Jag har tre radiatorer som jag har svårt att få rätt på vad gäller instrypning. Även om radiatorn är varm upptill och kall nertill, så är deltat väldigt lågt på fram och retur. Alltså, rören fram och tillbaka från radiatorn skiljer sig kanske bara ett par grader trots hård instrypning och att deltat om jag mäter direkt upptill och nertill på radiatorn skiljer sig 7 grader.
Jag börjar misstänka att dessa tre radiatorers strypventil är antingen felaktiga 1-rör, eller så kan man på något sätt ställa dem i 1 respektive 2-rörsläge.
De radiatorer som har ett högt delta på fram/retur har markeringar som tydligt visar att vattnet går in en väg och ut tillbaka en annan väg men dessa tre som jag har problem med har en treudds-symbol.
Inuti dessa med treuddssymbol så kan man antingen använda 8mm eller 6mm insexnyckel för att strypa, men bägge storlekarna på insex snurrar på samma ventil, så jag förstår inte hur man kan ställa dem i 1 eller 2-rörsläge, eller om det helt enkelt så att de bara är 1-rör och i så fall felaktiga för mitt system.
Första bifogade bilden är på de returventiler som inte uppvisar något problem, andra bilden är på fördelaren med treuddssymbol som skickar tillbaka för varmt vatten och tredje är på hur det ser ut inuti ventilen på treuddsventilen.
Jag börjar misstänka att dessa tre radiatorers strypventil är antingen felaktiga 1-rör, eller så kan man på något sätt ställa dem i 1 respektive 2-rörsläge.
De radiatorer som har ett högt delta på fram/retur har markeringar som tydligt visar att vattnet går in en väg och ut tillbaka en annan väg men dessa tre som jag har problem med har en treudds-symbol.
Inuti dessa med treuddssymbol så kan man antingen använda 8mm eller 6mm insexnyckel för att strypa, men bägge storlekarna på insex snurrar på samma ventil, så jag förstår inte hur man kan ställa dem i 1 eller 2-rörsläge, eller om det helt enkelt så att de bara är 1-rör och i så fall felaktiga för mitt system.
Första bifogade bilden är på de returventiler som inte uppvisar något problem, andra bilden är på fördelaren med treuddssymbol som skickar tillbaka för varmt vatten och tredje är på hur det ser ut inuti ventilen på treuddsventilen.
Hur ser resten av radiatorkopplet ut? Skillnad mot de andra?J JockeHX skrev:Jag har tre radiatorer som jag har svårt att få rätt på vad gäller instrypning. Även om radiatorn är varm upptill och kall nertill, så är deltat väldigt lågt på fram och retur. Alltså, rören fram och tillbaka från radiatorn skiljer sig kanske bara ett par grader trots hård instrypning och att deltat om jag mäter direkt upptill och nertill på radiatorn skiljer sig 7 grader.
Så här ser termostaterna ut. Första är på elementet som jag har problem med, har lite mer fancy markeringar, och den andra som jag inte har problem med har ingen särskild funktionalitet utan bara skruvas in/ur. Bägge termostaterna är helt öppna för jag försöker strypa in dem på ventilen där nere.
Jag vet i ärlighetens namn inte ens hur jag får av den förstnämnda termostaten eftersom den verkar vara inskruvad på ngt sätt.
Jag vet i ärlighetens namn inte ens hur jag får av den förstnämnda termostaten eftersom den verkar vara inskruvad på ngt sätt.
Hmmmmm... vad mysko...
Jag hittade en annan tråd på nätet som beskrev radiatorkopplet och kanske har jag missuppfattat helt hur det här funkar.
Det verkar som att "returventilen", som jag trodde det är, är bara en avstäningsventil, och att man använder termostaten till att sätta på och av flödet.
Jag hittade en annan tråd på nätet som beskrev radiatorkopplet och kanske har jag missuppfattat helt hur det här funkar.
Det verkar som att "returventilen", som jag trodde det är, är bara en avstäningsventil, och att man använder termostaten till att sätta på och av flödet.
Du ska nog använda en 3 mm eller 4 mm insexnyckel för att ställa om mellan 1- / 2-rörs.
Nu har jag inte koll på om följande är din,
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/PROD_14_4757587.pdf
Nu har jag inte koll på om följande är din,
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/PROD_14_4757587.pdf
Jag har lokaliserat radiatorkopplet. Det är ett "Danfoss RA-K-VB".Demmpa skrev:
Så det är två-rörs, det är bara det att man inte kan strypa på den ventilen som jag trodde. Istället ska den vara öppen och så ska man strypa på termostaten istället.
Om man tar av termostaten så ska man där kunna göra en fast inställning. Se bifogad bild. Bara det att den verkar sitta fast. Man ska dra ut den, och sedan snurra till valt nummer. Men den vill inte snurra trots att jag drar ut den. Vet inte om jag vågar ge mig på att ta en polygrip...
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden