Gött! Bra jobbat!

J
Någon som vet om man kan bryta Osmo. Color Oljevax ?

Skulle vilja ha den redan vita 3040 vit/transparent ännu vitare.

Hej, vi har lagt på Osmo coulor transparent hårdvax (mahogny blandat med valnöt) med vit skurnylon på doodlebugshållare. Tyvärr blev resultatet inte vad vi förväntade oss. Fick idag information om att när det är över 10 kvm så är inte en sådan doodlebugshållare att rekommendera. Man ska lägga på färgen med polermaskin och sedan polera bort överflödet för att få ett jämnt resultat. Nu står vi här med ett golv som är alldelles flamigt p.g.a att det förmodligen blivit kvar överskott med färg. Vi rekommenderas att slipa ned med 120 papp på de ställen det blivit överflöd och att stryka på olja där det är för ljust. Det blir ett jättejobb att gå över 47 kvm och dutta här och där. Finns inga garantier ändå för att det ska bli bra. Min fråga går det att slipa bort allt och börja om från början? Någon som har bra tips?

Vi lade på Osmo dekorvax vit/transparent igår med skurnylon. I affären sa de inget om doodlebagge så vi gjorde det för hand. Blev bra resultat tycker jag även om det var smärtsamt med en och annan flisa i handen. Vi strök ca 35 kvm och på 2 personer gjorde vi det på någon timma tror jag det var.

Men vi var noga med att stryka ut ordentligt, hade nämligen läst om att man inte får lämna något överflöd som ju sedan syns efter torkning. Vi strök visserligen bara på 1 gång. Var inte ute efter vita golv, bara att de håller sig ljusa längre. Ikväll ska det oljas förstra strykningen.

Inte för att jag VET, men jag TROR att tiden kommer att ta hand om ert problem. Det slits ner och bleks.

Vi målade på Osmo vit dekorvax och skurade in det med skurmaskin och vit rondell och torkade sedan bort all överflödig vax med torr trasa. Det blev inte särskilt vitt, så därför vitlutade jag golvet först. Vill man ha högre infärgningsgrad kan man använda Osmo Dekorvax kreativ som vi tänkt från början men det fanns inte i butiken så vi tog 3111 dekorvaxen istället. Som tur var så vitlutade jag innan. Min fråga är hur ska jag applicera hårdvaxoljan? Det verkar som det kan bli gult/kolafärgat av den och det vill jag inte på mitt vita golv.

Så var hårdvaxoljan på. Det ser ut som en plasthinna ovanpå golvet. Det luktar lösningsmedel fortfarande. Det gnisslar på ytan när man går på golvet och det är inte riktigt som jag tänkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.