Hej!
Vi har fått problem med avrinningen till diskon i vårt nya kök.
Vi har gått igenom hela vattenlåset och avloppet i väggen men hittar inga stopp.
Vattenlåset fungerar utmärkt tills vi kopplar in det i väggavloppet.
Då fungerar det inte längre utan rinner VÄÄÄÄÄÄÄÄÄLDIGT långsamt.

Har det blivit felkopplat eller vad kan det vara för fel?
 
  • Vattenlås.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det ser rätt koplat ut men får man fråga varför du har ett pungvaten lås och sedan slangen som ett vattenlås?
vad har du kollat avloppet med i väggen? troligtvis så borde du spola avloppet eller köra med en ränsmakin några ggr för alt flott mm bygger inuti röret så att hålet blir mindre och mindre
prova en sak också det är att du fyller upp diskhon med varmvatten och tar diskmaskins diskmedel och löser upp i vattnet för det brukar funka bra men du måste ha varm vatten det funkar inte med kallvaten
 
oavvs skrev:
det ser rätt koplat ut men får man fråga varför du har ett pungvaten lås och sedan slangen som ett vattenlås?
Ja, jag har ingen aning. Vattenlåset kom med diskhon (Blanco) och det är rörmokaren som kopplat in det. Är det fel att ha det så?


oavvs skrev:
vad har du kollat avloppet med i väggen? troligtvis så borde du spola avloppet eller köra med en ränsmakin några ggr för alt flott mm bygger inuti röret så att hålet blir mindre och mindre
Vi har kollat avloppet i väggen med en spiral. Det löper igenom utan några som helst problem. Ska man verkligen behöva rensa avloppet när man använt köket i mindre än två månader? Jag menar vårt förra kök använde vi i två år utan att spola avloppsledningarna (eller ha några somhelst problem med).

oavvs skrev:
prova en sak också det är att du fyller upp diskhon med varmvatten och tar diskmaskins diskmedel och löser upp i vattnet för det brukar funka bra men du måste ha varm vatten det funkar inte med kallvaten
Ska pröva det. Tack för tipset!
 
Varför sitter avloppet så högt? Går det att sänka?

Med 2 seriekopplade vattenlås så kan det inte rinna särskilt fort.
 
Tack för era svar! Jag är jättetacksam för fler tips och råd angående mitt problem.

oavvs skrev:
prova en sak också det är att du fyller upp diskhon med varmvatten och tar diskmaskins diskmedel och löser upp i vattnet för det brukar funka bra men du måste ha varm vatten det funkar inte med kallvaten
Nu har jag testat met HETT vatten och diskmaskinsmedel. Tyvärr fungerar det inte. Precis när jag släpper ut vattnet så rinner det på bra. Sen börjar det bubbla och sedan slutar det att rinna.



Sveng skrev:
Varför sitter avloppet så högt? Går det att sänka?

Med 2 seriekopplade vattenlås så kan det inte rinna särskilt fort.
Varför avloppet sitter så högt vet jag inte. Det var rörmokarn som satte det där. Jag tror inte att det går att sänka, det är infräst i lättbetongväggen.
 
Det låter som ett stopp lite längre bort i rörsystemet.
Att man kan köra en spiral genom röret är ingen garanti att röret är rent. Det betyder bara att spiralen kommer igenom ett hål som är lika stort som spiralens diameter.
Hyr en liten högtryckstvätt med spolslang och spola ledningen.
En sak att tänka på. Har det hällts ut färg och limrester i avloppet. Lätt gjort när man håller på och bygger och renoverar.
 
Nu har jag testat met HETT vatten och diskmaskinsmedel. Tyvärr fungerar det inte. Precis när jag släpper ut vattnet så rinner det på bra. Sen börjar det bubbla och sedan slutar det att rinna.
låter nästan som att du har problem med avluftingen (tror det eftersom att det bubblar för dig) lite svårt att äsga efter som att amn inte har sätt det med egna ögon ;)
 
Det är förmodligen så som Sveng säger att avloppet i väggen sitter för högt i förhållande till vattenlåset. Det blir ju faktiskt 2 st. seriekopplade vattenlås.
 
Tack än en gång för era svar!
Jag tror verkligen inte att det är stopp i avloppet. Vi har som sagt använt köket i 2 månader. Någon målarfärg, bruk, spackel eller liknande har inte hällts ner avloppet. Avloppet kopplades in efter att all spackling och målning var gjort.

Jag tycker också att det bort ta emot iallafall lite grann när jag drar igenom spiralen, om det var ett stopp som var förklaringen. Spiralen löper helt friktionsfritt genom röret och är helt ren när den kommer ut.


Martin_L skrev:
Det är förmodligen så som Sveng säger att avloppet i väggen sitter för högt i förhållande till vattenlåset. Det blir ju faktiskt 2 st. seriekopplade vattenlås.
Finns det något sätt att lösa detta på, utan att dra om rören? Finns det något speciellt vattenlås man kan använda? Eller kanske något annat fiffigt?
 
du kan ju använda bara en slang som blir som ett vatenlås då komer det att se ut ungefär som den slangen som du har i dag fast den är direkt kopplad på diskhon så får du bara ett va lås
 
Eller ta med dig en bild på vattenlåset till en rörfirma så kanske dom kan plocka fram något bra alternativ som fungerar bra.
 
När det slinker ner lite större matbitar igenom silen i diskhon brukar dessa lägga sig i den lilla koppen på vattenlåset vilket du lätt kan öppna och rensa. Om inte denna koppen finns åker de ju ut i avloppet (=risk för stopp).
 
Det blir mycket vatten stående i den böjda slangen då anslutningen i väggen ligger så högt upp. Det hindrar flödet.

Kan du inte prova vrida de två 90-graderskrökarna (inringade på bilden) ett kvarts varv? Då lyfter du ju upp hela vattenlåset ganska långt och slipper då kanske kröken på slangen som nu bildar ett "andra" vattenlås.
 
  • Vattenlås.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilket ormbo bara för att få till ett enkelt avlopp! Gör som alla har föreslagit, försök rationalisera rördragningen lite. I värsta fall kan du säkert köpa ett annat pungvattenlås och koppla på ett enklare sätt direkt till diskhon på det vita röret innan den vita 90-gradaren. Från pungvattenlåset kan du då förmodligen gå rakt ut till avloppet i väggen.
 
Vad fyller egentligen det andra grå vattenlåset för funktion? Kan du inte ta bort det? Jag ser att det är kopplat en smal grå slang till det som jag antar är avlopp från diskmaskin. Om det är så och den slangen är orsaken till det andra vattenlåsets existens så borde det gå att ordna på ett enklare sätt. Sen bildar ju den grova slangen ett tredje vattenlås. Undra på att det rinner undan långsamt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.