L Laxar skrev:
Väggen är snustorr som tur :)
Kontrollmät med en kapacitiv mätare, det när snabb gjord. Det är svårt att avgöra annars, ytan må kännas torr. Man kan se om betong är blöt, men inte om den är bara fuktig.

• Gilla
Laxar
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det är en klassiker att det är i hörnen. Börja med att kontrollera stupröret och vattenavrinningen i det hörnet. Lutar marken mot huset. Vart tar vattnet från stupröret vägen? Är det ett rör som går rakt ned i marken kan det vara ett igensatt rör, eller en gammal stenkista som inte fungerar eller ett rör som just bara går ned i marken. Det kan vara så enkelt som att du måste fixa dagvattnet från det stupröret helt enkelt. Lägg upp ett foto på hur det ser ut på utsidan om du vill.
Helt korrekt 👍

Varit med om flertalet hus "som behövs dräneras" där det är snustorrt i grunden men fuktigt i vissa väggar (framförallt hörn) där det visat sig vara dagvattenhanteringen som varit bristfällig. Rekommenderar att se över stuprör, motlutande terräng på utsidan, dagvattenledningar etc. Ganska billigt och enkelt att åtgärda.

Hade själv vatteninträngning i garage och förråd i källaren när jag köpte nuvarande hus, prutade en del innan köp och åtgärdade sedan en vattensjuk del av tomten med dräneringsrör till dagvattenkassett samt bytte en utkastare som satt precis i hörnet på garaget. En del jobb men totalkostnad på ca 5000 kr så jag var nöjd 🙏

• Gilla
Laxar
  • Laddar…
P Putt skrev:
Helt korrekt 👍

Varit med om flertalet hus "som behövs dräneras" där det är snustorrt i grunden men fuktigt i vissa väggar (framförallt hörn) där det visat sig vara dagvattenhanteringen som varit bristfällig. Rekommenderar att se över stuprör, motlutande terräng på utsidan, dagvattenledningar etc. Ganska billigt och enkelt att åtgärda.

Hade själv vatteninträngning i garage och förråd i källaren när jag köpte nuvarande hus, prutade en del innan köp och åtgärdade sedan en vattensjuk del av tomten med dräneringsrör till dagvattenkassett samt bytte en utkastare som satt precis i hörnet på garaget. En del jobb men totalkostnad på ca 5000 kr så jag var nöjd 🙏
Ytvattenavledning skall inte heller underskattas. Dvs dräneringsrör strax under mark någon meter från väggen. Det minskar kraftigt belastningen nere vid källarväggen

• Gilla
Putt och 1 till
  • Laddar…
S sebastiansvensson1 skrev:
Allt beror på om ni vill frigöra mer rumshöjd, det jag hade velat se till är att gjutningen med eps betong hamnar lite ovan där det läcker in. Tjockleken på epsbetongen spelar främst in att det blir större värmeförluster, i detta fall tänker jag att vi lägger det som får plats.

Utifrån vad du skriver borde följande funka:
Ca 200 mm epsbetong.
20 mm avjämning
20 mm cable board för extra isolering. Läggs i fix.
I cable boarden lägger man sedan elslingorna.
Avjämning i fall, tjockleken beror på storlek av rum och placering av brunnar.
På detta appliceras tätskiktet, återigen, viktigt att det är diffusionsöppet, dvs kan andas åt båda håll.
Sedan lägger du klinker i fix.

Ska du göra badrummet själv? Eller en hantverkare som gör det?

Hur tänker ni kring väggarna? Då det är badrum hade jag knackat bort gammal puts och putsat ny. Sedan tätskikt även på väggar, även det ska vara diff. Öppet.
Tack för nyttig info, uppskattas jättemycket!
Avjämning är samma som flytspackel?

Har du någon rekommendation på diffusionöppet tätskit, någon tillverkare som du anser är bättre?
Vi har knackat bort all gammal puts och putsat nytt som nu torkat jättefint.

Vi tar hjälp av hantverkare. :)

Det är en klassiker att det är i hörnen. Börja med att kontrollera stupröret och vattenavrinningen i det hörnet. Lutar marken mot huset. Vart tar vattnet från stupröret vägen? Är det ett rör som går rakt ned i marken kan det vara ett igensatt rör, eller en gammal stenkista som inte fungerar eller ett rör som just bara går ned i marken. Det kan vara så enkelt som att du måste fixa dagvattnet från det stupröret helt enkelt. Lägg upp ett foto på hur det ser ut på utsidan om du vill.
Hej och tack för input! Hur kontrollerar man stupröret och vattenavrinningen?

Marken lutar mot huset och vattnet från stuprören går in i marken som sen går till dagvattnet vill jag tro.. Se bilder nedan.

Hur fixar man dagvattnet och stupröret?

• Bilden visar ett stuprör på ett hus och en gräsmatta som lutar cirka 25 grader mot huset. En röd linje markerar lutningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stuprör vid husets hörn, omgiven av lutande mark med grus och gräs. Vattenproblem markerade med rött och texten "Hörnet i badrummet som är blöt".
    Skapa konto
  • Stuprör vid husgrund med misstänkt vatteninträngning; marken lutar mot huset.
    Skapa konto
  • Stuprörsändan med rund öppning intill husvägg, omgiven av grus och gräs, där vattnet leds ner i underjordisk avrinning.
    Skapa konto
  • Bild av en husvägg med stuprör som leder vatten ner till marken, omgiven av grus och gräsmatta. Marken lutar mot huset.
    Skapa konto
P Putt skrev:
Helt korrekt 👍

Skönt att det löste sig för dig! 😍

Hur kontrollera du dagvattenledningar, dränering och stuprör?

C
L Laxar skrev:
Se bilder nedan.
Röret bredvid dagvattnet torde vara inspektionsrör till dräneringen så där borde du kunna mäta dräneringens djup och ev. filma dräneringsröret om behov finns.
Kan rekommendera ett lock där så att ingen får för sig att stoppa ner nåt olämpligt.

Är väl inte helt korrekt anslutning mellan stupröret och renskoppen, men ok. Kolla så det inte rinner över vid kraftigt regn.

• Gilla
  • Älska
Laxar och 3 till
  • Laddar…
Har du någon dokumentation på dränering och dagvatten från förre ägaren? För frågan är ju vart röret efter stupröret går. Till en stenkista? Till kommunalt dagvatten?

Du har också en hårdgjord yta och ett berg nära hörnet som dessutom ser ut att luta mot huset. Vart tar vattnet från de båda ytorna vägen? Finns det en brunn? Rinner det av och ned i marken i det där hörnet? Rinner det ned vatten i dräneringens spolbrunn om det regnar mycket? Den har ju inget lock.

En annan fråga är: är du säker på att vattnet från stupröret går ned i rätt rör? Bara för att vara säker på att du inte av misstag leder ned dagvattnet i dräneringen...

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Laxar och 3 till
  • Laddar…
Har du någon dokumentation på dränering och dagvatten från förre ägaren? För frågan är ju vart röret efter stupröret går. Till en stenkista? Till kommunalt dagvatten?

Du har också en hårdgjord yta och ett berg nära hörnet som dessutom ser ut att luta mot huset. Vart tar vattnet från de båda ytorna vägen? Finns det en brunn? Rinner det av och ned i marken i det där hörnet? Rinner det ned vatten i dräneringens spolbrunn om det regnar mycket? Den har ju inget lock.

En annan fråga är: är du säker på att vattnet från stupröret går ned i rätt rör? Bara för att vara säker på att du inte av misstag leder ned dagvattnet i dräneringen...
Jag har precis hittat underlaget från tidigare ägare och ska kontakta företaget som utförde dränering och se om dem kan bistå med dokumentation.

På tisdag kommer en kille för att se över dräneringen och förhoppningsvis blir jag lite klokare.

Redigerat:
Nu har vi upptäckt hålet som vattnet kommer in ifrån. Blir att fylla med något lämpligt och sedan även se över dräneringen 😮‍💨

• Hål i murad vägg med vatteninträngning märks av fukt och missfärgningar.
    Skapa konto
  • En närbild på en vägg med ett tydligt hål vid basen där vatten kan tränga in. Väggputsen är sprucken och marken är synlig.
    Skapa konto
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Kramla
L Laxar skrev:
Nu har vi upptäckt hålet som vattnet kommer in ifrån. Blir att fylla med något lämpligt och sedan även se
Hej
Inte löser du problemet med att täta endast hålet, du har större uppgift framför dig!

Se till att utsidan på källaren är korrekt innan du gör något mer åt insidan är mitt svar.

På de senaste bilder syns ny puts på innervägg! Vad är det för puts som använts?

//Kramla

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Kramla Kramla skrev:
Hej
Inte löser du problemet med att täta endast hålet, du har större uppgift framför dig!

Se till att utsidan på källaren är korrekt innan du gör något mer åt insidan är mitt svar.

På de senaste bilder syns ny puts på innervägg! Vad är det för puts som använts?

//Kramla
Hej!
Ja håller helt med. Imorgon kommer en kille för att se över dräneringen, problemet är helt klart utvändigt med förmodligen högt placerade dräneringsrör.

Kramla
L Laxar skrev:
Hej!
Ja håller helt med. Imorgon kommer en kille för att se över dräneringen, problemet är helt klart utvändigt med förmodligen högt placerade dräneringsrör.
Vet du vilken sorts puts som användes?

Kramla Kramla skrev:
Vet du vilken sorts puts som användes?
Putsbruk, Rothband och spackel.

Kramla
L Laxar skrev:
Putsbruk, Rothband och spackel.
Putsbruk tolkar jag som ett kc bruk.
Kan du förklara Rothband och spackel!?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.