Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Problem med vildsvin

1. I
    Medlem · 4 inlägg

ingenbror

Medlem
    Nu har problemen med vildsvin i min trädgård eskalerat, från att ha haft något enstaka besök de senaste åren till flera besök i veckan nu.
    Har köpt några färdiga stängselpaket a' 50m och ca 1000kr för att sätta upp på strategiska ställen men har bestämt mig för att stängsla in hela tomten. Nu undrar jag om det går att kombinera dessa stängsel med annan typ av elstängsel, typ band eller tråd. Dessutom kommer det att behövas ett antal grindar för bilar/människor.

2. Huggabuggaa
    Medlem · 326 inlägg
    Vad är det för stolpar ?
    Finns ju isolatorer att köpa för montering på stolpar

3. I
    Medlem · 4 inlägg

ingenbror

Medlem
  4. B
    Medlem · Skåne · 216 inlägg

Bombus pratorum

Medlem
    Det ska väl gå att kombinera bara du kan koppla samman dom till en elslinga. Kommer väl inte bli så snyggt och jag tror inte det där kitet är lika hållbart som vanliga tryckimpregnerade stolpar med ståltråd. Du kan inte lämna tillbaka dom?

5. I
    Medlem · 4 inlägg

ingenbror

Medlem
    Jo det går att lämna tillbaka, men vet inte om jag har tid o ork att få ner typ 100 tryck-stolpar, tänkte att det här stängslet skulle vara lite smidigare.

6. L
    Medlem · 2 064 inlägg

lbgu

Medlem
    100 stolpar, hur stor tomt har du? Jag skulle sätta trästolpar i hörnen och vid ingångarna, sen lite klenare plaststolpar emellan. Så du kanske klarar dig med max 10 trästolpar. Plaststolparna har metallspets och de är enkla att bara trycka ner.

7. I
    Medlem · 4 inlägg

ingenbror

Medlem
    Jag kanske överdrev med antal stolpar:), men tomten är på ca 8k m2.

8. L
    Medlem · 2 064 inlägg

lbgu

Medlem
    Ja, det var ju lite större än normaltomten.
    Fast det behöver inte gå så mycket trästolp ändå. En hästhage i närheten på ca 2 ha (20 000m2) klarar sig med 12 trästolpar för själva stängslet. Sen tillkommer någon stolpe vid ingången.
    1 i varje hörn + 2 på varje långsida. De ger stadga och sen är det en del plaststolpar emellan för att hålla eltrådarna uppe.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.