Jag har nyligen renoverat klart en sektion på övervåningen och har där lagt vattenburen golvvärme.

Tidigare satt det två st jätteelement i ena ändan av torkvinden. Jag hade en VVS-kille som var här och demonterade elementen, pluggade igen det ena och satte en Push12:a på det andra. Samma firma kom sedan och hjälpte mig med att fylla på och starta igång systemet. Inga problem eller kommentarer angående läggningen.

När jag idag skulle testa systemet upptäcker jag att det inte kommer något varmt vatten överhuvudtaget till golvvärmelingan, dvs tillflödesröret blir inte varmt överhuvudtaget. Övriga element i huset blir varma och resten fungerar, men inte golvvärmen. :(

Jag har avluftat, pumpen går, etc.

Några ideer?

Vet inte hur ditt system ser ut, men om det påminner om mitt så. Jag har en slinga i golvet, en cirkulationspump på inkommande, och en avluftning på utgående som oxo är DEN HÖGSTA PUNKTEN, viktigt. Ser ditt system ut ungefär såhär så...= Om du kör igång det och öppnar avluftningen, kommer det vatten eller luft? Kommer det luft så är det ju bara o vänta på vatten men om de kommer vatten så kan det vara så att du har nån luftficka någonstans. Är där tillräckligt med vatten i systemet?

Några ideer ivf!

enkelt. ring firman o tala om att deras instalation inte fungerar.

Du kan ju kolla att inte säkringen till cirkpumpen har gått innan du ringer till installatören, annars är det kankse bara att ringa.

Jag har inte hunnit ta tag i detta ännu... men lite klargöranden. Pumpen på Push12:an fungerar, systemet är avluftat, cirkpumpen för "stora" systemet fungerar och trycket är bra. Om jag drar igång värmen så blir alla elemet i huset varma, men det kommer inte något varmvatten alls till Push 12:an (röret till till-ledningen blir inte ens varmt).

Det finns något som kan vara ett problem i det hela... slingan är nog egentligen längre än vad Uponor rekommederar. Men det borde väl inte innebära att det inte kommer något varmt vatten alls?

/m

Prova med att öppna den stora skruven mitt på pumpen, det kan finnas luft i den.

Push 12 har en strypskruv som i leveransläget står helt öppet dvs den kan inte suga fram varmt vatten till sig. Om du inte har något varmt vatten fram till Pushen kan det bero på att det övriga systemet inte ger något flöde dit. Om det inte beror på nån luftficka eller annat fel i den kretsen kan du strypa lite på Pushen och på så vis suga fram vatten till den.

Hade du flöde fram till Pushen skulle det bli varmt dit även om slangen var full i luft.

Det finns bruksanvisning på Uponor utvecklar system för golvvärme, vatten & avlopp, värmegolv, energi, tele, kulvert, ventilation, radiatorer och tappvatten

Såja, nu funkar det... Det var strypventilen som var helt stängd. Om det var så i leveransläget eller om det är VVS-installatören som dragit åt den vet jag inte. Om det nu är så att den är strypt i leveransläget kan man kanske tycka att det borde framgå av installationsanvisningarna... men man kan inte begära allt.

Nu återstår bara att se hur det funkar när det blir kallt, med tanke på slinglängden.

/m

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.