D
P paralun skrev:
Nu vet jag inte vilken plattform du kör HA med men det är ju enkelt att backa version.
Sen brukar man vara snabba att lösa trubbel med integrerade addons.
Så det kommer nog in fler kommentarer och ev lösningar i buggen.
Sen någonstans är även Tibbers github, har inte letat.
[länk]
Jag kör på en Pi, har faktiskt aldrig rullat bakåt, är detta riskfritt?

Ett ilandsproblem såklart men som alla vet är HA och hemautomation starkt beroendeframkallande, så det är klart att man lider...

J
D djac skrev:

Ett ilandsproblem såklart men som alla vet är HA och hemautomation starkt beroendeframkallande, så det är klart att man lider...
Att backa går på några minuter, åtminstone om man har en SSD-disk. Bara att markera en backup och klicka Restore

D djac skrev:

Allt har sina risker... jag skulle lugna mig några timmar. 2 kommentarer redan i buggen med samma fel.
Sen som Jocke skriver den här eviga frågan om backuper.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
Som tur är kör jag med backup mot google cloud, och ganska ofta men jag tror jag avvaktar

D djac skrev:
Som tur är kör jag med backup mot google cloud, och ganska ofta men jag tror jag avvaktar
OK, kör du med Docker eller i ren linuxmiljö? (för alla eventualiteter)

Sen borde det dyka upp en riktig utvecklare så att buggen blir bekräftad i buggtråden

D djac skrev:
Lösningen är pågång och buggen är en dublett. Avvakta men lösningen ser ut som en uppdatering av pyTibber? Blir nog helt klart snart.

Skärmbild av en aktivitetslog från en mjukvaruutvecklingsplattform eller ärendehanteringssystem, visar kommentarer och uppdateringar.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
OK, kör du med Docker eller i ren linuxmiljö? (för alla eventualiteter)

Sen borde det dyka upp en riktig utvecklare så att buggen blir bekräftad i buggtråden
Kör ren Linux från SD-kort

• Gilla
djac
  • Laddar…
Sen kom då en fråga om man ska använda lösningen eller vänta på att det blir automagiskt....
Ser lite pillrigt ut och jag skulle vänta.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Sen kom då en fråga om man ska använda lösningen eller vänta på att det blir automagiskt....
Ser lite pillrigt ut och jag skulle vänta.
Tack för din hjälp i detta.

Lösningen kom nu på morgonen i form av 2023.3.1, tog ganska lång tid att installera men nu funkar allt som det ska för mig.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
D djac skrev:
Tack för din hjälp i detta.

Lösningen kom nu på morgonen i form av 2023.3.1, tog ganska lång tid att installera men nu funkar allt som det ska för mig.
Jo en lite klantig bugg och jag vet inte hur HA hanterar "stoppbuggar" innan en utgivning men så kan det bli och man är ju snabba med nya versioner.

Release 2023.3.1 - March 2

• Gilla
djac
  • Laddar…
S
Har Tibber lagt av igen? I morse....funkar inte.
Visserligen så har jag försökt fixa detta genom uppdatering av core 2023.3.4 men "issue" på den(?)
edit 2023.3.4

Redigerat:
S styren skrev:
Har Tibber lagt av igen? I morse....funkar inte.
Visserligen så har jag försökt fixa detta genom uppdatering av core 2023.3.3 men "issue" på den(?)
Hos mig fungerar det lite hipp som happ, kan rulla på några timmar, sen "hänger" tibber sig, och jag får göra en reload. Då fungerar det igebn. Har schemalagt två reloads om dagen nu, tills dess att de får ordning på skåpet.

Kör ett visuellt "energiflöde" där man ser solpaneler, nätet och huset, det blir ganska uppenbart om vi t.ex. laddar elbil och huset endast förbrukar 1 kW, eller om solpanelerna skickar över 8 kW till huset när ingen är hemma, då har Tibber hängt sig. En reload återställer siffrorna.

/

S steve5432 skrev:
Hos mig fungerar det lite hipp som happ, kan rulla på några timmar, sen "hänger" tibber sig, och jag får göra en reload. Då fungerar det igebn. Har schemalagt två reloads om dagen nu, tills dess att de får ordning på skåpet.

Kör ett visuellt "energiflöde" där man ser solpaneler, nätet och huset, det blir ganska uppenbart om vi t.ex. laddar elbil och huset endast förbrukar 1 kW, eller om solpanelerna skickar över 8 kW till huset när ingen är hemma, då har Tibber hängt sig. En reload återställer siffrorna.
/
Nu har jag inte Tibber men jag tror man fick till en liten "mjukvaruröra" med Marsutgåvorna av HA.
Release 2023.3.4 - March 13 finns ute nu.
EDIT verkar inte heller vara i sin ordning.
https://github.com/home-assistant/core/issues/89675

Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.