Hej.

Har en uponor shunt där jag har problem med värmen i en av slingorna.

slingan som på bilden är längst bort fungerar utan anmärkning. Och utgående på slinga 2 är varm men returen är iskall. Dvs returslingan som är närmst.

Någon som har tips på vad man kan göra?
Då shunten är strax under aktuellt golv så är det inte så lätt att avlufta.

Injusteringsventilen står på 9a

Mvh

• VVS-installation med metallrör och kopplingar samt svart isolering på några rör under en byggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det avluftningsnippel på shunten?
Går pumpen att reglera? På min LK-minishunt(dock ganska ny) kan man starta ett program som drar på pumpen till Max som sen luftar ur slingorna, jag tömmer sen ut luften i min Nibe-maskin.
Min shunt sitter också under golvnivån.

Den typen av cirkulationspump brukar ha ett hastighetsreglage. (Tyvärr håller den typen av cirkulationspump oftast bara 3-7 år.)

Strax över cirkulationspumpen, åt vänster, sitter det en luftningsventil. Men så som shunten sitter så hamnar ingen luft där.

Hur långt från fördelare är slinga 2 varm?

En närbild på "fördelaren/ventilen" på returen hade varit bra.

Edit:
Hur lång är respektive slinga?
Är det olika längd på slingorna så behöver den korta slingan strypas flödesmässigt.

Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Den typen av cirkulationspump brukar ha ett hastighetsreglage. (Tyvärr håller den typen av cirkulationspump oftast bara 3-7 år.)

Strax över cirkulationspumpen, åt vänster, sitter det en luftningsventil. Men så som shunten sitter så hamnar ingen luft där.

Hur långt från fördelare är slinga 2 varm?

En närbild på "fördelaren/ventilen" på returen hade varit bra.

Edit:
Hur lång är respektive slinga?
Är det olika längd på slingorna så behöver den korta slingan strypas flödesmässigt.
Tog några fler bilder.
Dvs den högra returen är kall. Jag gissar utifrån att hur mycket av golvet som är varmt att den varma slingan kanske är dubbel så kort som den andra kalla. Hur stryper man respektive slinga?

Den kalla slingan är varm till golvet dvs tills den inte syns mer.

• Närbild på rörkopplingar och ventiler i ett VVS-system, med olika ledningar anslutna. En namnplatta är delvis synlig på en komponent.
    Skapa konto
  • Närbild av rörsystem med mässingsdelar och anslutningar, visar detaljer av ett golvvärmesystem inomhus.
    Skapa konto
  • Varmvattenrör och kopplingar under golv, med märkningar på väggen bakom, i en diskussion om värmeslingor och deras effekt.
    Skapa konto
För att kunna justera flödet behövs retur-/trimventil
Retur-/trimventil i metall för flödesjustering, med märkning "TA" och gängade anslutningar.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.