Hej.
Har en uponor shunt där jag har problem med värmen i en av slingorna.
slingan som på bilden är längst bort fungerar utan anmärkning. Och utgående på slinga 2 är varm men returen är iskall. Dvs returslingan som är närmst.
Någon som har tips på vad man kan göra?
Då shunten är strax under aktuellt golv så är det inte så lätt att avlufta.
Injusteringsventilen står på 9a
Mvh
Har en uponor shunt där jag har problem med värmen i en av slingorna.
slingan som på bilden är längst bort fungerar utan anmärkning. Och utgående på slinga 2 är varm men returen är iskall. Dvs returslingan som är närmst.
Någon som har tips på vad man kan göra?
Då shunten är strax under aktuellt golv så är det inte så lätt att avlufta.
Injusteringsventilen står på 9a
Mvh
Finns det avluftningsnippel på shunten?
Går pumpen att reglera? På min LK-minishunt(dock ganska ny) kan man starta ett program som drar på pumpen till Max som sen luftar ur slingorna, jag tömmer sen ut luften i min Nibe-maskin.
Min shunt sitter också under golvnivån.
Går pumpen att reglera? På min LK-minishunt(dock ganska ny) kan man starta ett program som drar på pumpen till Max som sen luftar ur slingorna, jag tömmer sen ut luften i min Nibe-maskin.
Min shunt sitter också under golvnivån.
Den typen av cirkulationspump brukar ha ett hastighetsreglage. (Tyvärr håller den typen av cirkulationspump oftast bara 3-7 år.)
Strax över cirkulationspumpen, åt vänster, sitter det en luftningsventil. Men så som shunten sitter så hamnar ingen luft där.
Hur långt från fördelare är slinga 2 varm?
En närbild på "fördelaren/ventilen" på returen hade varit bra.
Edit:
Hur lång är respektive slinga?
Är det olika längd på slingorna så behöver den korta slingan strypas flödesmässigt.
Strax över cirkulationspumpen, åt vänster, sitter det en luftningsventil. Men så som shunten sitter så hamnar ingen luft där.
Edit:
Är det olika längd på slingorna så behöver den korta slingan strypas flödesmässigt.
Redigerat:
Tog några fler bilder.Demmpa skrev:
Den typen av cirkulationspump brukar ha ett hastighetsreglage. (Tyvärr håller den typen av cirkulationspump oftast bara 3-7 år.)
Edit:
Dvs den högra returen är kall. Jag gissar utifrån att hur mycket av golvet som är varmt att den varma slingan kanske är dubbel så kort som den andra kalla. Hur stryper man respektive slinga?
Den kalla slingan är varm till golvet dvs tills den inte syns mer.
Klicka här för att svara