Krilleman
J Jansson69 skrev:
LT Tak & Sol AB har ingett bokslut trots registreringsdatum 2023-08-17
Så frågan är ju om dom har gjort några takbyten överhuvudtaget?
Men är inte företaget i fråga Swedala Tak AB - 559139-0967?

Bokslutsgraf för Swedala Tak AB visar omsättning och finansiella resultat från 2020 till 2024, med detaljer för 2024.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J
Krilleman Krilleman skrev:
Men är inte företaget i fråga Swedala Tak AB - 559139-0967?

[bild]
Inte enligt TS!

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
J Jansson69 skrev:
Inte enligt TS!
Du har helt rätt, jag läste inte allt. ✅✅

Men nu när jag kikat en gång till så ja, det är uppenbart.

Affärsprofil för LT Tak & Sol AB med organisationsnummer och adress i Söderhamn.

• Gilla
Nijajin
  • Laddar…
På den accepterade offerten finns en hänvisning till deras allmänna villkor med versionsnummer.

Innan ni säger upp avtalet bör dessa villkor läsas så ni vet vad som gäller!

• Gilla
oddan och 3 till
  • Laddar…
Jag vet inte riktigt var TS hittat dom bra omdömena för om man kollar Googles och Trustpilots omdömen på Swedala Tak blir det tydligt att när deras kunder drabbas av Swedala Taks oseriösa franchisetagare så slår Swedala Tak ifrån sig och verkar skita i kunderna. Det finns så att säga ett par röda trådar i deras dåliga omdömen. Ett specifikt omdöme är intressant då Swedala Tak och deras franchisetagare valt att inte följa ARN's rekommendation.

Och avtalet som TS tecknat är ju med den nystartade källarfirman med en huvudman som enligt info i tråden förekommer i brottsregistret. Bekvämt för Swedala Tak kan tyckas.

Och just detaljen att leverera material innan man ens vet om/när man har möjlighet att göra jobbet är antingen klantigt (snäll tolkning) eller medvetet bedrägligt för att ge sken av att man har påbörjat projektet.

TS bör göra allt han kan för att komma ur detta. Avtalsbrott genom att ej ha påbörjat projektet i tid är väl en bra början men juridiken låter jag andra tolka. Skojarna ska inte ha en krona.

EDIT: som någon annan nämnde tidigare i tråden kan det vara värt 129 kr att kolla upp dom/domar på krimfup.se

Kreditupplysningsrapport för LT Tak & Sol AB med betalningsanmärkningar, skuldsaldo och annan relevant ekonomi och statusinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Kontakta en eller två jurister med kunskap inom bygg entreprenad. Två olika juristfirmor så får du en bredare hjälp. Be någon av dem hjälpa till med häva avtalet. Så slipper du/ i bekymmer i framtiden. Anlita en ny seriös takläggare/byggfirma. Du bör även skaffa hjälp att sålla bland byggföretag så ni hittar rätt!

Den pengen hjälper till att undvika problem inför framtiden.

Vi bytte tak för några år sedan och det var ingen dans på rosor. Orkar inte skriva hela historien, men det som är viktigt är att göra saker i rätt ordning. Det ska mycket till att ensidigt häva ett avtal. Båda parter har rättigheter och skyldigheter gentemot varandra.

Kommer ni överens om att avbryta samarbetet så är det ju sin sak. Annars behöver ni skriftligen framföra era krav och kräva åtgärd. Både en och två gånger.

Det bästa för er skulle nog vara att dom aldrig börjar röra ert tak. Erbjud er att betala för materialet är nog den billigaste vägen. För närmste blir problem under själva takläggningen så är det inget roligt. Och det blir dyrare.

Vi hamnade i förlikning efter att vårt tak lades om 2 gånger, och utan att företaget slutförde jobbet. Besiktningsman hade vi. Anlitade en jurist, för vi redde inte ut det själva. Vi ingick en förlikning och fick betala för materialet, men inte arbetet som var felaktigt. Tog 10 månader att färdigställa taket. Där vill ni inte vara…

Vi fick hjälp av vårt försäkringsbolag med rättsskydd (kostade en bra slant för juristen ändå). Men det kan vara värt att faktisk konsultera en jurist i detta läge för er, i förebyggande syfte.

M mrhose skrev:
Hej, det enda vi skrivit på är detta, och vi undrar hur bindande/giltligt det är[bild]
Detta är en offerterbjudande inte ett avtal. Här kommer några viktiga delar i ett avtal.

• Pris:
    Avtala om hur priset ska beräknas:
    • Fast pris: Ett fast pris för hela arbetet.
  • Takpris: Ett maximalt pris som inte får överskridas.

• Löpande räkning: Betalning baserad på faktisk tidsåtgång och material.

• Arbetets omfattning:
    Vad som ingår och inte ingår i avtalet. Var tydlig med att definiera ÄTA-arbeten. ÄTA-arbeten (ändrings-, tilläggs- och anpassningsarbeten)

• Tidsplan:
    En tidsplan för när arbetet ska påbörjas och slutföras.

• Entreprenör:
    Dokumentera om entreprenören använder egen personal eller underentreprenörer.

• Ångerrätt:
    Om avtalet ingås på distans eller utanför företagets lokaler, har du ångerrätt i 14 dagar. Företaget måste informera dig om detta innan avtalet skrivs på, annars börjar inte tidsfristen att löpa förrän du fått informationen.

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
En takfirma som levererar takpannor innan det är dags att montera dessa är inte särskilt rutinerad!

Pannorna brukar levereras och lyftas upp på taket samtidigt, bara en amatör skulle ha dessa stående 13 veckor på gräsmatta,

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
B BJKALLE skrev:
Detta är en offerterbjudande inte ett avtal. Här kommer några viktiga delar i ett avtal.

• Pris:
    Avtala om hur priset ska beräknas:
    • Fast pris: Ett fast pris för hela arbetet.
  • Takpris: Ett maximalt pris som inte får överskridas.

• Löpande räkning: Betalning baserad på faktisk tidsåtgång och material.

• Arbetets omfattning:
    Vad som ingår och inte ingår i avtalet. Var tydlig med att definiera ÄTA-arbeten. ÄTA-arbeten (ändrings-, tilläggs- och anpassningsarbeten)

• Tidsplan:
    En tidsplan för när arbetet ska påbörjas och slutföras.

• Entreprenör:
    Dokumentera om entreprenören använder egen personal eller underentreprenörer.

• Ångerrätt:
    Om avtalet ingås på distans eller utanför företagets lokaler, har du ångerrätt i 14 dagar. Företaget måste informera dig om detta innan avtalet skrivs på, annars börjar inte tidsfristen att löpa förrän du fått informationen.
En offert tillsammans med en acceptans (eller beställning) av offerten bildar ett avtal. I detta fall har kunden skrivit på offerten vilket med stor sannolikhet, tillsammans med övriga omständigheter, är mer än tillräckligt för att man har ingått i ett avtalsförhållande.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag skulle nog försöka få tag i någon högre upp i kedjan hos Svedala tak och säga åt dem att de får lösa detta nu. 1 januari så rasar ROT-avdraget från 50% till 30% så det börjar bli bråttom.
Jag anlitade swedala för att lägga ett papptak som dom misslyckades med. Jag försökte få tag på den så kallade takmästaren, han svarade inte, då kontaktade jag swedala dom hade inget ansvar för deras takmästare då dom har egna franchisföretag. Gick så långt att jag blev tvungen att kontakta arn, dom gav mig rätt att det var dåligt gjort. Till saken hör att en av dom som var med och la papptaket var han som startade swedala. Ringde honom han är nån slags chef och efter några samtal kom det två killar och fixade taket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.