593 läst ·
8 svar
593 läst
8 svar
Problem med nytt värmesystem
Hej,
Jag skriver i lite av en desperation då problemen med mitt nya värmesystem inte verkar ta slut. Vattenburet system med bergvärme.
Det knäpper och låter och firman som utförde arbetet har varit här flera gånger och när de fixat något på ett ställe så börjar det låta på ett annat och nya ljud tillkommer.
Så de försöker men lyckas inte eller hur jag ska uttrycka det.
Hur länge ska man låta dem justera och vad gör man när det aldrig blir klart? Hur lång tid är rimligt att de får på sig? Det är nu mer än ett halvår sedan installationen.
Jag skriver i lite av en desperation då problemen med mitt nya värmesystem inte verkar ta slut. Vattenburet system med bergvärme.
Det knäpper och låter och firman som utförde arbetet har varit här flera gånger och när de fixat något på ett ställe så börjar det låta på ett annat och nya ljud tillkommer.
Så de försöker men lyckas inte eller hur jag ska uttrycka det.
Hur länge ska man låta dem justera och vad gör man när det aldrig blir klart? Hur lång tid är rimligt att de får på sig? Det är nu mer än ett halvår sedan installationen.
Vad var det för värmesystem innan?
Vad är det för saker firman gör när de försöker åtgärda problemet?
Bergvärme säger du, alltså en värmepump.
Med värmepump så kan det knäppa ganska ofta, det beror bl.a. på att det inte är jämt värmeflöde ut i värmesystemet utan det varierar ofta. När järnrör och radiatorer värms och svalnar så rör sig delarna och då låter det (knäpper).
Man kan komma ifrån det genom att montera en knäpptank/volymtank på framledningen mellan värmepumpen och värmesystemet.
Med värmepump så kan det knäppa ganska ofta, det beror bl.a. på att det inte är jämt värmeflöde ut i värmesystemet utan det varierar ofta. När järnrör och radiatorer värms och svalnar så rör sig delarna och då låter det (knäpper).
Man kan komma ifrån det genom att montera en knäpptank/volymtank på framledningen mellan värmepumpen och värmesystemet.
Det har till och med gjort det, installerat en knäpptank. Nu kan jag verkligen inte sådant här men när jag läser på nätet verkar dimensionen vara för liten, 35 liter. Men de säger att den är tillräcklig.Demmpa skrev:
Vad var det för värmesystem innan?
Ja, det har de gjort och det blev bättre framförallt i ett av rummen som var värst tidigare. Men nu har det istället blivit mer i ett annat rum samt ett missljud som nästan låter som ett skrapljud, som kommer då och då i ett rum.useless skrev:
Helt nytt värmesystem, värmepump, rörsystem och radiatorer?
Är förinställningen på varje radiatorventil injusterad till rätt kV-värde?
Så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje radiator.
Finns termostater på radiatorerna?
Hur är de ställda?
Finns rumsgivare till värmepumpen?
Var är den placerad i så fall?
Är reglercentralen i värmepumpen rätt injusterad gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen)?
I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av värmesystemet,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Är förinställningen på varje radiatorventil injusterad till rätt kV-värde?
Så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje radiator.
Finns termostater på radiatorerna?
Hur är de ställda?
Finns rumsgivare till värmepumpen?
Var är den placerad i så fall?
Är reglercentralen i värmepumpen rätt injusterad gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen)?
I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av värmesystemet,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Tyder på luft eller kavitation på grund av för hårt strypt ventil. I det senare fallet behöver man kanske byta till en annan ventilinsats med lägre kv-värde om inte en totalöversyn och injustering av alla flöden räcker (vilket borde vara gjort redan om det är en seriös firma).M mandan skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ny elpanna eller nytt värmesystem?
Värme allmänt -
Pex-dimensionering av nytt vattenburet värmesystem
Värme allmänt -
Önskar förslag på nytt värmesystem till äldre hus
Värme allmänt -
Växande problem med byggbolag som kursas för att starta på nytt
Artikelkommentarer -
Problem med värme efter installation av nytt värmesystem