixare som vet sina begränsningar.
-Klumpig drulle som skall ej ens bör byta battei i fjärrkontrollen.
-Obehörig elektriker som drar el i sitt hem på kvällstid.
-Behörig installatör som bygger hemma och hos andra.
-Något däremellan?!
Det är väl klart att lag är diskutabelt. Annars har du ju inställningen att vi exakt just nu har de absolut bästa och mest perfekta lagarna som är möjliga och med tanke på hur många lagar som ändras, tas bort eller tillkommer varje år är det enkelt att motbevisa. Det är inte så himla länge sedan som homosexualitet var klassat som sjukdom i svensk lag, vi har haft lagar om tionde till kyrkan och dödsstraff - om vi inte hade kunnat diskutera lagarna så hade vi haft kvar dem. Inte direkt ett samhälle jag skulle vilja leva i.
Sedan är de flesta lagarna inte direkt vattentäta eller enkla att följa utan det utkristalliserar sig en praxis efter ett tag som alla förväntas följa. Sedan tillkommer lagarnas förarbeten som används flitigt vid tolkningen av lagarna, vi har åtalseftergiftssystemet osv. Sammantaget knappast en bild av brist på utrymme att tolka och följa eller inte följa lagar.
Sedan är de flesta lagarna inte direkt vattentäta eller enkla att följa utan det utkristalliserar sig en praxis efter ett tag som alla förväntas följa. Sedan tillkommer lagarnas förarbeten som används flitigt vid tolkningen av lagarna, vi har åtalseftergiftssystemet osv. Sammantaget knappast en bild av brist på utrymme att tolka och följa eller inte följa lagar.
Medlem
· Västra Götaland
· 169 inlägg
Lagen gör i dagsläget ingen skillnad på lekman och yrkesman den tiden yrkesman inte utövar sitt arbete under överinseende av elinstallatör.
Däremot får man ju föresätta att en lekman som dagligen jobbar som yrkesman med elinstallationer på en elfirma och därmed går utbildningar osv har en större kunskap om riskerna än en lekman som inte gör det.
Det hopas jag de allra flesta kan ta till sig och förstå.
Men som sagt, lagen gör i dagsläget ingen skillnad på dessa lekmän.
I framtiden kommer det högst troligt se annorlunda ut.
Förhoppningsvis får yrkesmannen det erkännande som han förtjänar i form av en egen behlrighet.
Tänk om vi hade haft samma system inom sjukvården?
Om läkemedel hade varit fritt att köpa för vem som helst. Hade ni hempulare då fixat era egna åkommor genom att läsa lite på nätet och sedan åkt och köpt biltemas tabletter och stoppat i er?
Jag hade nog hellre åkt till en läkare, trots att jag läst att läkare minsann också slarvar och gör fel ibland.
Däremot får man ju föresätta att en lekman som dagligen jobbar som yrkesman med elinstallationer på en elfirma och därmed går utbildningar osv har en större kunskap om riskerna än en lekman som inte gör det.
Förhoppningsvis får yrkesmannen det erkännande som han förtjänar i form av en egen behlrighet.
Om läkemedel hade varit fritt att köpa för vem som helst. Hade ni hempulare då fixat era egna åkommor genom att läsa lite på nätet och sedan åkt och köpt biltemas tabletter och stoppat i er?
Jag hade nog hellre åkt till en läkare, trots att jag läst att läkare minsann också slarvar och gör fel ibland.
I vissa fall Ja i andra inte. Men har man bott utomlands så är det inte alls så konstigt, finns mycket godsaker i dessa affärer.w1shmast3r skrev:Lagen gör i dagsläget ingen skillnad på lekman och yrkesman den tiden yrkesman inte utövar sitt arbete under överinseende av elinstallatör.
Men åter till frågan då det är ett byggahusforum och då "hemmapul" rörande det, åter igen dras läkare, etc, in som referens när det gäller elektrikerarbete. Och i Norge skulle man definitivt sagt ja till lite pula hemma även som amatör inom området.
Medlem
· Västra Götaland
· 169 inlägg
Säg inte det. Grann-anläggningen kanske inte fått någon periodisk tillsyn och således är i stort behol av pul.