För ett tag sen så uppstod problem med min pelletsbrännare/panna och jag tror att orsaken är en trasig fläkt men jag är inte helt säker. Jag ska beskriva förloppet och hoppas på att ni har några råd.

Jag har en blå Ekosystem 2002 blå pelletsbrännare med dioder. Den sitter i en äldre oljepanna. Det som hände var att jag plötsligt hörde en hög smäll från pannrummet så jag slår från all el innan jag går in dit. En av luckorna på pannan har flugit av, och det är sot mer eller mindre överallt. När allt svalnat och jag börjar undersöka ser jag att det i brännaren ligger förkolnad pellets, dvs inte aska. Alltså har pyrolys inträffat och det känns som att den troligaste orsaken till detta är syrebrist pga trasig fläkt.

Hur kan jag säkerställa att det är just fläkten som är paj? Samma sak händer igen (smäll, sot, kol) om jag drar igång brännaren igen, så ingen engångshändelse.

Om det är fläkten, vilken ersättningsfläkt ska jag beställa? Fungerar ens Ekosystems hemsida? Jag skickade mejl till dem med ungefär samma frågor men har inte fått något svar. Får nu värma huset med elpatronen och det är som alla förstår INTE billigt.

Jepp jag har varit där, det är just det jag frågar. Vilken fläkt, och hur vet jag att det är fläkten som är problemet?

Ok, Min låter ju när fläkten jobbar,

Jag har typ inte vågat dra igång den igen, men får kanske göra det och lyssna

Här är lite bilder på skrället

• Närbild av dataskylt på en pelletsbrännare med teknisk specifikation och tillverkarinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närstående bild av en smutsig elektrisk motor med kabelanslutningar och en etikett som visar tillverkaren.
    Skapa konto
  • Närbild på en dammig centrifugalfläkt kopplad till en blå behållare, med en synlig etikett och elsladd.
    Skapa konto
  • Närbild på en elektrisk motor och dess anslutningar i en teknisk installation.
    Skapa konto
Svårt att veta vad som är fel på distans, men det bästa är om du startar den igen för att se om fläkten går då den ska gå. Om den inte gör det är nästa steg att mäta om den får ström för att utesluta att det är nåt annat som är fel.

Tycker bara att det är scary att sitta där och vänta på att det ska explodera sot i hela pannrummet

Har du sotat ur brännaröret också? Så luften från fläkt kommer fram

Det kommer inte explodera direkt du trycker igång brännaren, utan det är bara att starta och se om fläkten är död.

Råkade ut för samma sak med min PX21 trots fläkten funkade men låg kvar obrända rester i röret och gengas bildades. Fick sota ur. Men h*e vad det small

• Gilla
Mauro
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Har du sotat ur brännaröret också? Så luften från fläkt kommer fram
Jepp, men inser nu att jag inte rensat bakom bakgaveln så där var det en del skit. Ska se om det gör någon skillnad

H håbbe1961 skrev:
Råkade ut för samma sak med min PX21 trots fläkten funkade men låg kvar obrända rester i röret och gengas bildades. Fick sota ur. Men h*e vad det small
Ja en av luckorna på pannan flög tvärs över rummet och gjorde ett hack i dörren! Och nu är tom gångjärnen paj

Okej fläkten funkar som den ska...
Får se om det blir pyrolys även denna gång eller om det var skiten bakom gavelplåten som var boven i dramat

Förresten så var det denna luckan som for av, och nu är gångjärnen trasiga. Skulle jag typ kunna limma fast den eller avråder ni från det? Hade övervägt att bara låta den sitta ditklämd som nu, men upplever att det luktar mer rök inne än vanligt.

• Avtagen lucka med trasiga gångjärn markerad med orange krets framför ett pannrum.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.