5 154 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Problem med skav av nätverkskabel!
Jag har en nätverkskabel nedgrävd mellan två hus och pga av ombyggnad så var jag tvungen att skarva kabeln för att få in den på rätt ställe i huset.
ca 30 meter kabel innan skarv och 6 meter efter!
Min tanke var att använda en enkel skarv typ http://biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator-och-natverk/Natverk-och-kablar/Skarvkontakt-23604 men det fungerar inte alls.
Byter jag ut skarven mot en switch fungerar det utan problem.
Nån som har nån aning om vad som kan vara fel?
ca 30 meter kabel innan skarv och 6 meter efter!
Min tanke var att använda en enkel skarv typ http://biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator-och-natverk/Natverk-och-kablar/Skarvkontakt-23604 men det fungerar inte alls.
Byter jag ut skarven mot en switch fungerar det utan problem.
Nån som har nån aning om vad som kan vara fel?
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
En sådan skarv är väl iofs inte så lysande ur signalkvalitetssynpunkt, men den borde fungera någorlunda tycker jag. Jag gissar på att det är fel på ditt exemplar, typ dålig kontakt eller liknande.
Vad händer om du testar den på en lite kortare kabel, typ skarva in enmeterskabel mellan en dator som är placerad nära husets vanliga switch/router?
Den kabel du försökte skarva in, är den helt OK?
Det finns "korsade" kablar, där mottagar och sändar trådar har bytt plats (bla. för sammankoppling av två datorer direkt utan switch mellan). Många switchar klarar av att detektera ett sådant "fel", och anpassar sig till kabeln. Det gör ju inte en sådan enkel skarv som du provat. detta skulle kunnat vara en förklaring. Ett sätt att prova kabeln är att du pluggar i din nya korta kabel istället för den långa i din "husswitch", och ser om du får kontakt med en dator där.
Sedan är ju frågan vad du tänker göra med skarven, skall den grävas ned?
Vad händer om du testar den på en lite kortare kabel, typ skarva in enmeterskabel mellan en dator som är placerad nära husets vanliga switch/router?
Den kabel du försökte skarva in, är den helt OK?
Det finns "korsade" kablar, där mottagar och sändar trådar har bytt plats (bla. för sammankoppling av två datorer direkt utan switch mellan). Många switchar klarar av att detektera ett sådant "fel", och anpassar sig till kabeln. Det gör ju inte en sådan enkel skarv som du provat. detta skulle kunnat vara en förklaring. Ett sätt att prova kabeln är att du pluggar i din nya korta kabel istället för den långa i din "husswitch", och ser om du får kontakt med en dator där.
Sedan är ju frågan vad du tänker göra med skarven, skall den grävas ned?
Tack för svar!
Jag vet att skarven inte är optimal, men jag hinner inte gräva ny kabel i år.
Fiberkonverteraren sitter i "fel" hus (Stadsnät/Bahnhof 100/100), men för vanlig surf bör det fungera helt ok under vintern...
Kablarna är helt ok och jag har själv "pressat" kontakterna så jag vet att de inte är korskopplade.
Jag ska prova skarven lite senare, efter att IKEA har varit här med nya köket =)
Jag vet att skarven inte är optimal, men jag hinner inte gräva ny kabel i år.
Fiberkonverteraren sitter i "fel" hus (Stadsnät/Bahnhof 100/100), men för vanlig surf bör det fungera helt ok under vintern...
Kablarna är helt ok och jag har själv "pressat" kontakterna så jag vet att de inte är korskopplade.
Jag ska prova skarven lite senare, efter att IKEA har varit här med nya köket =)
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Men har du testat kabeln efter "tillverkningen"?
Skarvdonet som mats länkade till är bäst ger samma anslutning som när man ansluter kabeln som ska mata ett rj45 uttag.
Det brukar behövas ett "croneverktyg" för monteringen.
Men skarven du köpt ska fungera utan problem det måste vara något fel på den ett ben böjt eller nåt.
Det brukar behövas ett "croneverktyg" för monteringen.
Men skarven du köpt ska fungera utan problem det måste vara något fel på den ett ben böjt eller nåt.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Den modellen finns i två utförande, rak och korsad. Det märkliga är att du ska ha en korsad.
bild på detta finns i ELFA katalogen.
Den jag köpte hos CO fungerade.
Protte
PS jag har en kabel skarvad med "fiskögon" och det fungerar det också.
bild på detta finns i ELFA katalogen.
Den jag köpte hos CO fungerade.
Protte
PS jag har en kabel skarvad med "fiskögon" och det fungerar det också.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
ELFA har nu ändrat sig så nu ska man ha en rak för det ska fungera, jag blir lite knäpp men så blev det
Titta på https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=42-696-68&toc=20702 , nedåt vänster, så var det inte för några år sedan. då var korsad 1 till 1
Ska man skarva ethernet så finns det Cat5e skarvar hos ELFA men de är väl bara dyrare än de vanliga för telefon.
Protte
Titta på https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=42-696-68&toc=20702 , nedåt vänster, så var det inte för några år sedan. då var korsad 1 till 1
Ska man skarva ethernet så finns det Cat5e skarvar hos ELFA men de är väl bara dyrare än de vanliga för telefon.
Protte
Jag sätter mina pengar på det här. Testa med både korsat och rakt skarvdon.hempularen skrev:
Kul att så många är engagerade ;-)
Kabeln är definitivt inte korsade...
Har provat mitt skarvdon med fyra olika kablar år olika håll och jag får ingen signal hur jag än gör... Konstaterar att skarvdonet är defekt och ska införskaffa en ny... Blir den som Mats rekommenderar från Kjell..
Nyfniken: pm:ar mitt kontonummer så jag kan få dina pengar ;-)
Kabeln är definitivt inte korsade...
Har provat mitt skarvdon med fyra olika kablar år olika håll och jag får ingen signal hur jag än gör... Konstaterar att skarvdonet är defekt och ska införskaffa en ny... Blir den som Mats rekommenderar från Kjell..
Nyfniken: pm:ar mitt kontonummer så jag kan få dina pengar ;-)
Observera att "korsad/korsat" betyder olika saker för kabel och de skarvdon som ELFA har. En korsad kabel används för att koppla ihop två enheter som vill sända på samma par. Ett korsat skarvdon (enligt ELFA) spegelvänder bara anslutningarna, och bör vara helt oanvändbart för alla normala nätverkskablar. Om det är ett sådant korsat skarvdon TS har så är det inte konstigt att det krånglar.
I våras köpte jag en sån här enkel nätverkstestare http://www.clasohlson.com/se/Nätverkstestare/Pr383970000
Och den var guld värd när jag skulle fixa till nätverket hemma. Det finns ju dyrare modeller men med en såna där så ser man i alla fall om det är avbrott i nån ledare, om några ledare är omkastade eller om det är kortis mellan några ledare. Hade flera kablar hemma som fungerat utmärkt så länge vi kört 100 Mbit, men jag skaffade en gigabit-switch och ville få igång gigabit till en del burkar så funkade nästan ingen kabel. Efter att ha mätt upp och kontakterat om de kablar som inte funkade så vet jag nu att alla kablar i huset verkligen är rätt kopplade och har alla par intakta.
Och med en sån testare går det ju också lätt att se om ett sånt där skarvdon korsar på rätt sätt.
Och den var guld värd när jag skulle fixa till nätverket hemma. Det finns ju dyrare modeller men med en såna där så ser man i alla fall om det är avbrott i nån ledare, om några ledare är omkastade eller om det är kortis mellan några ledare. Hade flera kablar hemma som fungerat utmärkt så länge vi kört 100 Mbit, men jag skaffade en gigabit-switch och ville få igång gigabit till en del burkar så funkade nästan ingen kabel. Efter att ha mätt upp och kontakterat om de kablar som inte funkade så vet jag nu att alla kablar i huset verkligen är rätt kopplade och har alla par intakta.
Och med en sån testare går det ju också lätt att se om ett sånt där skarvdon korsar på rätt sätt.
Klicka här för att svara