Jag har nyligen köpt ett hus med vedpanna som uppvärmning med vattenburet system upp i huset. I den sitter även en elpatron och jag har 3st ackumulatortankar på 500L vardera. Jag har även luftvärmepump i huset.
Min tanke är att jag vill värma huset med luftvärmepumpen för tillfället då det ännu inte är så kallt ute men värma upp vattnet med elpatron. Vi har inte tillgång till så mycket ved än så länge så jag sparar lite på den tills det blir kallt på riktigt ute.
Problemet är dock att när jag har igång elpatronen och stängt av all cirkulation upp till elementen så blir ändå vissa element varma.
Kan det vara så att det är nåt fel i någon av vattenslingorna upp till huset eller kanske att shunten(?) inte täpper till helt?
Har någon annan upplevt samma problem?
Detta är första huset vi äger och jag har aldrig använt en vedpanna tidigare så all input uppskattas!
Min tanke är att jag vill värma huset med luftvärmepumpen för tillfället då det ännu inte är så kallt ute men värma upp vattnet med elpatron. Vi har inte tillgång till så mycket ved än så länge så jag sparar lite på den tills det blir kallt på riktigt ute.
Problemet är dock att när jag har igång elpatronen och stängt av all cirkulation upp till elementen så blir ändå vissa element varma.
Kan det vara så att det är nåt fel i någon av vattenslingorna upp till huset eller kanske att shunten(?) inte täpper till helt?
Har någon annan upplevt samma problem?
Detta är första huset vi äger och jag har aldrig använt en vedpanna tidigare så all input uppskattas!
Elpatronen sitter i pannan. Själva pannan har en knapp för att stänga av och sätta på cirkulationspump men den är avstängd. Sen finns det även ett par vred bredvid pannan som sätter på/stänger av olika saker. Ett av vreden är till laddomaten till acktankarna, sen ska något av de andra vara till shunt/cirkulation upp till huset.ylven skrev:
Är tankarna varma?H Herr Vedpanna skrev:Elpatronen sitter i pannan. Själva pannan har en knapp för att stänga av och sätta på cirkulationspump men den är avstängd. Sen finns det även ett par vred bredvid pannan som sätter på/stänger av olika saker. Ett av vreden är till laddomaten till acktankarna, sen ska något av de andra vara till shunt/cirkulation upp till huset.
Går värmesystemet till elementen ut från tankarna eller från pannan?
Då patron sitter i pannan, så blir det är nog en självcirk som uppstår och då går det upp värme. Hur tas värmen ut, från pannan med shunt eller från tankarna med shunt. Foton på hur det ser ut ovanför pannan och rör samt laddomat som du nog har.
Värmen tas ut från pannan med shunt fattar jag det som. Såhär ser det ut ovanför pannan, kan ta bättre bild senare där man ser alla rör ovanförJ jonaserik skrev:
Jepp är en gammal Diom med en shunt som sitter i pannan och motorn på utsidan ( den svarta fyrkantiga till höger ) . Då går reglerad värme ut från pannan, samt VV kommer från pannan och inte ut från topp på någon tank. Då måste tankvärmen gå genom pannan för ge värme och VV. Om det inte är en koppling på något sätt mellan tank och panna som kan stängas. Men troligtvis går all värme från tank till panna och ut i huset. Normalt vid vedeldning så tas värmen ut via en shunt på en tank och i bland är det en tekniktank som det kallas, den har då en VV-slinga eller tank i sig för VV. Nu är det pannan som ger VV, så den måste vara kopplas i serie med tankarna, annars ingen VV. En bild lite närmare på Regleringen RVL som på bild är avstängd och shunten står till höger ( svårt att se ), är kanske en markering där med 1 - 10 på pannan där 1 är stängd.
Tack, bra svar! Är det denna regleringen du menar?J jonaserik skrev:Jepp är en gammal Diom med en shunt som sitter i pannan och motorn på utsidan ( den svarta fyrkantiga till höger ) . Då går reglerad värme ut från pannan, samt VV kommer från pannan och inte ut från topp på någon tank. Då måste tankvärmen gå genom pannan för ge värme och VV. Om det inte är en koppling på något sätt mellan tank och panna som kan stängas. Men troligtvis går all värme från tank till panna och ut i huset. Normalt vid vedeldning så tas värmen ut via en shunt på en tank och i bland är det en tekniktank som det kallas, den har då en VV-slinga eller tank i sig för VV. Nu är det pannan som ger VV, så den måste vara kopplas i serie med tankarna, annars ingen VV. En bild lite närmare på Regleringen RVL som på bild är avstängd och shunten står till höger ( svårt att se ), är kanske en markering där med 1 - 10 på pannan där 1 är stängd.
Jag provade att göra som en annan kommentar (dof) sa att sätta på cirkulationspumpen och då sjunker faktiskt värmen som går upp från pannan medans den är igång. Stänger jag av den så går pannan tillbaka till att skicka upp värme till element
Jepp och regleringen verkar stå rätt. Om inte pumpen går, så blir det inget blandning av returen från huset och mer värme som ska blandas in. Det blir då en självcirk med hetvatten upp och kallt tillbaka till botten på pannan. Så pumpen måst gå och tempen regleras med shunten. Nu står det högra reglaget på 0,25 och det är i minsta laget, bör vara på ca 0,75. Det blå har ingen inverkan när vredet står på sol, ( nattsänkning ) och kan tryckas i botten, så bry dig inte. Det röda är finjustering av tempen ut. Inte säker nu, om det är ca 1 -2 graders ändring på tempen på vattnet ut. Men blir det för varmt så puttar du ner den ett par streck och tvärtom om det blir för kallt. Kan bli några vändor, då det kan ta upp till några timmar innan tempen har stabiliserat sig efter varje ändring. Det är inga snabba förlopp.
Prova och kom tillbaka, vad som händer.
Tack för hjälpen! 😄 Jag testar och ser vad som händer. Blir mycket prova sig fram nu i början.J jonaserik skrev:Jepp och regleringen verkar stå rätt. Om inte pumpen går, så blir det inget blandning av returen från huset och mer värme som ska blandas in. Det blir då en självcirk med hetvatten upp och kallt tillbaka till botten på pannan. Så pumpen måst gå och tempen regleras med shunten. Nu står det högra reglaget på 0,25 och det är i minsta laget, bör vara på ca 0,75. Det blå har ingen inverkan när vredet står på sol, ( nattsänkning ) och kan tryckas i botten, så bry dig inte. Det röda är finjustering av tempen ut. Inte säker nu, om det är ca 1 -2 graders ändring på tempen på vattnet ut. Men blir det för varmt så puttar du ner den ett par streck och tvärtom om det blir för kallt. Kan bli några vändor, då det kan ta upp till några timmar innan tempen har stabiliserat sig efter varje ändring. Det är inga snabba förlopp.