Har köpt ett Yale Doorman L3S och har lite bekymmer med att den är svårstängd. Jag är inte den mest praktiske personen men tänkte jag skulle installera låset själv för jag läste att det skulle vara "ganska lätt" att göra det. Och visst, det var inte så svårt, ens för mig. Men det är nått som är fel.
Dörren är svårstängd men den öppnar som den ska och den går att låsa.
Det verkar som att den övre låskolven (den triangelformade) och de längst ner (fallarna?) inte går i slutblecket ordentligt. De skrapar i och ger märken i karmen och blecket (det jag ringade in) men jag vet inte vad jag kan göra åt det.
Slutblecket sitter där det gamla satt och jag kan inte justera det varken uppåt eller nedåt.
Några idéer om vad jag kan göra åt detta?
Dörren är svårstängd men den öppnar som den ska och den går att låsa.
Det verkar som att den övre låskolven (den triangelformade) och de längst ner (fallarna?) inte går i slutblecket ordentligt. De skrapar i och ger märken i karmen och blecket (det jag ringade in) men jag vet inte vad jag kan göra åt det.
Slutblecket sitter där det gamla satt och jag kan inte justera det varken uppåt eller nedåt.
Några idéer om vad jag kan göra åt detta?
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Bästa svaret
Det kan bli så när du har fel plösmått på slutblecket men jag undrar även om höjden är rätt med tanke på smutsmärket efter fallkolven.
Du har trä innan slutblecket för att det är fel slutbleck vilket ibland kan orsaka problem.
Slutblecket ser även ut att vara mer försänkt i underkant än i ovankant vilket kan orsaka problem om skillnaden är för stor men det är ovanligt och sällan ett problem.
Mät plösmåttet och djupet på slutbleckets stolpe byt sedan till ett slutbleck med rätt mått.
Kontrollera att höjden på slutblecket är rätt, ovankant slutbleck bör vara 1mm under centrum övre fästskruv till låshusets stolpe.
https://www.byggahus.se/forum/threads/montera-slutbleck-yale-doorman-l3.461211/#post-4821422
Du har trä innan slutblecket för att det är fel slutbleck vilket ibland kan orsaka problem.
Slutblecket ser även ut att vara mer försänkt i underkant än i ovankant vilket kan orsaka problem om skillnaden är för stor men det är ovanligt och sällan ett problem.
Mät plösmåttet och djupet på slutbleckets stolpe byt sedan till ett slutbleck med rätt mått.
Kontrollera att höjden på slutblecket är rätt, ovankant slutbleck bör vara 1mm under centrum övre fästskruv till låshusets stolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.byggahus.se/forum/threads/montera-slutbleck-yale-doorman-l3.461211/#post-4821422
Redigerat: