Byggahus.se
Hejsan,
Jag stoppade fläkten för att rengöra filtret på min FLM 30, och vid start kommer den inte igång riktigt utan fastnar i någon slags uppstartsläge. Jag har filmat hur den beter sig. Det har hänt vid tidigare tillfälle också, men då har det räckt med att starta om den men nu hjälper det inte heller. Någon som vet vad som kan vara fel?

• Gilla
  • Haha
Trissan och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Går fläkten? När du slår på knappen till höger skall fläkten starta och gå oavsett vad termostaten hittar på.

Ställ den vänstra knappen (pump) på 0 så att inte termostaten försöker starta om pumpen hela tiden (risk att pumpen går sönder).
Så som termostaten beter sig skulle jag gissa att termostaten gått sönder, kan vara en kondensator på kretskortet som gett upp.

• Gilla
orb
  • Laddar…
Tack för svar, fläkten går igång, så det är nog inte det som är felet

T tubetvr skrev:
Hej,
Jag hade ett liknande problem på min FLM30
Det kan vara startkondensatorn som är slut, prova att snurra igång fläkten med handen, det brukar gå, i så fall är kondensatorn slut.

Kondensatorn kan lätt bytas, nya finns tex på ELFA, jag köpte denna [länk]

Hej och tack för svar. Har stängt av pumpen och hoppas den inte tagit stryk. Fläkten går. Får kolla upp om det går att byta termostaten på den.

FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Går fläkten? När du slår på knappen till höger skall fläkten starta och gå oavsett vad termostaten hittar på.

Ställ den vänstra knappen (pump) på 0 så att inte termostaten försöker starta om pumpen hela tiden (risk att pumpen går sönder).
Så som termostaten beter sig skulle jag gissa att termostaten gått sönder, kan vara en kondensator på kretskortet som gett upp.

O orb skrev:
Någon som har koll på hur denna ser ut internt kanske vet mer specifikt vilken del jag bör byta?
Borde vara själva frostvakten (den som syns i bild) och/eller Tempgivaren som bör bytas ut ?

Frostvakt:
[länk]

Tempgivare:
[länk]
Har inte hundra koll på det interna men logiskt borde det vara själva frostvakten (termostaten) som gått sönder.

• Gilla
orb
  • Laddar…
Har beställt en ny frostvakt så får vi se om det funkar bättre. Stort tack för support

FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Har inte hundra koll på det interna men logiskt borde det vara själva frostvakten (termostaten) som gått sönder.

• Gilla
FrittDrag_II
  • Laddar…
O orb skrev:
Har beställt en ny frostvakt så får vi se om det funkar bättre. Stort tack för support
Hur gick det? Var det frostvakten som var problemet? Har exakt samma fel.

J Janssonpj skrev:
Hur gick det? Var det frostvakten som var problemet? Har exakt samma fel.
hej, japp! Frostvakt löste det. Beställde från ett ställe som heter JS energi Ab

• Gilla
Janssonpj
  • Laddar…
O orb skrev:
hej, japp! Frostvakt löste det. Beställde från ett ställe som heter JS energi Ab
Tack så mycket för svar! Guld!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.