Hej,

Startade installation av Metod kök IKEA och körde fast direkt, väggen med högskåp blev mätt och skenan skulle upp för Mollys, men det fanns efter vad jag förstod som ett lager gips nåt annat bakom, men bara halva hålet och det går inte borra igenom, ser ut som plast eller nåt, så frågan är då Molly inte går att använda vad för sorts plugg jag ska köra så inte högskåp ramlar ner?

Omöjligt att svara på med den infon.
Om det kommer ut ngn form av plast i hålet du borrade, så skulle iaf jag vara orolig att du borrat i ngt som man inte ska borra i. Typ elledning eller dyligt. Eller är det i yttervägg?
Prova att borra en dm bredvid, för att se om det är likadant där, men ytterst försiktigt!

Det är köksväggen som har hallen på andra sidan, har provat borra i annat hål bredvid i skenan och samma sak, tänkte att det är regeln men det ser ut som plast, och problemet jag har nu är ju att IKEA skenan måste sitta just där pga högskåp.

Ska jag köra vanligt plugg?

Hur djupt kan du borra innan det tar stopp?
När är huset/lägenheten byggd?
Bilder på hur det ser ut kan ev underlätta

Ska fixa bild ikväll, det är nog 1,5 cm in sedan tar det i ovan i vad jag ser som plast, hålet bredvid var det mindre plast och borren gick lite neråt.

Lägenhet är byggd 1975

Avloppsrör i väggen?

M mgranbom skrev:
Avloppsrör i väggen?
Nej, inga rör går åt det hållet, rör i kök är i andra väggen synliga och badrumet är bakom köket så.

Plasten om det nu är plast är röd/brun färgat

Trä eller betongvägg?

Oavsett så skulle jag nog försöka ta upp ett hål och se vad som döljer sig där bakom. Ett eventuellt hål döljs ändå av skåpen sen så det är ingenting du behöver bygga igen.

H Holmspel skrev:
Trä eller betongvägg?

Oavsett så skulle jag nog försöka ta upp ett hål och se vad som döljer sig där bakom. Ett eventuellt hål döljs ändå av skåpen sen så det är ingenting du behöver bygga igen.
Det är trä och det där var en bra idé faktiskt :)

P promo skrev:
Ska fixa bild ikväll, det är nog 1,5 cm in sedan tar det i ovan i vad jag ser som plast, hålet bredvid var det mindre plast och borren gick lite neråt.

Lägenhet är byggd 1975
Låter skumt, och är det bara 1,5cm in så är det ngt direkt bakom gipsen som tar emot.
Som sagts innan, ta upp ett litet större hål innan du fortsätter, men ta det ytterst varligt, det kan få stora konsekvenser om det går ngn el eller vatten där.

Löste det till slut genom att gå emot IKEAS rekomendation, kanske var rekomendationen fel från början, ologiskt. De sa till mig att jag inte alls behöver sätta fast högskåpet i sken utan endast skåpet ovan och sedan sätta ihop dessa två, kändes osäkert för mig mtp att jag hade problem att sätta skenan där uppe vid 242 cm då skåphöjd blev ink ben 248 cm, dvs 2cm kvar och hålen inte blev bra.

Vi löste genom att dra en skena för 200 cm skåpet ink ben på 202 cm och nu sitter det som berg, topskåpet körde jag med lång skena och pluggar och det sitter.

Nedanskena blev mollys på 100 cm så nöjd

• Vitt högskåp under montering i ett kök bredvid ett kylskåp, med en skena fastsatt i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det hade varit jag som borrat hål där och funnit det du fann så hade jag velat veta vad det var för något innan jag bygger för allt. Både för min egen trygghet men även för föreningens.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
Om det hade varit jag som borrat hål där och funnit det du fann så hade jag velat veta vad det var för något innan jag bygger för allt. Både för min egen trygghet men även för föreningens.
Borde ha varit en regel som går ybärs över väggen, så for jag kom åt den gick borr neråt i alla hål i samma linje, högst upp längst taket där vertikala reglar sätts mot antar jag

"borde"..... skulle inte vara tillräckligt säkert för mig iaf. Sen får man självklart göra som man vill :)

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.