Jag har en lägenhet från 40-talet där tätningslisten till ytterdörren var väldigt dålig (gammal torkad sak) vilket gjorde att det läckte enormt mycket ljud in och ut från trapphuset.

I mitt första försök slet jag bort den och köpte en tätningslist som skulle fungera för 2-6 mm. När jag monterade den visade det sig att det inte gick att stänga dörren över huvud taget, så jag slängde listen.

I mitt andra försök köpte jag en som skulle klara 1-7mm. Det visade sig heller inte gå att stänga dörren med listen monterad, så därför började jag slipa ner på karmen så att springan skulle bli större. Detta var dock ett jävla slitjobb då det är väldigt svårt att komma åt och att jag behövde få ner ytan flera millimeter, det effektivaste jag hittade var att skrapa hårt med en morakniv.

Jag lyckades få dit listen men det kändes ändå inte tillfredställande, jag slipade uppenbarligen inte ner tillräckligt mycket för att dörren skulle gå att stänga utan att man var tvungen att dra åt den hårt.

Nu har jag stört mig på det flera veckor och slet bort listen igen, men fråga är nu innan jag börjar harva med kniven igen, finns det något smartare sätt att lösa detta problem?? Skulle jag köpt en annan typ av list? Ska jag slipa med något annat? Skulle snarare behöva typ hyvla...

Det verkar som att jag kommer behöva slipa ner så jag har ca 5-6mm springa mellan dörr och foder för att dörren ska kunna stängas på ett tillfredsställande sätt.

Gör jag något banalt fel eller är det bara att fortsätta och kämpa?

IMG_6475.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_6474.JPG
Skapa konto
IMG_6473.JPG
Skapa konto
IMG_6472.JPG
Skapa konto
IMG_6471.JPG
Skapa konto

thomasx skrev:
Ett alternativ kan vara att justera slutblecket. Om det inte går att justera lite, så kan du byta mot ett justerbart. På så vis kan du ställa in hur stor glipa du vill ha. Tätningslisten du visar på bilden borde vara bra i övrigt.

[länk]
Smart idé! Dock är jag tveksam till att det slutblecket passar? Har försökt googla men hittar inga som ser ut att passa heller. Tror inte mitt befintliga går att justera heller?

image.jpg
Skapa konto

Jag tror faktiskt att det jag länkade kommer att passa. Det kommer inte att fylla ut lika mycket som det gamla, men jag tror det passar att fästa och mot dörrens låskista. Du kan ju alltid spackla resterande om du vill fylla ut.

Köp någonstans där de har öppet köp, just in case ;)

Ett alternativ kan vara att skruva loss det du har, flytta ut det 2mm och fästa det där. Det kan bli lite klurigt i och med de gamla skruvhålen. Du kan eventuellt slå in några träbitar i de gamla hålen för att hindra skruvarna att gå i dem. Eller borra nya hål i slutblecket att fästa med.

ELler så kan du fila/slipa upp ett par mm i på hålen i slutblecket, så att dörren inte stänger lika tajt. Men det kan vara lite jobbigt om man inte har en dremel eller liknande ;)

• Gilla
achtungbitte
  • Laddar…
Det länkade slutblecket kommer inte passa.

Angående ditt problem, hur monterar du listen? (på karm, på dörr samt hur sitter den i bakkanten).

Har du kontrollerat så att dörren är rak?
Den kanske är lite skev och att det därmed bara är ett mindre parti någonstans runtom där det spänner?
Du kan ju också börja med att enbart montera listen i bakkant, och sedan provstänga, så du utesluter möjligheten att det är där problemet sitter. Sedan fortsätta, t ex nederdel, överdel och sist listen på handtagssidan, med provstängningar mellan varje del.

Om det är så lite som 1 millimeter har du provat med tätningsband istället för list?

Falsa dörren istället för att försöka öka falsdjupet i karmen. Dörren går att lägga på bockar så det är betydligt enklare med t ex en handöverfräs.
mvh Findus

På gamla skeva dörrar brukar det vara enklare att montera en trälist med lister på istället då man då kan följa dörrens skevhet.
När du har en galler grind med karm innanför så lär det inte heller störa något nämnvärt estetiskt.n n

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.