5 962 läst ·
36 svar
6k läst
36 svar
Problem vid inkoppling av spis
Faserna ska sitta på 1 2 3 och ingen blå ska vara inkopplad, allt enligt inkopplingsanvisningen. Som det är kopplat nu är den felkopplad. Ska man felsöka utan kopplingsschema är det bara att öppna spisen och titta hur det är kopplat och hur det är tänkt att fungera. Det kräver i första hand ett visst tålamod samt att man har en viss förståelse/kunskap.
Jag skulle kunna tänka mig att tex 3 ska byglas med 4 och 5 men det är bara en vild gissning.
Jag skulle kunna tänka mig att tex 3 ska byglas med 4 och 5 men det är bara en vild gissning.
Hej. Jag har provat utan blå oxå. Antar att jag får öppna spisen imorgon. Men som sagt det satt två eller tre byglar i vid det förra montaget... Har du nån ide vart jag kan få tag i en original montagebeskrivning eller sprängskisser eller dylikt för spisen?
Tycker det är lite knepigt att det sitter kabelskor på plint 4 och 5 som inte ska användas?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Denna bild visar hur värmeelementen kan vara kopplade till plinten, men det kan också vara spegelvänt.
I denna tråd finns ett liknande problem, fas där handlade det om inkoppling av en 400 V-spis mot två faser. Vill minnas att kopplingen på den spisen var just spegelvänd, eller så var det bara jag som trodde det.
http://www.byggahus.se/forum/el/232688-koppla-spis-400v-med-2-faser.html
Med hjälp av detta borde du kunna mäta och lista ut hur din spis ska byglas.
I denna tråd finns ett liknande problem, fas där handlade det om inkoppling av en 400 V-spis mot två faser. Vill minnas att kopplingen på den spisen var just spegelvänd, eller så var det bara jag som trodde det.
http://www.byggahus.se/forum/el/232688-koppla-spis-400v-med-2-faser.html
Med hjälp av detta borde du kunna mäta och lista ut hur din spis ska byglas.
För egen del skulle jag följa spisbibelns författare i #22 den spegelvända varianten, dvs sätt byglarna som syns på bilden i #17 mellan 1-2 och 3-4 anslut sen L1 -> 1-2, L2 -> 3-4 och L3 -> 5. Som du har det nu får du bara 1/3 effekt ur respektive funktion.
Tack för all bra hjälp!! Kan jag koppla in byglarna enligt de två olika varianterna och mäta resistansen mellan respektive fas ( med spisen urkopplad) och således komma fram till vilken bygelkonstelation som gäller för min spis?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Enklare är nog att mäta resistansen utan byglar. Annars kan du inte se hur värmeelementen sitter.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Motståndet mellan faser och skyddsjord är förhoppningsvi oändligt. Du skall mäta resistans mellan faserna, och mellan faserna och de "oanslutna" kopplingspunkterna i plinten. Då kommer det att framgå om du har elementen kopplade internt ungefär som Bo har visat i inlägg #22, eller om det är kopplat på något annat sätt.




