Ska göra en anbuds- och produktionskalkyl på ett tvåvånings hus, grundläggning platta på mark. Huset ska ha stomme och fasad av trä. Huset är 14,6m*7,5m undervåning och 14,6*5,1m övervåning + balkong. Garage med en garageplats + inbyggd carport +2 förråd, total yta på hela garaget med förråd: 7,0m*10,75m.

Rumshöjden i huset är 2400mm.

Detta är till ett skolarbete och jag undrar om det finns någon mall eller liknande på kalkyler eller tidplaner man kan ladda hem och "fylla i", finns det sidor där det står ev. à priser på ex. målning etc. Hur lång tid ska man räkna på målning av huset, bygget etc?

Vad är lösvirkeshus? Är det hus i "byggsatser"?

Till skolarbetet fick vi själva välja om allt eller lite eller inget skulle vara fabriksgjort etc. Vad räknar man för ca kostnad på installation av El VVS och ventilation?

Förutom pris i kalkylen ska det bifogas: Nettokalkyl, omkostnadskalkyl, maskinkalkyl, tjänstemän, huvudtidplan.
 
Sök lite på forumet så kommer du garanterat hitta massor med svar på allt det där utom möjligtvis "Nettokalkyl, omkostnadskalkyl, maskinkalkyl, tjänstemän, huvudtidplan."
 
Jag har sökt massor här på forumet men inte hittat riktigt det jag vill veta. Jag kanske söker på fel vis :)
 
Nu vill inte jag verka dryg och överlägsen, men jag skulle bli rätt så glad om framtida ekonomer i byggbranschen (eller vad du nu utbildar dig till) klarar av att ta reda på saker istället för att skriva av uppgifter på ett forum :)

Men ett svar kan jag väl ge dig. Lösvirkeshus är hus som är byggda med hjälp av en hög virke. Inte färdiga moduler som byggts i fabrik och sedan monteras ihop.

I övrigt så tror jag att du skall söka på "kalkyl" så får du en del ledtrådar. Priset varierar väldigt beroende på vilken standard och vilka metoder som används. En del kommer ned väl under 10.000kr/m2 medan andra har svårt att få stopp ens vid 20.000kr/m2. En del nöjer sig med en köksblandare för 500kr på IKEA, andra skall ha en mer exklusiv sak för 8.500kr för att de skall bli nöjda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.