15 691 läst ·
14 svar
16k läst
14 svar
Problem med vedpanna Vedex 3300.
Vi har ett relativt nytt uppvärmningssystem (driftsattes i september 2012). Systemet har fungerat nästintill felfritt fram tills nu.
Systemet är en Vedex 3300 samt 2st 750L tankar som laddas via en laddomat 21-60.
Problemet som nu uppkommit är att vid eldning så kommer pannan snabbt upp i hög temperatur och blir då så varm att den stänger av fläkten. Vilket gör att den pyreldar en hel del. Detta scenario händer varje gång vi eldar i systemet och det känns inte rätt eftersom fläkten ska få genom hela eldningsförloppet och så har det fungerat förut.
Jag har testat att ställa in pannan utefter tillverkarens rekommenderade grundinställning, men det hjälper inte.
Min tanke var att det kanske skulle kunna vara något galet med termostaten i laddomaten men termometrarna på den verkar ok. Den översta från pannan visar 80 grader, den till pannans botten visar 72 grader och den från tanken visar ca 40 grader. (observera att detta är vid uppeldning och laddtemp är då satt till 60 grader)
Har pratat med Termoventiler som säger att ovan laddtemp är ok till den panna som vi nyttjar.
Tempen på rökgaserna är 220-250 grader så länge fläkten går, när pannan stänger av så sjunker tempen till ca 120-130 grader.
Trycket i systemet är 0.8.
Har ni några tips eller idér på vad jag kan göra?
Jag har inte plockat bort någon av turbolatorerna eftersom det har fungerat tidigare men kan detta minska värmen i pannan tro?
Systemet är en Vedex 3300 samt 2st 750L tankar som laddas via en laddomat 21-60.
Problemet som nu uppkommit är att vid eldning så kommer pannan snabbt upp i hög temperatur och blir då så varm att den stänger av fläkten. Vilket gör att den pyreldar en hel del. Detta scenario händer varje gång vi eldar i systemet och det känns inte rätt eftersom fläkten ska få genom hela eldningsförloppet och så har det fungerat förut.
Jag har testat att ställa in pannan utefter tillverkarens rekommenderade grundinställning, men det hjälper inte.
Min tanke var att det kanske skulle kunna vara något galet med termostaten i laddomaten men termometrarna på den verkar ok. Den översta från pannan visar 80 grader, den till pannans botten visar 72 grader och den från tanken visar ca 40 grader. (observera att detta är vid uppeldning och laddtemp är då satt till 60 grader)
Har pratat med Termoventiler som säger att ovan laddtemp är ok till den panna som vi nyttjar.
Tempen på rökgaserna är 220-250 grader så länge fläkten går, när pannan stänger av så sjunker tempen till ca 120-130 grader.
Trycket i systemet är 0.8.
Har ni några tips eller idér på vad jag kan göra?
Jag har inte plockat bort någon av turbolatorerna eftersom det har fungerat tidigare men kan detta minska värmen i pannan tro?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nu har jag kollat. Luft, laddomat. Pratade med Nibe och de tror på för lite luft in till pannrummet eller för dåligt drag i skorstenen. Jag ska pratat med sotaren så får vi se. För lite luft in i pannrumet tror jag inte för jag har eldat med öppen dörr.
Hur var det med luftningen och laddomaten då? Det kan ju inte fungera som det ska...
Ännu ett briljant svar från nibes support, det har garanterat inget med luften in eller skorstensdraget att göra.
Ditt problem ligger i att pannan inte kyls av tillräckligt, dåligt flöde av någon anledning.
Testa att stänga toppkranen på laddomaten under eldning och se vad som händer.
Jag har varit med om trasig drivsida på laddomat 21-60 några gånger, är du säker på att pumpen snurrar? Testa att skruva bort drivsidan och starta den.
Ännu ett briljant svar från nibes support, det har garanterat inget med luften in eller skorstensdraget att göra.
Ditt problem ligger i att pannan inte kyls av tillräckligt, dåligt flöde av någon anledning.
Testa att stänga toppkranen på laddomaten under eldning och se vad som händer.
Jag har varit med om trasig drivsida på laddomat 21-60 några gånger, är du säker på att pumpen snurrar? Testa att skruva bort drivsidan och starta den.
Nog för att jag inte känner mig helt hemma på området men även för mig så låter nibes svar olågiskt. Nåväl, jag sotade pannan i drygt en timma igår och den är nu som ny. Det tog ca 30 min innan pannan stannade. Tempen på pannan då var ca 100 grader. Tempen på laddomaten var då ca 80 grader. Enligt thermoventiler så får man inte mitt fel om det är fel på laddomaten. Tråkigt värre är det i allafall. Jag ska testa att stänga övre kranen. Pumpen går, jag ska plocka isär den och se så den går på alla lägen.
Många tack för era tips så länge.
Många tack för era tips så länge.
Har samma problem med mitt nyinstallerade system. Har en vedex 3000 som jag kopplat mot 3x 500L acc med 35 mm kopparrör samt en laddomat 21-60. Pannans fläkt stannar med ca 5minuters intervall under hela eldningsförloppet och panntemperaturen pendlar under denna cykel mellan ca78 och 100 grader. Har eldat systemet 8 gånger nu sen det blev klart och jag tycks inte lyckas hitta en inställning som gör att pannan kan brinna kontinuerligt under hela förloppet. Har provat olika justeringar på, laddomatpumpens hastighet, samt pannans rökgas temp, maxtemp och laddtemp. Funderar på om jag skall behöva byta termostaten i laddomaten som nu är på 72c.
Kanske annorlunda hos dig eftersom ditt system har fungerat innan, medans jag har ett nybyggt system med en begagnad panna.
Någon som har haft samma problem och hittat en lösning? Känns ju som att det enbart är en justering som krävs, gäller att hitta rätt bara.
Kanske annorlunda hos dig eftersom ditt system har fungerat innan, medans jag har ett nybyggt system med en begagnad panna.
Någon som har haft samma problem och hittat en lösning? Känns ju som att det enbart är en justering som krävs, gäller att hitta rätt bara.
Kan vara luft eller termostaten som fastnat i laddomaten , verkar ju inte som du får över värmen till tanken, då stiger värmen i pannan tills fläkten stannar som en säkerhet
Prova som i ovanstående förslag att när pannan är uppe i 80-85 gr strypa övre ventil på lm och se vad som händer.
Du kan även prova att ta bort och köra utan termostat i lm.
Prova som i ovanstående förslag att när pannan är uppe i 80-85 gr strypa övre ventil på lm och se vad som händer.
Du kan även prova att ta bort och köra utan termostat i lm.
Hur är rördragningen mellan panna och acktankarna? Finns det krökar eller böjar där luft kan "fastna"? Sluten expansion?tompa1976 skrev:Har samma problem med mitt nyinstallerade system. Har en vedex 3000 som jag kopplat mot 3x 500L acc med 35 mm kopparrör samt en laddomat 21-60. Pannans fläkt stannar med ca 5minuters intervall under hela eldningsförloppet och panntemperaturen pendlar under denna cykel mellan ca78 och 100 grader. Har eldat systemet 8 gånger nu sen det blev klart och jag tycks inte lyckas hitta en inställning som gör att pannan kan brinna kontinuerligt under hela förloppet. Har provat olika justeringar på, laddomatpumpens hastighet, samt pannans rökgas temp, maxtemp och laddtemp. Funderar på om jag skall behöva byta termostaten i laddomaten som nu är på 72c.
Vårat system fungerar nu. Tidigare hade vi en avluftning i slutet på övre matningen. De som var här och tittade trodde på luft och satte in en till avluftningsventil på röret direkt från pannan. De byte även termostaten i panna då den visade en diff mot mätning på röret från pannan. Nu fungerar det kanon. Vi kör på läge 3 på laddomaten och har alltid gjort så. Laddtempen står på 65 och ifrånslaget 95.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden