15 792 läst ·
83 svar
16k läst
83 svar
Problem med vatteninträngning efter bilning i källare
Ja, det är precis det jag är rädd för. Viktigt att tillägga är att vatteninträngningen sker endast vid mycket regn. När det regnat lite så är det snustorrt.Intet skrev:
Enda rimliga är väl att sänka dräneringen och isolera inifrån på något sätt?
Om väggarna e stabila.... så kan du ju lägga en invändig dränering med pumpgrop ngnstans eler om det finns annan lämplig avrining. detta kankse borde sänas ner under et befintliga undergolvet för att hålla isoleringen torr
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Att väggarna är stabila just nu säger rätt lite om hur viktigt golvet var eller inte. Den typen av processer med jordtryck utifrån tar tid, men efterhand börjar väggarna bukta inåt, sprickor uppstår osv. Finns en del fall i forumet om man vill söka.
Får titta på det. Annars blir det att gjuta tillbaka allt men det vore synd, för vi vill isolera golvet för att inte förlora värme ”neråt” från elslingan.MultiMan skrev:
Tack! Får kolla upp detta alternativ, är som sagt helt okunnig i ämnet och vill välja det bästa alternativet utifrån vår budget såklart.A abbe_ skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Även om vi ifrågasätter tillvägagångssättet så går givetvis allt att bygga om på ett säkert sätt, men som du kanske förstått nu behöver man ta reda på fakta själv eller ta in kompetent hjälp, innan man börjar riva.
Eftersom du redan kommit så långt och har uppenbara problem tycker jag steg 1 är att ta hjälp av någon kunnig som får bedöma lämpliga åtgärder på plats. När sedan väggarna är dränerade och stabiliserade kan du fortsätta med de bitar du är duktig på. Förhoppningsvis blir då slutet gott, allting gott.
Eftersom du redan kommit så långt och har uppenbara problem tycker jag steg 1 är att ta hjälp av någon kunnig som får bedöma lämpliga åtgärder på plats. När sedan väggarna är dränerade och stabiliserade kan du fortsätta med de bitar du är duktig på. Förhoppningsvis blir då slutet gott, allting gott.