Jag har problem med mitt nydragna nätverk. Det fungerade i några dagar, men nu har något hänt som jag omöjligt kan förstå mig på.
Om jag kopplar nätverket som jag tänkt mig, med en router i korskopplingsskåpet, får varken routern eller datorn något IP.
Om jag kopplar datorn direkt till bredbandsuttaget får den ett IP, så det är inget fel hos leverantören.
Om jag ställer datorn i korskopplingsskåpet (där routern ska stå) får den inget IP heller.
Men, här kommer det konstiga, om jag bara kopplar förbi i korskopplingsskåpet med en vanlig patchkabel får datorn en IP.
Kablarna A och B i bilden nedan är de nydragna Cat5e nätverkskablarna som går i väggen och har ett vanligt nätverksuttag i varje ände. BBB är bredbandsuttaget.
Om jag kopplar nätverket som jag tänkt mig, med en router i korskopplingsskåpet, får varken routern eller datorn något IP.
Om jag kopplar datorn direkt till bredbandsuttaget får den ett IP, så det är inget fel hos leverantören.
Om jag ställer datorn i korskopplingsskåpet (där routern ska stå) får den inget IP heller.
Men, här kommer det konstiga, om jag bara kopplar förbi i korskopplingsskåpet med en vanlig patchkabel får datorn en IP.
Kablarna A och B i bilden nedan är de nydragna Cat5e nätverkskablarna som går i väggen och har ett vanligt nätverksuttag i varje ände. BBB är bredbandsuttaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Var länge sen men skulle det kunna vara så att du av misstag korsat kablarna mellan punkterna? Tänker att en korsad kabel mellan uttag->kopplingsskåp gör att det inte fungerar i skåpet. Patchar du den sen som vanligt och Det är en korsad kabel mellan kopplingsskåp -> rum borde det fungera normalt i rummet.
Inte kopplat nätverk på 12-13 år dock och då bara på små lanträffar..
EDIT: alltså kabel a och b är båda korsade vilket gör att de tillsammans blir "vanliga"
Inte kopplat nätverk på 12-13 år dock och då bara på små lanträffar..
EDIT: alltså kabel a och b är båda korsade vilket gör att de tillsammans blir "vanliga"
Redigerat:
Är det samma dator du provar med på bägge ställena? Det kan vara så att modemet har låst mot en viss mac-adress och därför får du det inte att fungera. Låsningen släpper normalt efter några timmar.
Prova annars med en enkel nätverkstestare att alla kablar är rätt kopplade och att de är hela och alla stift ser OK ut.
Prova annars med en enkel nätverkstestare att alla kablar är rätt kopplade och att de är hela och alla stift ser OK ut.
Förutom korsade kablar så kan det vara dålig kontakt i kabeln också. Det märks inte med kabeltestare. Jag hade en kabel som fungerade utmärkt med en blå netgearswitch och min macbook, men det kinesiska härket till router som bredbandsbolaget gav mig gick i 100 kbit. Ny kabel så fungerade samtliga bra.
Tack för alla tips! Problemet är löst och jag får ta på mig dumstruten..... 
Så här var det. I förra veckan märkte jag upp de totalt fyra uttagen som sitter i korskopplingsskåpet. Tyvärr förväxlade jag uttag A och B, men eftersom alla patchkablar satt på plats märktes det inte. I söndags kopplade jag isär allt och när jag sedan kopplade ihop gjorde jag det enligt märkningen - som var fel!
Resultatet blev att ingångarna WAN och LAN1 blandades ihop på routern och jag hade "link" på båda kablarna, men fick inget IP.
Så här var det. I förra veckan märkte jag upp de totalt fyra uttagen som sitter i korskopplingsskåpet. Tyvärr förväxlade jag uttag A och B, men eftersom alla patchkablar satt på plats märktes det inte. I söndags kopplade jag isär allt och när jag sedan kopplade ihop gjorde jag det enligt märkningen - som var fel!
Resultatet blev att ingångarna WAN och LAN1 blandades ihop på routern och jag hade "link" på båda kablarna, men fick inget IP.
Klicka här för att svara