3 193 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Problem
Jag skall oxå bygga hus med modulent och har precis haft byggsamrådet... Jag kan berätta vilka problem jag hittills haft!
*Va-ritningen var felaktig, det saknades spolbrunnar för dräneringen.
*Fasad-ritningen var felaktig, saknades vent-huv + steg på taket för sotaren.
* Planlösningen var felaktig. Det saknades vent-schakt på våning 2 + att det saknades öppningsbara dörrar/fönster i sovrummet.
!!!VIKTIGT!!!
Tänk på att det är du som är byggherre som har ansvaret på byggarbetsplatsen!!! Du skall skicka över det ansvaret på Modulent iom att de är totalentreprenörer! Detta är JÄTTEVIKTIGT om det skulle ske någon olycka!
(Vi har en VÄLDIGT bra KA som hjälper oss och hittar alla dessa fel/problem)
*Va-ritningen var felaktig, det saknades spolbrunnar för dräneringen.
*Fasad-ritningen var felaktig, saknades vent-huv + steg på taket för sotaren.
* Planlösningen var felaktig. Det saknades vent-schakt på våning 2 + att det saknades öppningsbara dörrar/fönster i sovrummet.
!!!VIKTIGT!!!
Tänk på att det är du som är byggherre som har ansvaret på byggarbetsplatsen!!! Du skall skicka över det ansvaret på Modulent iom att de är totalentreprenörer! Detta är JÄTTEVIKTIGT om det skulle ske någon olycka!
(Vi har en VÄLDIGT bra KA som hjälper oss och hittar alla dessa fel/problem)
Det är lätt att tro att totalentreprenad betyder att de tar på sig allt, men så är det inte. Se konsumentverkets hemsida:
http://www.boende.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1403&lngArticleId=3573
"Företaget - totalentreprenören - ansvarar för projektering, material samt eget arbete och arbeten som eventuellt lejs ut till underentreprenörer."
Man är byggherre själv. Man måste ha egen kvalitetsansvarig, osv.
http://www.boende.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1403&lngArticleId=3573
"Företaget - totalentreprenören - ansvarar för projektering, material samt eget arbete och arbeten som eventuellt lejs ut till underentreprenörer."
Man är byggherre själv. Man måste ha egen kvalitetsansvarig, osv.
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Fastighetsägaren är alltid ytterst ansvarig för arbetsmiljön, dvs oavsett vilka avtal du har med totalentrepenören så kan du som fastighetsägare bli straffskyldig för ev olyckor. Det man däremot skall se till att avtala är att ev skadestånd till olycksdrabbade arbetare skall betalas av entrepenörens försäkringar. Och viktigt, begär bevis på att försäkringen är betald!
I praktiken så tror jag att det är ytterst ovanligt att man som fastighetsägare verkligen döms som vållande till en olycka, men skadestånd skall ju betalas av någon.
I praktiken så tror jag att det är ytterst ovanligt att man som fastighetsägare verkligen döms som vållande till en olycka, men skadestånd skall ju betalas av någon.
Klicka här för att svara