Byggahus.se
Hej hallå!

Vi köpte vårt första hus detta år (byggår 1962) och jag försöker förstå mig på hur bla ventilationen fungerar… Efter timmars googlande så har jag kommit fram till att vi har FTX-system, RDAA/RDAC. Förhoppningen är att vi kan behålla nuvarande kanaler/infästningar och enbart byta aggregatet.
I var och varannan skrubb går det rör, som jag misstänker hör ihop med golvventilationen..?
Ja, jag förstår mig inte alls på detta som ni kanske hör!

1. Vi har golvspjäll i varje rum. Flera i vardagsrum och ett i varje sovrum, kök, matrum.
Någon som har kunskap kring dessa och kan förklara hur det fungerar?
(Fungerar inte så värst bra i dagsläget, se bild…)

2. Eftersom det nuvarande aggregatet gjort sitt, så behöver vi byta ut det, men mot vad? 97kvm boyta.

3. Vad kostar det att få kanalerna rensade? Om man inte väljer att göra det själv, vill säga.

Mässingsfärgat golvspjäll med flera cirkulära öppningar på en vit träyta, som en del av ett ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Igensatt ventilationsrör med synliga dammhopningar och träflisor, som behöver rensas för effektiv ventilation.
Skapa konto
Ventilationsrör med ett öppet golvspjäll i en skrubb, en del av FTX-systemet i ett äldre hus.
Skapa konto
Närbild på ett öppet golvspjäll för ventilation i ett hus från 1962.
Skapa konto

Hej! Har ni rent av luftburet golvvärmesystem? Riktigt speciella grejer i så fall.

Kan det vara så att det är (gjort i efterhand) ventilerade golv. Kanske pga av lukt eller liknande, dock ser det ju som att en del skit finns kvar under golvet vid uppreglingen så jag chansar att uppreglingen är original. Är det 1 plan eller är det inklusive källare?

• Gilla
Jmmadeleine
  • Laddar…
Det är en enplansvilla med kallvind, glömde skriva det.
Uppseglingen är original, ingenting som blivit renoverat i stort sett.

Aldrig hört talas om! Ska kolla närmare på det, tack

Varifrån kommer värmen i huset? Har radiatorer i alla rum?

• Gilla
Jmmadeleine
  • Laddar…
Vi kollade på ett hus där det verkar funnits samma värmesystem. Det var från 1974 och helt i original. all värme var luftburen och gick i golv och väggar, kanske t.o.m. tak. Tydligen en väldigt "modern" lösning då, men uppenbarligen har tekniken inte slagit rot. Men någon här inne borde kunna svara på det.

• Gilla
Jmmadeleine
  • Laddar…
Det var inte helt ovanligt med luftburen värme för några decennier sedan.
Gissar att ni inte har några element? Iaf inte från byggåret.

Elpanna med vattenburna element i alla rum.

J Jmmadeleine skrev:
Elpanna med vattenburna element i alla rum.
Hm..... märkligt. är båda system i drift ?

Vi har precis haft en elektriker för att säkra upp, från 20 till 25A. Kan inte ha ventilationssystemet igång samtidigt som elpannan, då flyger faserna…
Så aggregatet på vinden är inte igång, nej. Måste byta ut det först, till ett som kräver mindre.

Hur ser de flygande faser ut i elcentral

Ja det kan man allt undra! Någon idé?

Men hade inte elmontör en säkrat upp men ändå går säkringen? Eller är det en jordfelsbrytare du menar

Elslingan i eftervärmaren i RDAA/RDAC är på 1,8 - 2 kW. Förvärmaren gissar jag på 0,5 - 1,0 kW. Borde vara max 3 kW. Med 3×20 A huvudsäkringar är max effektuttag i huset 14 kW. Det är elpannan som drar den stora effekten. Kanske lagom att fundera på värmepump?

• Gilla
Jmmadeleine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.