8 542 läst ·
40 svar
9k läst
40 svar
Problem med takläggare, offerter mm vad gäller?
ja jag vet inte hur vi ska fortsätta, de erbjöd sig att hämta sina saker för ca 2 veckor sedan, men nu när vi inte vill ha med dem att göra längre vill de ha betalt för det:J Jansson69 skrev:Jag hade aldrig köpt materialet av den firman och tagit in någon annan som använder det..
Det är som gjort för problem då den nya firman inte levererar materialet..
Du bör skriftligt häva avtalet med tanke på att företaget har gjort sig skyldig till väsentligt avtalsbrott genom att inte ens efter 3 månader efter avtalad byggstart ens har startat arbeterna..
Samtidigt som du vill att dom hamrar sitt material som står på din mark..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En sak är säker vid alla tvister avtal eller inte så är utgången vid eventuell tingsrätts förhandling aldrig så säker som att utgången är osäker.
Du skriver för mycket inte relevant till dom. Besluta en strategi för hur du vill ha detta hanterat. Varför ska du köpa deras takmaterial? Att de lagrar det gratis hos dig just nu har inte med saken att göra, egentligen, annat än hur du behöver gå tillväga om de inte hämtar upp det efter avtalet har hävts (kronofogden?)M mrhose skrev:
Be efter en plan för när arbetet kan börja, och när du senast vill ha en sådan (tex om en vecka). Om du fortfarande inte fått någon så kanske du kan lyssna på de "häva avtals"-roparna
Risken om du häver avtalet är att de kommer fakturera dig för allt arbete ändå, så får du bestrida det ev. ända upp till tingsrätten.
Du har ingett att förlora på att häva avtalet och se deras reaktion..M mrhose skrev:
Gör det skriftligt vis brev eller mail..
Hävdar dom skadestånd av något slag så får du ju ta ställning till det då, för att inte ens påbörjat arbetet inom 13 veckor av utsatt tid är en väsentligt avtalsbrott och det behöver du påpeka i din hävning..
Skulle inte tro att dom är så dumma att dom väljer att stämma dig i tingsrätten då det kan kosta dom betydligt mer..
Det är viktigt att trådskaparen förstår att häva avtalet är en extrem åtgärd. Du måste nyansera såna här rådJ Jansson69 skrev:Du har ingett att förlora på att häva avtalet och se deras reaktion..
Gör det skriftligt vis brev eller mail..
Hävdar dom skadestånd av något slag så får du ju ta ställning till det då, för att inte ens påbörjat arbetet inom 13 veckor av utsatt tid är en väsentligt avtalsbrott och det behöver du påpeka i din hävning..
Skulle inte tro att dom är så dumma att dom väljer att stämma dig i tingsrätten då det kan kosta dom betydligt mer..
Fairlane skrev:
Det är just det vi beslutat oss för, att sätta stopp.Att vi känner att vi inte längre har förtroende för dem, att de lovat saker de inte håller mm, och nu när vi skriver till dem att vi vill avbryta så vill de ha betalt för matrieal de kört ut och vi undrar mest om vi ska betala eller om vi är "dumsnälla" som går med på det. Därav min tåd, att vad gäller egentligen. Men tack alla som svarar!G grovspacklarn skrev:Du skriver för mycket inte relevant till dom. Besluta en strategi för hur du vill ha detta hanterat. Varför ska du köpa deras takmaterial? Att de lagrar det gratis hos dig just nu har inte med saken att göra, egentligen, annat än hur du behöver gå tillväga om de inte hämtar upp det efter avtalet har hävts (kronofogden?)
Be efter en plan för när arbetet kan börja, och när du senast vill ha en sådan (tex om en vecka). Om du fortfarande inte fått någon så kanske du kan lyssna på de "häva avtals"-roparna
Risken om du häver avtalet är att de kommer fakturera dig för allt arbete ändå, så får du bestrida det ev. ända upp till tingsrätten.
Försök få Svedala tak medvetna om att en av deras f-tagare missköter sig.
Samtidigt ger du f-tagaren en tydlig deadline med konsekvens. Tänker att kommunens konsumentvägledare bör kunna hjälpa dig med formuleringen. Målet bör vara att dom hämtar sitt material och du väljer en ny seriös aktör.
Samtidigt ger du f-tagaren en tydlig deadline med konsekvens. Tänker att kommunens konsumentvägledare bör kunna hjälpa dig med formuleringen. Målet bör vara att dom hämtar sitt material och du väljer en ny seriös aktör.
Det kräver ett väsentligt avtalsbrott från motparten för att motivera.... Hur är det inte extremt? Pacta sunt servanda och så vidare. Har du läst igenom avtalet och de allmänna villkoren och gjort en bedömning att denna försening utgör en sådan? Eller är du villig att singla slant med trådstartarens plånbok om detta ska provas i rätten?J Jansson69 skrev:
Nu har jag berättat för dig varför det är en extrem åtgärd. Hoppas du tar till dig av detta.
Nej jag håller verkligen inte med om din bedömning..G grovspacklarn skrev:Det kräver ett väsentligt avtalsbrott från motparten för att motivera.... Hur är det inte extremt? Pacta sunt servanda och så vidare. Har du läst igenom avtalet och de allmänna villkoren och gjort en bedömning att denna försening utgör en sådan? Eller är du villig att singla slant med trådstartarens plånbok om detta ska provas i rätten?
Nu har jag berättat för dig varför det är en extrem åtgärd. Hoppas du tar till dig av detta.
Att man inte efter 13 veckor ens har lyckats påbörja jobbet är ju ett väsentligt avtalsbrott.
Dessutom avtalsbrottet rubbar förtroendet mellan parterna..
Ni har ju inte avtalat ett skvatt förutom priset.M mrhose skrev:Det är just det vi beslutat oss för, att sätta stopp.Att vi känner att vi inte längre har förtroende för dem, att de lovat saker de inte håller mm, och nu när vi skriver till dem att vi vill avbryta så vill de ha betalt för matrieal de kört ut och vi undrar mest om vi ska betala eller om vi är "dumsnälla" som går med på det. Därav min tåd, att vad gäller egentligen. Men tack alla som svarar!
Avbryt är mitt råd trots allt!
Ska dessa herrar förhala långt in i nästa år också?
Även fast dom kört ut material är inte DITT problem.
Det är DERAS problem.
Betala inte en krona i förskott (oavsett om materialleverans skett).
Skriftligen meddela att du säger upp denna beställning från offert.
Nästa gång du skriver ett avtal så ha det skriftligt och följ konsumentverkets grunder...
Dom allra flesta problemen med hantverkare är att man inte ingår skriftliga avtal med alla parametrar listade i skrift.
https://www.konsumentverket.se/konsumentratt/inga-avtal/
https://www.konsumentverket.se/varor-och-tjanster/anlita-hantverkare/#1zohNUVGaeSgttHaKYF2Aq
Jag anser att hävning av avtalet ligger i läge..
1: företaget har inte lyckats på 13 veckor ens starta bytet av tak.
2: enligt kommunikation med företaget i form av sms så erkänner förtaget att dom inte har någon som kan ta sig an jobbet. Trots att arbeterna skulle ha startats i v.28 2025.
Därmed anser jag att företaget har gjort sig skyldig till väsentligt avtalsbrott genom sitt agerande av att inte utföra det avtalade takbytet som skulle ha påbörjats i v.28 avtalet slöts i maj 2025 således har Svedala Tak haft skälig tid att påbörja arbeterna, vilket dom inte har gjort..
1: företaget har inte lyckats på 13 veckor ens starta bytet av tak.
2: enligt kommunikation med företaget i form av sms så erkänner förtaget att dom inte har någon som kan ta sig an jobbet. Trots att arbeterna skulle ha startats i v.28 2025.
Därmed anser jag att företaget har gjort sig skyldig till väsentligt avtalsbrott genom sitt agerande av att inte utföra det avtalade takbytet som skulle ha påbörjats i v.28 avtalet slöts i maj 2025 således har Svedala Tak haft skälig tid att påbörja arbeterna, vilket dom inte har gjort..
LT Tak & Sol AB har ingett bokslut trots registreringsdatum 2023-08-17
Så frågan är ju om dom har gjort några takbyten överhuvudtaget?
Ägaren verkar finnas med i brottsregistret kan ju vara värt för TS att köpa den infon för att veta vem man har att göra med!
Så frågan är ju om dom har gjort några takbyten överhuvudtaget?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ägaren verkar finnas med i brottsregistret kan ju vara värt för TS att köpa den infon för att veta vem man har att göra med!
Redigerat av moderator: