32 988 läst ·
29 svar
33k läst
29 svar
Problem med vattenlås
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Menar du att det sitter ett vattenlås i den vita delen? Jag fick uppfattningen om att det bara är kopplingen mot diskhon. Men det finns onekligen smidigare sådana. Kanske följde det t.o.m med en sån med vattenlåset som ser ut att vara från Ikea.
Vid en närmare titt så är det nog inte så. Men någon abbrovinsch sitter det där. Vattenfilter kanske, nej varför skulle man ha det på avloppet? Avloppskvarn? Reningsverk? halloy, ta reda på det. För det bästa tror jag vore om vattenlåset sutte direkt på hon tillsammans med diskmaskinsanslutningen.it-snubben skrev:
den vita saken är bara till för anslutning och att säta fast sieln i så det första VA låste är den grå pungvatenlåset och sen det andra är slangen men prova med att säta ett pungvatenlås direkt på den vita delen istälet för 88gradarn och sedan lite plaströr till anslutning mot röret i väggen
Behöver det vara ett pungvattenlås? Kan man inte bygga ett enkelt vattenås i form av ett N? Pungvattenlås har man väl mest när det ligger synligt för att det är snyggare. Men det här ligger troligen inne i ett skåp.
Och diskavloppsslangen (om det är det) den ska väl anslutas före vattenlåset?
Nu tror jag förresten att jag ser vad det är för anordning som sitter på den vita delen. Är det inte fästen för vattenrören?
Och diskavloppsslangen (om det är det) den ska väl anslutas före vattenlåset?
Nu tror jag förresten att jag ser vad det är för anordning som sitter på den vita delen. Är det inte fästen för vattenrören?
Oj, TACK SÅ MYCKET för alla era svar. Uppskattar verkligen ert engagemang!
Jag ska börja med att säga att avloppet och vattenlåset är nydraget sedan 2 månader. Det är draget i väggen och är påbyggt/utgår från det gamla avloppet. Där satt tidigare en diskbänk med 2 hoar. Nu mera sitter skarven i en nybyggd vägg med inspektionslucka.
Vattenlåset kom tillsammans med Blanco-hon. Den vita delen på avloppet fyller ingen funktion alls. Inget är kopplat dit, och jag hittar ingen förklaring i monteringsanvisningen vad det är till för. Tillsaken hör att avloppet har funkat utan problem fram till för en vecka sedan, då min sambo tyckte att det droppade från en gänga och började "joxa" (dra åt lite samt råkade flytta lite på vattenlåset). Efter det så rinner inte vattnet ut och innan vattnet slutar att rinna så kommer det upp luftbubblor i diskhon.
Vi har ny lånat en högtryckspruta och konstaterat att det inte är något stopp i avloppet. Vattenlåset har jag gått igenom del för del och det rinner utmärk tills dess att jag stoppar in det i väggavloppet.
Vad det gäller dubbla vattenlås så är jag tveksam till om det verkligen är problemet. När jag har hela vattenlåset på plats och låter vattnet rinna ner i en hink så fungerar avrinningen utmärkt även om jag håller dragspelsröret HÖGRE än väggavloppet. Problemen börjar så fort jag stoppar in det i väggen. Då bubblar det till i diskhon och slutar rinna.
Några nämner luft och jag vet inte varför, men på något sätt känns det rätt. Ursäkta en total amatör, men vad är en avluftare? Är det svårt att installera en sådan? Kan nån förklara hur en sån fungerar?
TACK ÄN EN GÅNG för att ni försöker hjälpa mig! Ha en trevlig helg
Jag ska börja med att säga att avloppet och vattenlåset är nydraget sedan 2 månader. Det är draget i väggen och är påbyggt/utgår från det gamla avloppet. Där satt tidigare en diskbänk med 2 hoar. Nu mera sitter skarven i en nybyggd vägg med inspektionslucka.
Vattenlåset kom tillsammans med Blanco-hon. Den vita delen på avloppet fyller ingen funktion alls. Inget är kopplat dit, och jag hittar ingen förklaring i monteringsanvisningen vad det är till för. Tillsaken hör att avloppet har funkat utan problem fram till för en vecka sedan, då min sambo tyckte att det droppade från en gänga och började "joxa" (dra åt lite samt råkade flytta lite på vattenlåset). Efter det så rinner inte vattnet ut och innan vattnet slutar att rinna så kommer det upp luftbubblor i diskhon.
Vi har ny lånat en högtryckspruta och konstaterat att det inte är något stopp i avloppet. Vattenlåset har jag gått igenom del för del och det rinner utmärk tills dess att jag stoppar in det i väggavloppet.
Vad det gäller dubbla vattenlås så är jag tveksam till om det verkligen är problemet. När jag har hela vattenlåset på plats och låter vattnet rinna ner i en hink så fungerar avrinningen utmärkt även om jag håller dragspelsröret HÖGRE än väggavloppet. Problemen börjar så fort jag stoppar in det i väggen. Då bubblar det till i diskhon och slutar rinna.
Några nämner luft och jag vet inte varför, men på något sätt känns det rätt. Ursäkta en total amatör, men vad är en avluftare? Är det svårt att installera en sådan? Kan nån förklara hur en sån fungerar?
TACK ÄN EN GÅNG för att ni försöker hjälpa mig! Ha en trevlig helg
Alla avlopp kräver normalt avluftning. Avluftningen har inget med lukt eller liknande att göra utan är till för att luft ska kunna komma in i avloppssystemet när så behövs, samtidigt som luft helst inte ska komma ut ur avloppssystemet (lukta unk).
I en normal villa brukar det sitta någon form av avluftning "längst ut" på avloppet. Avluftningen är antingen ett rör ut genom taket på huset med fritt blås ut i det fria eller en backventil (vakumventil om du så vill) som tillåter att luft strömmar in i avloppet men inte tvärtom. Avluftningen behövs exempelvis när man spolar ner en stor skit med tillhörande papper i toan. Klumpen som då drar genom avloppet blir ju lite som en propp som dra fram, på ena sidan trycks luften framför proppen, på andra sidan sugs luften efter proppen. Om ingen avluftning finnes kan det då bli så att proppen skapar ett stort undertryck i avloppet som kan resultera i att exempelvis vattenlås dras tomma på vatten eller att flödet i vattenlås blir knas (som ditt problem).
Ibland räcker det inte med en avluftning i ett hus, exempelvis om huvudstammarna delar sig i två separata grenar. Då behöves det vanligtvis avluftning på båda grenarna. Det kan vara så att din sambo helt enkelt dragit åt någon skarv så att det blivit helt tätt och att det därmed skapas ett undertryck i avloppet som ställer till det med flödet genom vattenlåset. I värsta fall kan det då krävas att man montera en vakumventil i anslutning till avloppet under vasken. Inget märkvärdigt.
Sitter det något annat kopplat på samma stam dit köksavloppet går? Ibland kan man rycka vattenlåset vid något annat avlopp (och på så sätt skapa fritt blås och unken lukt) för att verifiera att det är ett luftningsproblem.
I en normal villa brukar det sitta någon form av avluftning "längst ut" på avloppet. Avluftningen är antingen ett rör ut genom taket på huset med fritt blås ut i det fria eller en backventil (vakumventil om du så vill) som tillåter att luft strömmar in i avloppet men inte tvärtom. Avluftningen behövs exempelvis när man spolar ner en stor skit med tillhörande papper i toan. Klumpen som då drar genom avloppet blir ju lite som en propp som dra fram, på ena sidan trycks luften framför proppen, på andra sidan sugs luften efter proppen. Om ingen avluftning finnes kan det då bli så att proppen skapar ett stort undertryck i avloppet som kan resultera i att exempelvis vattenlås dras tomma på vatten eller att flödet i vattenlås blir knas (som ditt problem).
Ibland räcker det inte med en avluftning i ett hus, exempelvis om huvudstammarna delar sig i två separata grenar. Då behöves det vanligtvis avluftning på båda grenarna. Det kan vara så att din sambo helt enkelt dragit åt någon skarv så att det blivit helt tätt och att det därmed skapas ett undertryck i avloppet som ställer till det med flödet genom vattenlåset. I värsta fall kan det då krävas att man montera en vakumventil i anslutning till avloppet under vasken. Inget märkvärdigt.
Sitter det något annat kopplat på samma stam dit köksavloppet går? Ibland kan man rycka vattenlåset vid något annat avlopp (och på så sätt skapa fritt blås och unken lukt) för att verifiera att det är ett luftningsproblem.
(dim 50 får man bara dra ca2m utan luftning dim 75 får man bara dra ca7m utan avluftning och dim 110 får amn bara dra ca11m utan luftning) det är bra å tänka på det och att ha det som en standard när amn bygger
när jag har lästigenom det hela som du har skrivit så låter det som att ditt system får för lite luft när du monterar det till avloppet och då är det bara att dra en avluftnings rör från köksavloppet eller sätta en vakumventil som den över mig har skrivit
när jag har lästigenom det hela som du har skrivit så låter det som att ditt system får för lite luft när du monterar det till avloppet och då är det bara att dra en avluftnings rör från köksavloppet eller sätta en vakumventil som den över mig har skrivit
Tar upp tråden igen. Hade precis liknande problem trots lite mer normal installation med vattenlås mm. En rörmokare satte på en vacuumventil men det hjälpte inte ett skit. Efter att ha letat en hel kväll hittade jag en vettig forumräv som förklarade att om vattnet rinner ut sakta så är det stopp längre ner i avloppet. Luft måste komma ut från avloppet och därför rinner det så mycket bättre om man lyfter en renslucka, ett vattenlås i en golvbrunn eller lossar en vacuumventil. Det rinner bra tills det når det verkliga stoppet som är långt borta i systemet.
Pga att luften stockar sig i systemet så kan det räcka med någon liter innan vasken är full men i själva verket är det långt till stoppet i avloppet.
Lösningen är att det visst är stopp i avloppet, även om man inte tror det. Jag slet som ett djur med rensslang till Kärchern och till slut släppte allt.
Summering:
Vattnet rinner långsamt = stopp i avloppet (ÖVERTRYCK)
Vattenlåset töms o det luktar unket = vacuumventil behövs (UNDERTRYCK)
Vad ska man göra med en hantverkare som gjort nytt kök och sen hällt ut fix o fog i avloppet? Den nya vasken blev skitful och så blev det stopp i avloppet. Han har säkert alltid gjort så men det känns väldigt fel.
Pga att luften stockar sig i systemet så kan det räcka med någon liter innan vasken är full men i själva verket är det långt till stoppet i avloppet.
Lösningen är att det visst är stopp i avloppet, även om man inte tror det. Jag slet som ett djur med rensslang till Kärchern och till slut släppte allt.
Summering:
Vattnet rinner långsamt = stopp i avloppet (ÖVERTRYCK)
Vattenlåset töms o det luktar unket = vacuumventil behövs (UNDERTRYCK)
Vad ska man göra med en hantverkare som gjort nytt kök och sen hällt ut fix o fog i avloppet? Den nya vasken blev skitful och så blev det stopp i avloppet. Han har säkert alltid gjort så men det känns väldigt fel.
Klicka här för att svara
