Detta är min nuvarande setup hemma:

Fibermodem -> Switch (Netgear GS108) -> 6 st nätverkskablar till rummen
Uttag Rum 1 - Airport Express - OK
Uttag Rum 2 - Larmcentral - OK
Uttag Rum 3-5 Dator Macbook Pro - Ej OK "Selfassigned IP" eller något

(Signal finns i alla kablar. testat.)

Frågor:
Måste man ha en router?
Måste routern vara med 6+ LAN uttag (dyrt) eller kan en enklare modell kopplas mellan fibermodemet och switchen?

Redigerat:
Nu vet jag inte exakt vilka tjänster ditt fibermodem tillhandahåller. Men troligen måste du ha en router.

Ut mot fibernätet så har du en IP adress, den tilldelas till dig ifrån en s.k DHCP server. Hemma hos dig skall du då ha en router. Den ansluter mot nätet med den publika IP adress som tilldelats.

På insidan av nätet alltså i ditt hus så ger routern dig en egen uppsättning adresser, den har alltså en egen DHCP server. De adresserna gäller inom ditt eget nätverk. Routern översätter adresser till och från den publika. Så att meddelanden ut ifrån ditt hus mot nätet kommer alla att se ut som de kommer från din enda publika adress. När svaret kommer tillbaka från nätet så ser routern vilken dator inom ditt lokala nät som skall ha meddelandet, och byter ut adressen innan det skickas vidare i ditt nät.

Detta ger på köpet ett visst brandväggsskydd. Om det kommer meddelanden från nätet som routern inte känner igen som svar på något som du skickat ut på nätet så vet den inte vad den skall göra med meddelandet, och slänger det.

En router behöver bara ha en utgång på "insidan", och en anslutning till nätet. Du kan koppla en switch på insidan som fördelar ut nätet till "obegränsat" antal användare. Switchen är en transparent apparat, den kopplar i det här fallet då all trafik som kommer från routern mot de olika användarna. Och även trafik mellan de olika användarna, som inte skall ut på nätet. De flesta routers har några utgångar för kabel. Sinsemellan är de helt ihopkopplade av en switch i routern. Den speciella routerhanteringen med adressöversättning sker alltså bara mellan porten ut mot internet, och de interna portarna.

Tack för svaret! Skönt att slippa köpa en dyr Cisco med 12 portar. Tips på någon billig och bra router? D-Link har jag bara dåliga erfarenheter av.

J
Precis som Hempularen skriver så måste du alltså ha en router så fort du ska koppla ihop dina prylar inom ditt hemnätverk och omvärlden. Jag brukar alltid föreslå Asus routrar om man vill ha hyfsat med "bang for the buck", deras billigaste RT-serie kostar en femhundring, men som vanligt får man vad man betalar för. Ger du dig opp på 2000 kronor finns det riktigt bra grejor. Asus routrar klarar även av att plocka ut VLAN för Telias digital-tv om man är intresserad av det, vilket de är ensamma om i den privata världen (utan handpåläggning).

Oh!

Det där är en mycket kompetent router – den kan göra massor!

Dock är det nog, som det påpekas i ett test av den, så att den kräver lite av sin användare för att över huvud taget få igång den!

Så här skriver testaren:

The bottom line is that this is not a router that the average router buyer should even consider. It is poorly documented, difficult to set up and will test your patience unless you have experience with the Linux command line.​

Så om du inte är IT-proffs, välj nåt enklare. Fast idag är det svårt att hitta "bara" routrar utan WLAN förstås.

Edit: Sorry, såg ej att du just lagt till en länk till en Cisco!

Varför krångla till det? Konsumentprylarna från Asus har visat sig funka bra, vara hyggligt billiga, enkla att konfigurera, enkla att hotta upp med annan firmware om man är experimentlysten, finns att köpa överallt och ofta på erbjudande. Samma sak gäller för övrigt Netgear.
Vill man till varje pris undvika WiFi-delen går den att stänga av. Antagligen både billigare och enklare än att mickla med "enterpriseprylar" likt de som länkats till.

J
Jag vet inte riktigt vad du är ute efter. De produkter du länkar till är som sagt av hnurre och alfista säkert bra men lite overkill. De saknar ju även wifi, vilket du troligen kan ha nytta av. Eller tänker du dig köpa till det separat som en accesspunkt sedan?

Eftersom du redan har en Airport Express och kör Mac, bör du även överväga en Airport Extreme som router. komplettera med en enkel Gigabit-switch, typ HP 1410-8G eller -16G

Fanns enligt första inlägg redan en Netgear GS108 switch, inget fel på den, robusta prylar.

Överväger att komplettera med en till Airport Express som ändå har ett LAN ut. Borde funka?

J
Jag missade att du har en Airport express sedan innan, så nu förstår jag bättre :-)

stanlund2 skrev:
Överväger att komplettera med en till Airport Express som ändå har ett LAN ut. Borde funka?
Airport Express är hårdkodad för max 10 enheter (samtidiga MAC-adresser). Klarar du det?

Johan Gunverth skrev:
Airport Express är hårdkodad för max 10 enheter (samtidiga MAC-adresser). Klarar du det?
Här står det: "Antal användare - 50". Vilka användare menar de?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.