15 685 läst ·
83 svar
16k läst
83 svar
Problem med vatteninträngning efter bilning i källare
Tack för tipset! Jag ska kolla upp det 🙏Discoman skrev:
Tack! Precis som du säger så kommer vattnet utanför och det är där problemet är. Ironiskt nog så är det även i ett hörn hos oss som betongen är lite ”blötare” och där vatteninträngningen sker.M Magnus_Andersson skrev:Jag hade motsvarande problem i ett hörn i källaren. Murad vägg i betonghålsten som står på gjuten sula i betong. Det rann in vatten i skarven mellan sulan och väggen vid kraftigt regn.
Det visade sig, när jag grävt upp på utsidan, att dagvattenrören hade helt otäta skarvar så att allt vatten från stuprören rann rakt ner och fyllde på dräneringsrören längs med utsidan på källarväggen. Det var omdränerat längs den väggen sedan tidigare men tydligen utfört av klåpare.
Jag har gjort liknande det som ni tänkt göra med gott resultat, fast jag grävde ut mer och isolerade 20cm och gjöt platta med golvvärme.
Vattnet kommer uppenbarligen från utsidan, och det är på utsidan ni får lösa problemet. Jobbigt, men det är bara att gräva upp och åtgärda om ni vill få bort vatteninträngningen.
Er plan kommer säkert att fungera utmärkt om ni åtgärdar fukten på utsidan.
Surt att behöva se över dräneringen med när vi har en begränsad budget.
Tack!H hanson#16 skrev:1. Jag hade börjat med att ta bort den nya tunna betongen ni lagt.
2. Lägg en kapilärbrytande dränerande lager makadam så djupt ni vågar och orkar. Kommer ni under väggen undergjuter ni den i etapper.
3. Vid stor vattengenomträngning ev extra dränslang under dränlagret men problemet blir var ni ska leda vattnet i så fall. Pumpgrop?.
4. Är det fortfarande fuktigt kan möjligen pordrän/isodrän vara bättre som isolering, skall vara både isolerande och dränerande. Finns ju andra ovanligare lösningar som skumglas också.
5. Många lägger ju också en åldersbeständig plast men jag hade varit tveksam om det inte är torrt men detta vågar jag inte argumentera för/mot.
6. Vid stor fuktgenomträngning kan man försöka injektionsbehandla yttervägg. En nödlösning.
7. Gjut nytt golv
8. Se om det går att avleda vattnet som kommer ovanifrån. Speciellt om det kommer vid regn. Det kan ju vara allt från att bygga ett skärmtak till att hårdgöra marken utanför källaren o leda bort vattet
9 till våren, se över dränering
Xps isoleringen ska vara vattensäker, används flitigt vid poolbyggen osv. Man tycker ju det?C cbrolin skrev:
Det gamla golvet var gjutet direkt på fuktig sand/grus. Det är suterränghus så ca 70% av ytterväggen är täckt på utsidan.
Ja, vi har tänkt använda badrumstätskikt i hela rummet.
Som andra sagt så kan dräneringen vara för grund. Men det kan finnas enklare orsaker också.
Om vattnet tränger in ganska direkt efter regn tyder det på att det rinner ner efter källarens yttervägg. Normalt sett försöker man undvika den risken när man gör dräneringen, t.ex genom att dra upp platonmattan (om det är ett platonsystem) så den kommer upp under träfasaden.
Har man ett stenhus finns ingen träfasad att ta hjälp av, så där sätter men en tätlist på toppen av platonmattan. Den tätlisten läggs ofta strax under marken, av estetiska skäl. Om listen inte är helt tät så kan regn rinna ner under platonmattan, och då hamna i stor mängd på vissa ställen av grunden.
En rätt gjord dränering ska ta hand om fukt som finns under marken, men om vatten rinner fritt ner efter källarväggen, innanför täskiktet, då kan det bli bekymmer som du beskriver. Särskilt om man inte gjutit en lutande klack längst ner mellan källarvägg och sula. Vattnet lägger sig då på sulans topp, som i värsta fall kan luta lite inåt mot väggen.
Så krafsa bort ytskiktet av marken på den bit av huset där ni får in fukt, och kolla hur det är gjort, och fixa så att det är tätt om ni hittar problem. Det kan också vara så att läckan finns en bit bort, men att vattnet rinner efter sulan (om snedklack inte finns) till nån lägre punkt där det samlas, och sedan tränger in.
Sen antar jag att ni redan har kollat att marken runt huset lutar bort från huset, så att regnet inte i onödan riskerar att hamna mot källarväggen?
Om vattnet tränger in ganska direkt efter regn tyder det på att det rinner ner efter källarens yttervägg. Normalt sett försöker man undvika den risken när man gör dräneringen, t.ex genom att dra upp platonmattan (om det är ett platonsystem) så den kommer upp under träfasaden.
Har man ett stenhus finns ingen träfasad att ta hjälp av, så där sätter men en tätlist på toppen av platonmattan. Den tätlisten läggs ofta strax under marken, av estetiska skäl. Om listen inte är helt tät så kan regn rinna ner under platonmattan, och då hamna i stor mängd på vissa ställen av grunden.
En rätt gjord dränering ska ta hand om fukt som finns under marken, men om vatten rinner fritt ner efter källarväggen, innanför täskiktet, då kan det bli bekymmer som du beskriver. Särskilt om man inte gjutit en lutande klack längst ner mellan källarvägg och sula. Vattnet lägger sig då på sulans topp, som i värsta fall kan luta lite inåt mot väggen.
Så krafsa bort ytskiktet av marken på den bit av huset där ni får in fukt, och kolla hur det är gjort, och fixa så att det är tätt om ni hittar problem. Det kan också vara så att läckan finns en bit bort, men att vattnet rinner efter sulan (om snedklack inte finns) till nån lägre punkt där det samlas, och sedan tränger in.
Sen antar jag att ni redan har kollat att marken runt huset lutar bort från huset, så att regnet inte i onödan riskerar att hamna mot källarväggen?
Plattsättare som expert? Det Du gjort är helt galet! Ring ngn som kan detta !L Laxar skrev:Tack! Misstänker också att dräneringen troligen är för högt lagd. Men jag är långt ifrån kunnig..
Jag jämförd ärligt talat ingenting utan körde på enligt plattsättarens rekommendation.
I slutändan kommer ju den nya betongen ligga ca 3-4 cm längre ner än tidigare och ”läckan” idag är ca 5-10 under det tidigare lagda betongen.
Väggarna står stadigt.
Tjena! Råkar vara konstruktör så tänkte hjälpa dig lite.L Laxar skrev:
Generellt när du bilar ur en grundplatta så bilar man ur hela plattan och lägger sedan isolering+ ny betongplatta.
Anledningen att det läcker in är nog helt enkelt otätheter i väggen och just längst ner på väggen ansamlas vatten och blir extra utsatt.
En källarkonstruktion i sig är inte fuktkänslig, den är byggd att klara fukt.
Det viktiga är att fukten kan torka ut, dvs du måste lägga ett diffusionsöppet tätskikt i ditt nya badrum.
I ditt fall hade jag gjutit med eps betong istället för att lägga eps skivor. Eps betong är inte heller fuktkänslig.
Tack för input! Hur hade du gjort lager för lager?S sebastiansvensson1 skrev:Tjena! Råkar vara konstruktör så tänkte hjälpa dig lite.
Generellt när du bilar ur en grundplatta så bilar man ur hela plattan och lägger sedan isolering+ ny betongplatta.
Anledningen att det läcker in är nog helt enkelt otätheter i väggen och just längst ner på väggen ansamlas vatten och blir extra utsatt.
En källarkonstruktion i sig är inte fuktkänslig, den är byggd att klara fukt.
Det viktiga är att fukten kan torka ut, dvs du måste lägga ett diffusionsöppet tätskikt i ditt nya badrum.
I ditt fall hade jag gjutit med eps betong istället för att lägga eps skivor. Eps betong är inte heller fuktkänslig.
Eps betong + armering
Flytspackel + golvärme
Tätskikt
Fix
Kakel
Vad gör jag med hörnet som är extra fuktig och där vatteninträngningen sker?
Jag ska kolla upp detta. För din kännedom så ser en lutande tomt mot (!) huset, hela området står på ett berg. Väggarna är förövrigt helt snustorra.E eplgh skrev:Som andra sagt så kan dräneringen vara för grund. Men det kan finnas enklare orsaker också.
Om vattnet tränger in ganska direkt efter regn tyder det på att det rinner ner efter källarens yttervägg. Normalt sett försöker man undvika den risken när man gör dräneringen, t.ex genom att dra upp platonmattan (om det är ett platonsystem) så den kommer upp under träfasaden.
Har man ett stenhus finns ingen träfasad att ta hjälp av, så där sätter men en tätlist på toppen av platonmattan. Den tätlisten läggs ofta strax under marken, av estetiska skäl. Om listen inte är helt tät så kan regn rinna ner under platonmattan, och då hamna i stor mängd på vissa ställen av grunden.
En rätt gjord dränering ska ta hand om fukt som finns under marken, men om vatten rinner fritt ner efter källarväggen, innanför täskiktet, då kan det bli bekymmer som du beskriver. Särskilt om man inte gjutit en lutande klack längst ner mellan källarvägg och sula. Vattnet lägger sig då på sulans topp, som i värsta fall kan luta lite inåt mot väggen.
Så krafsa bort ytskiktet av marken på den bit av huset där ni får in fukt, och kolla hur det är gjort, och fixa så att det är tätt om ni hittar problem. Det kan också vara så att läckan finns en bit bort, men att vattnet rinner efter sulan (om snedklack inte finns) till nån lägre punkt där det samlas, och sedan tränger in.
Sen antar jag att ni redan har kollat att marken runt huset lutar bort från huset, så att regnet inte i onödan riskerar att hamna mot källarväggen?
Hej igen,L Laxar skrev:
Var dräneringen nyligen gjord?
Kan du se på vilken nivå vattnet kommer in?
Det jag vill komma till är att om du gjuter eps betongen så det tätar mot sprickorna där vattnet kommer in hade jag inte gjort mer åtgärder.
Alternativt kan man försöka injektera med cementbruk för att täta i ytterväggen.
Eps betongen ska täckas av av 20 mm spackel.
Ingen armering behövs i epsbetongen.
Så,
Epsbetong
20mm flytspackel.
Sen beror det på vilken typ av golvvärme du tänker ?
I badrum måste du ha fall i golvet.
Sen, tätskiktet måste vara diffusionsöppet, tror det bara finns i variant där du rollar det på golvet.
Epsbetong har sämre isolerförmåga än eps skivor bara så du vet. Dvs för att motsvara 100 mm eps behöver du runt 400mm epsbetong.
Dräneringen är gjord för ca 10-11 år sedan.S sebastiansvensson1 skrev:Hej igen,
Var dräneringen nyligen gjord?
Kan du se på vilken nivå vattnet kommer in?
Det jag vill komma till är att om du gjuter eps betongen så det tätar mot sprickorna där vattnet kommer in hade jag inte gjort mer åtgärder.
Alternativt kan man försöka injektera med cementbruk för att täta i ytterväggen.
Eps betongen ska täckas av av 20 mm spackel.
Ingen armering behövs i epsbetongen.
Så,
Epsbetong
20mm flytspackel.
Sen beror det på vilken typ av golvvärme du tänker ?
I badrum måste du ha fall i golvet.
Sen, tätskiktet måste vara diffusionsöppet, tror det bara finns i variant där du rollar det på golvet.
Epsbetong har sämre isolerförmåga än eps skivor bara så du vet. Dvs för att motsvara 100 mm eps behöver du runt 400mm epsbetong.
Vattnet tränger in på en plats och det är bokstavligen längst ner, ca 1-2 cm över betongen som du ser på bilden.
Vi kommer använda el golvvärme. Har du någon tips på hur vi ska gå tillväga för att inte förlora värme neråt?
Vi kommer kunna i så fall kunna ha ca 250-280mm eps-betong. Är det tillräckligt?
Jag vill tro att på detta sätt så kommer vi upp till ungefär tidigare nivå innan vi bilade upp golvet och då var det torrt i badrummet men dock hög fukthalt.
L Laxar skrev:Dräneringen är gjord för ca 10-11 år sedan.
Vattnet tränger in på en plats och det är bokstavligen längst ner, ca 1-2 cm över betongen som du ser på bilden.
Vi kommer använda el golvvärme. Har du någon tips på hur vi ska gå tillväga för att inte förlora värme neråt?
Vi kommer kunna i så fall kunna ha ca 250-280mm eps-betong. Är det tillräckligt?
Jag vill tro att på detta sätt så kommer vi upp till ungefär tidigare nivå innan vi bilade upp golvet och då var det torrt i badrummet men dock hög d
Allt beror på om ni vill frigöra mer rumshöjd, det jag hade velat se till är att gjutningen med eps betong hamnar lite ovan där det läcker in. Tjockleken på epsbetongen spelar främst in att det blir större värmeförluster, i detta fall tänker jag att vi lägger det som får plats.L Laxar skrev:Dräneringen är gjord för ca 10-11 år sedan.
Vattnet tränger in på en plats och det är bokstavligen längst ner, ca 1-2 cm över betongen som du ser på bilden.
Vi kommer använda el golvvärme. Har du någon tips på hur vi ska gå tillväga för att inte förlora värme neråt?
Vi kommer kunna i så fall kunna ha ca 250-280mm eps-betong. Är det tillräckligt?
Jag vill tro att på detta sätt så kommer vi upp till ungefär tidigare nivå innan vi bilade upp golvet och då var det torrt i badrummet men dock hög fukthalt.
Utifrån vad du skriver borde följande funka:
Ca 200 mm epsbetong.
20 mm avjämning
20 mm cable board för extra isolering. Läggs i fix.
I cable boarden lägger man sedan elslingorna.
Avjämning i fall, tjockleken beror på storlek av rum och placering av brunnar.
På detta appliceras tätskiktet, återigen, viktigt att det är diffusionsöppet, dvs kan andas åt båda håll.
Sedan lägger du klinker i fix.
Ska du göra badrummet själv? Eller en hantverkare som gör det?
Hur tänker ni kring väggarna? Då det är badrum hade jag knackat bort gammal puts och putsat ny. Sedan tätskikt även på väggar, även det ska vara diff. Öppet.
Renoverare
· Uppsala
· 2 083 inlägg
Det är en klassiker att det är i hörnen. Börja med att kontrollera stupröret och vattenavrinningen i det hörnet. Lutar marken mot huset. Vart tar vattnet från stupröret vägen? Är det ett rör som går rakt ned i marken kan det vara ett igensatt rör, eller en gammal stenkista som inte fungerar eller ett rör som just bara går ned i marken. Det kan vara så enkelt som att du måste fixa dagvattnet från det stupröret helt enkelt. Lägg upp ett foto på hur det ser ut på utsidan om du vill.L Laxar skrev: