BirgitS
G gaidin skrev:
det är väl det vanliga nu också?
Lunchlåda eller lunchrestaurang på dagen och hemlagat efter jobbet...
I TS fall verkar det handla om fryst färdigmat till lunch om jag förstod det rätt. Men nog verkar det ha blivit vanligare med snabbmat av sämre kvalitet i Stockholmsområdet i alla fall med tanke på hur mycket sånt det numera finns i vanliga livsmedelsaffärer etc. Närmsta butiken har väl ungefär 2 m frysgondol bara med fryst pizza och sen ungefär 1 m frysta pajer och mer än 5 m "kylskåp" med kyld färdigmat som exempel. Några lär ju köpa allt detta.
G gaidin skrev:
Men Birgit... Frågar du verkligen om bevis på att något INTE är inblandat? Det går såklart inte att bevisa, lika lite som att det inte går att bevisa att en tekanna inte är i omloppsbana runt jorden och läcker emellanåt vilket skapar regn.
Det går ju t.ex. genom att titta på varifrån regnet kommer. Det är ju inte så att atmosfären är okänd, det vimlar av satelliter där uppe. När det gäller livslängd så går det ju att visa att all skillnad kan förklaras av annat, t.ex. sämre sjukvård. På samma sätt som när forskarna kommer fram till att det finns en löneskillnad mellan män och kvinnor som inte går att förklara med olika typer av jobb, ålder, mängd övertid etc. utan det finns lite som inte kan förklaras på annat sätt än olika kön.

• Haha
gaidin
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Finns det någon kostrådgivare här?
Har frågat om detta förut. Fast inte så ingående.
Skall hålla ett anförande på vårt säljmöte om hälsa m.m. De kommer från hela Norden så jag behöver förbereda väl. Vi kör Dafgårds luncher en del på jobbet. Vi köper in och säljer till självkostnadspris.

Nu har någon skickat denna. Alltså Dafgårds är "ultraprocessat". Dafgårds innehåller bara vanliga ingredienser som man har hemma, i princip. Igen oklar kemi, onödiga tillsatser osv.

Vad är isf den faktiska skillnaden realistiskt sett mellan Dafgårds och om man lagar själv pannbiffar med tärnad potatis och grönsaker och fryser in till en matlåda? Kan inte se någon skillnad alls, förutom olika om smaker.
Blir båda "ultraprocessade" då?

Kan man inte längre äta vanlig mat utan att det är farligt/ultraprocessat? 😉
Jag är ingen utbildad kostrådgivare utan det enda kostråd jag kan ge är det jag fick av min mor om jag nån gång klagade på maten:
"Ät det du får serverat eller gå hungrig."

Och jag skulle göra likadant om min arbetsgivare höll med lunch, alltså äta vad som erbjuds eller gå hungrig, alternativt ta med egen mat.

Så fortsätt du att köpa in Dafgårds färdigrätter om du inte kan få till en deal med någon restaurang eller storkök i närheten som kan erbjuda dagens rätt i lådor levererade till arbetsplatsen.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
De som är 80 år var verkligen inte barn på 70-talet. Idag finns det barn som har snabbmat, chips etc. som vardagsmat.

Det var inte alls så vanligt med färdigmat i butikerna på 80-talet som nu, vilket ju innebär att det åts betydligt mindre sånt då. Fortfarande på 80-talet var det vanligast med matlåda eller mat på personalrestaurang som lunch, och hemlagat på kvällen.

Vilken värld kommer du ifrån? En som saknar historisk kunskap?

Varför skulle det behövas gatukök och pizzerior när mataffärerna har massor av snabbmat. Bara att bunkra upp.

Finns det några bevis på att dålig snabbmat inte är inblandat i den kortare livslängden?
När övervikt i vissa områden är det normala och ett BMI på bara 25 är konstigt?
Brist på kunskap och historia har du tyvärr samt uttalar dig. Detta är ganska vanligt på forum.

De som är 80 var yngre vuxna på 70-talet och de hade råd att köpa snabbmat och chips. Barn hade inte råd med det vanligtvis.

Färdigmat i butikerna var minst lika vanligt på 70-talet, även vanliga restauranger använde det ofta, tex grönsaker. Snabbmaten då var på konservburkar. Sök på bilder på affärer från 70 talet, även youtube. Se på husmorsfilmerna. Grönsaker förr köptes mkt på konservburkar. Kolla med vem som helst från den tiden. Speceriaffärer kallades det, de som sålde snabbmat i konserver och torra varor. Det finns nog inte ens idag. Läs på din historia!

Har inte skrivit att snabbmat behövs, du skriver det.

Vet inte om det finns några bevis om snabbmat är dålig?
Pommes är nog kass, äter inte det. Klarar inte av flottet.
Men hamburgare, pizza och korv med mos gör man precis liknande hemma.
Sushi, Thaimat, kebab är också snabbmat. Kan inte se att det är något dåligt med det. Förutom att jag inte är så förtjust i exotisk mat.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
De som är 80 var yngre vuxna på 70-talet och de hade råd att köpa snabbmat och chips.
Men det betyder inte att de nödvändigtvis gjorde det.
Mina föräldrar är 80, vi var nyligen på restaurang där frågan kom upp hur många gånger min mor ätit pommes frites. Mindre än 5 gånger blev svaret. Bara för att man kan köpa snabbmat betyder det inte att man gör det.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Men det betyder inte att de nödvändigtvis gjorde det.
Mina föräldrar är 80, vi var nyligen på restaurang där frågan kom upp hur många gånger min mor ätit pommes frites. Mindre än 5 gånger blev svaret. Bara för att man kan köpa snabbmat betyder det inte att man gör det.
Å fasen! Klyftig upplysning! att nödvändigtvis alla inte köpte, tex dina föräldrar. Bra att veta 😉

• Haha
Nidhogg
  • Laddar…
Claes Sörmland
Statistiken för köttkonsumtion i Sverige berättar annars en hel del om hur genomgripande vi ändrade matvanor från 80-talets sista år. Mest slående är ju hur vi började äta kyckling i massor och hur totalkonsumtionen av kött ökade.

Vi gick från det alkoholiserade landet brunsås till en kraftigt internationaliserad och industrialiserad matkonsumtion. En enorm kulturförändring. Vi ändrade också dryckesvanor och lämnade vodkabältet till förmån för öl och vin.

Graf över köttkonsumtion i Sverige 1960-2018, visar olika kötttyper som griskött, nötkött, fjäderfä och fårkött i kilo per person per år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://jordbruketisiffror.wordpres...onsumtion-forbrukning-av-kott-aren-1960-2015/

Den här tidsperioden råkar sammanfalla med att jag gick från barn till vuxen så jag har varit med på hela resan. Vilken förändring! När jag gjorde försök med att laga "asiatisk mat" som student i mitten av nittiotalet så var mycket udda och exotiskt. I dag är det inget konstigt att man har en riskokare från Korea hemma.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Förresten, varför gick griskonsumtionen upp tillfälligt i en peak mellan 1975-1985? Vad hände där? Var det all korv jag blev itryckt som barn?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BigR
Och sedan gammalt vet vi att man lever länge och kostnadseffektivt på en basmeny av hund- och kattfoder, potatis, vitkål och lite ägg (inkl skal) med jodsalt och rapsolja i tillagningen 🙌.

Förstår inte varför ni ens funderar på att slösa bort pengarna på Dafgårds eller snabbmat när man för under en tusenlapp i månaden kan leva till 100 års ålder på nedan veckomeny?
DagHuvudproteinÖvriga komponenterKommentarer
MåndagKattfoderPotatis, vitkål, ägg, havregryn, rapsolja, joderat saltHög taurin och vitamin A från kattfoder
TisdagHundfoderPotatis, vitkål, ägg, havregryn, rapsolja, joderat saltLägre vitamin A, kompletterar med ägg för taurin
OnsdagKattfoderPotatis, vitkål, ägg, havregryn, rapsolja, joderat saltÅterintroducerar kattfoder för taurin
TorsdagHundfoderPotatis, vitkål, ägg, havregryn, rapsolja, joderat saltVarierar för att minska risk för A-vitaminöverskott
FredagKattfoderPotatis, vitkål, ägg, havregryn, rapsolja, joderat saltSäkerställer tillräckligt med taurin
LördagHundfoderPotatis, vitkål, ägg, havregryn, rapsolja, joderat saltBalans mellan näringsämnen
SöndagKattfoderPotatis, vitkål, ägg, havregryn, rapsolja, joderat saltAvslutar veckan med kattfoder för taurinbehov

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Rapsolja fanns inte före 70-80-talen när man hybridiserade bort den bittra eurukasyran från rapsen så att oljan blev aptitlig och kunde användas till annat än industriändamål. Nu är denna olja överallt i vår mat och den är på tillväxt. En av växtförädlingen, jordbrukets och matindustrins senaste små under.

På tal om ultraprocessad mat.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BigR
Går vi ändå lite längre tillbaks fanns inte processat kattfoder. Innan och under kriget kunde den kostnadsmedvetne äta katter och hundar istället. Fast då megaprocessade man dom såklart.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Rapsolja fanns inte före 70-80-talen när man hybridiserade bort den bittra eurukasyran från rapsen så att oljan blev aptitlig och kunde användas till annat än industriändamål. Nu är denna olja överallt i vår mat och den är på tillväxt. En av växtförädlingen, jordbrukets och matindustrins senaste små under.

Långt innan dess fanns Kronolja. I princip samma sak som rapsolja, samma användningsområde, med gjort av en bl.a. jordnöt och andra oljefröer. Även fanns majsolja.

Claes Sörmland
L L Jan skrev:
Långt innan dess fanns Kronolja. I princip samma sak som rapsolja, samma användningsområde, med gjort av en bl.a. jordnöt och andra oljefröer. Även fanns majsolja.
1975 behövde konsumenterna i alla fall utbildas hur man lagade mat med olja:

Istern, smöret och margarinet satt nog djupt i befolkningen.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
1975 behövde konsumenterna i alla fall utbildas hur man lagade mat med olja:

[media]
Istern, smöret och margarinet satt nog djupt i befolkningen.
Nog nyttigare med smör, ister, flott. Skulle jag förmoda.
Helt oprocessat är ister. Kommer direkt ifrån djuret. Smör är inte mkt processat, iaf förr. Man vispade eller kärnade grädden bara.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…

Ska man in på det spåret så är ju även spannmål en styggelse. Förvridna efter människans vilja under tusentals år. Ska vi verkligen äta gräsfrön?

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Staffan-N skrev:
Ska man in på det spåret så är ju även spannmål en styggelse. Förvridna efter människans vilja under tusentals år. Ska vi verkligen äta gräsfrön?
Det är ju detta som lite bildning i frågan ger, man förstår att rädsla för viss mat huvudsakligen drivs av kemofobiska äckelkänslor som sitter djupt i vår reptilhjärna. Känslor som måste tyglas och är ett problem för såväl samhället som för individen.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.