Vi köpte vårt första hus detta år (byggår 1962) och jag försöker förstå mig på hur bla ventilationen fungerar… Efter timmars googlande så har jag kommit fram till att vi har FTX-system, RDAA/RDAC. Förhoppningen är att vi kan behålla nuvarande kanaler/infästningar och enbart byta aggregatet.
I var och varannan skrubb går det rör, som jag misstänker hör ihop med golvventilationen..?
Ja, jag förstår mig inte alls på detta som ni kanske hör!
1. Vi har golvspjäll i varje rum. Flera i vardagsrum och ett i varje sovrum, kök, matrum.
Någon som har kunskap kring dessa och kan förklara hur det fungerar?
(Fungerar inte så värst bra i dagsläget, se bild…)
2. Eftersom det nuvarande aggregatet gjort sitt, så behöver vi byta ut det, men mot vad? 97kvm boyta.
3. Vad kostar det att få kanalerna rensade? Om man inte väljer att göra det själv, vill säga.
Kan det vara så att det är (gjort i efterhand) ventilerade golv. Kanske pga av lukt eller liknande, dock ser det ju som att en del skit finns kvar under golvet vid uppreglingen så jag chansar att uppreglingen är original. Är det 1 plan eller är det inklusive källare?
Vi kollade på ett hus där det verkar funnits samma värmesystem. Det var från 1974 och helt i original. all värme var luftburen och gick i golv och väggar, kanske t.o.m. tak. Tydligen en väldigt "modern" lösning då, men uppenbarligen har tekniken inte slagit rot. Men någon här inne borde kunna svara på det.
Vi har precis haft en elektriker för att säkra upp, från 20 till 25A. Kan inte ha ventilationssystemet igång samtidigt som elpannan, då flyger faserna…
Så aggregatet på vinden är inte igång, nej. Måste byta ut det först, till ett som kräver mindre.
Elslingan i eftervärmaren i RDAA/RDAC är på 1,8 - 2 kW. Förvärmaren gissar jag på 0,5 - 1,0 kW. Borde vara max 3 kW. Med 3×20 A huvudsäkringar är max effektuttag i huset 14 kW. Det är elpannan som drar den stora effekten. Kanske lagom att fundera på värmepump?