Hej,

Har precis flyttat in i en 2 våningsvilla och har börjat traggla mig fram med värmesystemet och bergvärmepumpen. För nu i början av Oktober när det blev lite kallare så märkte jag att vissa element på övervåningen inte hade någon värme i sig alls, vissa stod och gjorde ett stort bubblande ljud medans andra var varma som vanligt (ej konsekvent).

Så jag tänker att det är säkert bara att lufta elementen och jag noterar att manometern till expansionskärlet står på 0,5 bar innan jag började. Jag luftar elementen som är kalla eller bubblar först och några av elementen så lyckas jag få ut luften ur och vatten kommer ut. Medans andra står det bara och pyser tills trycket/luften är helt slut. Efter luftandet så stor manometern på 0 bar. Så jag tänker att jag helt enkelt behöver då fylla på expansionskärlet med mer vatten och lufta i omgångar för att få bukt med det hela.

Men till min förvåning kan jag inte hitta påfyllningsreläet/kranen någonstans?

Jag läser igenom manualer och diverse papper som jag har fått från tidigare ägaren och dokumentationen säger att det skall finnas ett påfyllningsrelä/kran vid rördragningen ovanför bergvärmepumpen. Konstigt!

Så jag provar att lyfta av luckan och skruvar bort panelen till pumpen för att följa de rör som går ner i pumpen för att se ifall det är någon relä/kran där som är dolt. Men hittar inget som skulle kunna vara något jag skall kunna vrida på för ändamålet.

Jag provar även att vrida lite på den röda säkerhetsventilen intill kärlet och det kommer ut en lite vatten men nu är det helt tomt. Jag testar även att prova luften i kärlets undersida, det kommer bara ut luft (inget vatten) men trycket ligger något under 0,5 bar så jag pumpar upp det till 0,5.
Jag har även provat att höja/sänka värmen på panelen till pumpen för att forcera en förändring i systemet. Elementen som funkar blir varmare men trycket i kärlet består lågt på 0 bar.

Jag har bifogat lite bilder.

Någon som har en anning om vart jag kan hitta påfyllningsrelät/kranen?
Kan det vara så att pumpen automatiskt fyller på kärlet?

• Etikett på bergvärmepump från Thermia Värme AB med teknisk specifikation och serienummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bergvärmepump i ett teknikrum med synliga kopparrör och en röd expansionskärl på väggen. Panelen på pumpen är avlägsnad.
    Skapa konto
  • Inre del av bergvärmepump med rör, elkablar och säkerhetsventil synliga, letar efter påfyllningskran för värmesystemet.
    Skapa konto
  • Bild på rördragning vid en bergvärmepump, med ett rött expansionskärl och kopparrör, som saknar synligt påfyllningsrelä eller kran.
    Skapa konto
  • Röda expansionskärlet med kopparrör i en villa, relaterat till bergvärmepumpens värmesystem.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Kan du ta en lite bättre bild på grejerna här? Ser ut som att värmekretsen möter tappvatten där. Ser ut att vara en backventil men sen är det lite oklart om där sitter en kulventil?

Vad säger lilla postit lappen vid avstängningen till kallvattnet innan blandaren, den där vredet är bortplockat olikt varmvattnet där den sitter kvar?

• Rörinstallation med vitisolerade rör, möte mellan värmekrets och tappvatten markerat med röd pil.
    Skapa konto
  • Rörinstallation med eventuell värmekrets och tappvattenanslutning, visar en backventil och saknad kulventil, post-it-lapp vid avstängning på kallvattenrör.
    Skapa konto
B
Följ kallvattenröret in, det brukar typiskt grena av sig till ett rör som ansluter till radiatorkretsen.

Mer bilder precis som föregående kommentar skriver hade kanske gå att se ventilen.

Hos mig är det påfyllning i ventilen som egentligen är tänkt för att tömma systemet. Innebär att man får koppla ihop den ventilen tillfälligt med en trädgårdsslag till vattenutkastaren på utsidan av huset och fylla den vägen. Så det kan se lite olika ut på olika hus, men det brukar vara enkelt att lösa i alla fall.

S0MMER S0MMER skrev:
Kan du ta en lite bättre bild på grejerna här? Ser ut som att värmekretsen möter tappvatten där. Ser ut att vara en backventil men sen är det lite oklart om där sitter en kulventil?

Vad säger lilla postit lappen vid avstängningen till kallvattnet innan blandaren, den där vredet är bortplockat olikt varmvattnet där den sitter kvar?
B BSOD skrev:
Följ kallvattenröret in, det brukar typiskt grena av sig till ett rör som ansluter till radiatorkretsen.

Mer bilder precis som föregående kommentar skriver hade kanske gå att se ventilen.

Hos mig är det påfyllning i ventilen som egentligen är tänkt för att tömma systemet. Innebär att man får koppla ihop den ventilen tillfälligt med en trädgårdsslag till vattenutkastaren på utsidan av huset och fylla den vägen. Så det kan se lite olika ut på olika hus, men det brukar vara enkelt att lösa i alla fall.
Givetvis, här kommer en bild på sidan av pumpen samt en bild på rören med lappen. På lappen står det "Stäng ej av när pumpen är igång då den går till en övertrycksventil", vilket man ser vid vasken. Det rinner på bra med kallvatten när man provar ventilen.

Eftersom det enligt dokumentationen skall sitta en påfyllningsventil på röret som går ner i pumpen från expansionskärlet så blev jag nyfiken och skruvade upp frontpanelen för att följa rören. Röret går rakt ner i tanken för att sedan dela av sig vidare in i "trekorsningen" med något slags ventilställdon som man ser på bilden (Laddat upp två bilder som visar det).
När jag provar att dra ner den vita spaken på ställdonet så ser jag att manometern rör på sig. Dock så behåller inte kärlet något tryck, så jag provade även att trycka ner spaken samt att öppna tryckventilen vid kärlet och då rinner det vatten igenom.

Kan det vara så att kärlet är helt trasigt eller jag bara har något filter som behövs bytas ut?
Eftersom manometern inte rör på sig när pumpen jobbar på, kan då ställdonet också vara trasigt?

Kan tilläggas att senaste servicen är gjord 2020 och personen som ägde huset innan inte bott här dom 3 senaste åren så det har bara tuffat på utan att någon har gjort några större åtgärder eller kollat till systemet.

• Bild på kopparrör och isolerade rör i ett pannrum med synlig vattenpump, röret går ner i en trycktank anslutet till ventiler och elinstallationer.
    Skapa konto
  • Rörinstallation i ett rum med en vask, kopparrör och ventiler synliga, ett steg bredvid en stängd dörr, olika rör går längs väggen och taket.
    Skapa konto
  • Expansionskärl och kopparrör i ett pumprum, grönt vred ovanpå pumpen, röd tank och ventiler synliga mot vitt kakel.
    Skapa konto
  • Bild på en kopparrörsinstallation med ventiler och ett ventilställdon, del av ett pump- och rörsystem i en bostad.
    Skapa konto
Redigerat:
Där har du nog påfyllningsventil.

• Grön påfyllningsventil med anslutna rör monterad på vägg med isolerade rör bredvid.
    Skapa konto
  • Gilla
frause och 1 till
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
Där har du nog påfyllningsventil.
Du har så himla rätt. En amatör som mig hade ALDRIG hittat den eftersom vredet till ventilen saknades och ballofixen var vänd in mot väggen (fattade inte ens att det var en ballofix)

Tusen tack för hjälpen! :)

• Gilla
S0MMER
  • Laddar…
E Erik35 skrev:
Du har så himla rätt. En amatör som mig hade ALDRIG hittat den eftersom vredet till ventilen saknades och ballofixen var vänd in mot väggen (fattade inte ens att det var en ballofix)

Tusen tack för hjälpen! :)
Toppen!! I och med att vredet hängde löst på kallvattnet föreställde jag mig att det skulle stå något om att den kan användas till påfyllning också. Därför jag frågade om lappen 🤓

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.