Byggahus.se

Problem med nybyggt hus!

1. I
    Medlem Nivå 1
    Vad skulle ni göra eller vad man har rätt att göra om ni skulle upptäckt  följande fel/anmärkningar på erat nybyggda hus (katalog hus i standard utförande utan några ändringar, total entrep.)
    1. Fönster i köket är lägre än köksbänk, så vasken tex. hamnar ca. 15 cm högre än nedre kant av fönsterruta.
    2. Det har använts helt olika sorter av fönsterrutor, på vissa ställe är dem som man öppnar vertikal  och går att snurra runt, och på vissa ställe är dem ”gammaldags” fönsterna som öppnas horisontalt utåt vilken gör att det är helt omöjligt att putsa dem rent utan att man går ut och gör det från utsida vilken är rätt så svårt när det gäller andra våning.      
    3. På ett ställe i hallen, platsen för garderober har blivit smalare en på ritningen vilket gör att man kan inte använda standard storlek garderober utan man för hitta speciell lösning med bara skjutdörrar.  
    4. Vi skulle köpa själva ytterdörren för halva priset, men efter att säljaren påpekade att det är bättre att dem levererar ytterdörren  pga. att då blir dörren  monterad redan från fabriken vilket är mycket bättre en att den monteras i efterhand, köpte vi den dyrare dörren via dem, fast det visar sig att ytterdörren blir monterad i efterhand ändå. (vi kunde spara ca. 10.000 kr)
    Det är ett helt ny hus model och vi är dem första som bygger den, troligtvis därför blev några missar i ritningen.
    Att fönster i köket är lägre än diskbänken var svårt att avgöra på ritningen och man har utgått att dem som ritade huset har tänkt på en sån självklar sak, däremot står på ritningen att det är olika typer av fönster på olika ställe i huset, men det har även säljaren missat att se, och jag själv fattade beteckning för storleken men inte för vilken sort av fönsterrutor som ska användas!  
    Jag troligtvis kommer att kontakta en jurist för att gå igenom det hela och kolla om jag har bra grund för att kräva ersättning för dem anmärkningar eller kräva att dem blir åtgärdade, men undrar också vad ni tycker..
    Samtidigt det finns fortfarande hopp om att husföretag och deras säljare ställer upp och hjälper mig att fixa dem missar som fortfarande går att fixa…

mvh

2. lbg
    Medlem Nivå 6

Re: Problem med nybyggt hus!

Det där låter inte så roligt. Fönsterhistorierna verkar ju bisarra!  :surprised: >:(

Man måste ju kunna lita på att de som ritar huset tänker på sådana saker. Du får gärna berätta vad det är för företag och var du byggt någonstans! Jag dör om du säger Götenehus...

3. S
    Medlem Nivå 3

Har ni haft slutbesiktning av huset? Och i så fall; tog ni upp dessa problem där?

4. volvo
    Medlem Nivå 10

Om alla dessa mått och fönsteruppgifter har gått att utläsa på de handlingar ni fått innan ni skrev på kontraktet så är risken stor att ni inte kan få rätt.
    Om detaljuppgifterna kommit fram efter avtalets påtecknande så kan ni ha en liten chans. Ni har dock alltid ett ansvar att se igenom de papper ni får och ifrågasätta sådant som verkar konstigt eller fel.
    När det gäller hallen så är de ju skyldiga att bygga enligt de mått som angivits. Om de frångått måtten så anser jag att de antingen får flytta väggen til sin rätta placering eller bekosta merkostnaden för skjutdörrarna till er.

Sorry, här är ni nog tyvärr blåsta.
    Har ni skrivit på att de skall leverera dörren så har ni ju beställt det.

Tråkigt när det blir såhär.
    Uppenbart är att husföretaget har en dålig egenkontroll.
    Fönstermissen skulle ju kunnat upptäckts vid flera tillfällen: vid ritandet, vid kontroll av ritningarna, vid försäljningen, vid er granskning av handlingarna, vid inköpet av fönster och till sist vid montaget av fönstren. Det är oturligt att felen lyckats passera så många led av kontrollapparaten.