8 831 läst ·
13 svar
9k läst
13 svar
Problem med pannan Eco Nature 40
Hej allihopa!
Jag har en FOCUS Eco Nature 40 panna av tillverkaren Metro-Therm. Det är en panna på 40 kW som är kopplad till tre stycken acktankar. Allt i allt 1650 liter.
Pannan installerades i november 2009 och har tills idag funkat helt okej utan några märkvärdiga problem.
Men nu verkar hela systemet vilja bråka. :@
Det började precis vid jultiden att pannan inte blev varm och att det kom ut rök ur fläkten. Jag hade inte en aning vad som hände så jag ringde Metro Therm och talade om problemen. De sa att skorstenen var tätt och att sotaren måste komma o rena pipan så det bildas drag i pipan. Sotaren kom och gjorde allt fint o rent. Men trots det som kommer det rök ur fläkten och pannan blir inte varm som förut. Den värms upp till 80 grader, men när laddpumpen slår igång och pumpar vattnet i tankarna tappar pannan inom en minut hela 30 grader!!! :S Den sjunker ner mot 50 grader och behöver nån timme innan den blir varm igen.
Har lagt ner mycket energi på det hela och hoppas att någon snäll person här kan hjälpa mig! Tack i förväg! d^_^b
Jag har en FOCUS Eco Nature 40 panna av tillverkaren Metro-Therm. Det är en panna på 40 kW som är kopplad till tre stycken acktankar. Allt i allt 1650 liter.
Pannan installerades i november 2009 och har tills idag funkat helt okej utan några märkvärdiga problem.
Men nu verkar hela systemet vilja bråka. :@
Det började precis vid jultiden att pannan inte blev varm och att det kom ut rök ur fläkten. Jag hade inte en aning vad som hände så jag ringde Metro Therm och talade om problemen. De sa att skorstenen var tätt och att sotaren måste komma o rena pipan så det bildas drag i pipan. Sotaren kom och gjorde allt fint o rent. Men trots det som kommer det rök ur fläkten och pannan blir inte varm som förut. Den värms upp till 80 grader, men när laddpumpen slår igång och pumpar vattnet i tankarna tappar pannan inom en minut hela 30 grader!!! :S Den sjunker ner mot 50 grader och behöver nån timme innan den blir varm igen.
Har lagt ner mycket energi på det hela och hoppas att någon snäll person här kan hjälpa mig! Tack i förväg! d^_^b
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Apropå ditt system så vet jag inte hur du räknar men du kanske inte har köpt färdigt paket, jag har 3x750=2250 liter i acktank +120liter i pannan +ca 100 liter i slingor element total ca 2,5 kubik. Har du sotat tuberna ordentligt?har du ordentligt med tilluft 3xarean på skorsten sa min sotare. Spjällen hur har du dom ställda altså öprimär sekundär 2 st. Jag Kör med knastertorr ved så mina spjäll är inte öppna mer än ca 1 cm alla tre. Jag gör två maxade i lägg med snickerispill det ger i ackarna från 30 uppe och nere till 90 uppe och nere tid ca 4 -5 tim.
Jag har 3x500 liter acktankar och 120 liter i pannan, sen hur mycket det är i slingorna vet jag inte riktigt 
Japp tog ut konventionsrören och renade dom, sotaren renade pipan och fläktröret (röret från fläkten till skorstenen). Vet inte exakt hur stor pipan är dock.
Det har jag också funderat på, hur förändrar man lufttillförsel på primär - sekundär osv. ??
Men vet du varför det kommer ut rök ur fläkten då? Och vet du varför pannan blir så kall på so kort tid? Har allting med lufttillförseln o göra?
Tack för ditt svar d^_^b
Japp tog ut konventionsrören och renade dom, sotaren renade pipan och fläktröret (röret från fläkten till skorstenen). Vet inte exakt hur stor pipan är dock.
Det har jag också funderat på, hur förändrar man lufttillförsel på primär - sekundär osv. ??
Men vet du varför det kommer ut rök ur fläkten då? Och vet du varför pannan blir så kall på so kort tid? Har allting med lufttillförseln o göra?
Tack för ditt svar d^_^b
Du kan prova att ta bort fläkten, den sitter med 4 skruvar och se att fläkthjulet är riktigt rent. Passa då samtidigt på att kolla draget när fläkten är borta med en bit papper som brinner eller nåt.Lufttillförsen altså spjällen sitter bakom stor lucka frampå under luckan till vedutrymmet, fabriks inställning 0 vilket innebär ca 2.5 -3 cm öppna vilket är alldeles för mycket på min panna. Har bara 3,5 m skorsten.
Mm tagit bort fläkten häromdan o renade fläkthjulet o allt där
Hjälpte dock inget...
Okej jag förstår vad du menar, så du tror att om jag förändrar lite på inställningen på spjällen ska pannan gå som den ska?
Eldar med torr björkved och lite blandved, brukade alltid gå upp till 80 grader som alltid men som sagt allt bråkar sen jul
Kan det inte vara luft i systemet då? Eller nått fel på termostaterna att pannan blir så kall så fort? Har skrivit mejl till Metro Therm och väntar på svar av dom också
Okej jag förstår vad du menar, så du tror att om jag förändrar lite på inställningen på spjällen ska pannan gå som den ska?
Eldar med torr björkved och lite blandved, brukade alltid gå upp till 80 grader som alltid men som sagt allt bråkar sen jul
Kan det inte vara luft i systemet då? Eller nått fel på termostaterna att pannan blir så kall så fort? Har skrivit mejl till Metro Therm och väntar på svar av dom också
Verkar konstigt att du skulle ha luft i systemet om den funkade bra innan jul. Har du laddomat 21? Kan va så att kolven i laddomaten har hängt si vilket innebär att när den laddar över pannvattnet till ackarna så stänger den inte riktigt då får du helt plötsligt hela ackvolymen i pannan att värma.
Japp har laddomat 21!
Det kan ligga nått i det, har inte tänkt alls på det! Ändrade hastigheten på pumpen i laddomat från 3 på 2 och från 2 på 1 men hjälpte inget.
Hur löser man det då? Går det att åtgärda såhär eller måste laddomaten bytas ut helt?
Förresten tack för alla svar hittills
d^_^b
Det kan ligga nått i det, har inte tänkt alls på det! Ändrade hastigheten på pumpen i laddomat från 3 på 2 och från 2 på 1 men hjälpte inget.
Hur löser man det då? Går det att åtgärda såhär eller måste laddomaten bytas ut helt?
Förresten tack för alla svar hittills
Nej, först vilken patron har du i nu vet du det? Den levereras med en 78 graders och har du inte bytt så sitter den där. Det skall även finnas en 72 grader vilket innebär att den släpper på vatten vid en lägre temperatur, jag kör med 72 an tycker att det funkar för mig, andra tycker kanske inte så.
Ok, nu till isärmontering av kolv och patron. På vänster sida eller höger beroende hur du monterat Laddomaten finns en mutter, den skall du öppna men STÄNG kranarna till laddomaten först, sen bara skruva av muttern ca 1 litervatten kommer ut. Ta ut fjädern och patronen den sitter fast i fjädern kolla att kolven går lätt ( jag va tvungen att grada av min lite gick trögt) kolla även patronen. har du en 72 a sätt i den o prova kan va så att patronen är trasig och alltid står i öppet läge. Sätt tillbaka allt igen och dra åt.
Ok, nu till isärmontering av kolv och patron. På vänster sida eller höger beroende hur du monterat Laddomaten finns en mutter, den skall du öppna men STÄNG kranarna till laddomaten först, sen bara skruva av muttern ca 1 litervatten kommer ut. Ta ut fjädern och patronen den sitter fast i fjädern kolla att kolven går lätt ( jag va tvungen att grada av min lite gick trögt) kolla även patronen. har du en 72 a sätt i den o prova kan va så att patronen är trasig och alltid står i öppet läge. Sätt tillbaka allt igen och dra åt.
Ok, lycka till. Du kan gå in på www.termoventiler.se hemsida o kolla där fins ritningar och annat bra.
Har gjort som du sa silversmeden, och han laddar nu över ordentligt som han ska! Har dessutom tagit på keramikvedhållaren och renade lufttillförseln där och hela systemet fungerar fint nu 
Ska dock köpa skorstenrensare så all tjära lossnar i pipan och pannan!
Tack för all hjälp!!!!
Ska dock köpa skorstenrensare så all tjära lossnar i pipan och pannan!
Tack för all hjälp!!!!
Tjära i vedutrymmet på pannan gör inget, tjära i pipan ska det inte va = dålig förbränning, öka förbränning = öppna spjällen.
Eller som jag gjorde kapa baffarna 1 hack eller 2, vet inte men min teori säger att man får jämnare drag o mer värme. Men som sagt det är svårt att jämföra, och teori och praktik går inte alltid hand i hand.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden