23 690 läst ·
26 svar
24k läst
26 svar
Problem med motor till gräsklippare
Märkte under barnens mopedtid att framförallt bränsleslangar (plast & gummi) hadde en förmåga att bli dåliga av vanlig bensin.
Dom blev sköra och luckrades upp , så jag kan tänka mig att det samma gäller på gräsklippare.
Dom blev sköra och luckrades upp , så jag kan tänka mig att det samma gäller på gräsklippare.
Plocka isär en motor som gått länge på bensin och titta hur den ser ut som. Skruva ihop och kör ett tag på alkylat och plocka sedan isär den igen. Det du kommer att upptäcka då är att det är kliniskt rent i förbränningsrummet. Tog ca 10 timmars körning med alkylat på en 300cc tvåtaktare för att tvätta bort allt efter 75timmars bensinkörning. Kör numera alla småmotorer och 2 takts motorcyklar på alkylat.
Plastdetaljer i förgasare samt flottörer mår dåligt av detta, speciellt på Kina maskiner såg problemen på nära håll när jag jobbade med bensinpumpar, våra underleverantörer hade svårt att leverera plastbitar som funkade bra med spriten. Skruvat med en del kinamotorer och pöastbitarna brukar svälla. Samt att slkylatbensinen håller sig längre när man lagrar den, vanlig bensin har en tendens att få förgasare att ärga när den står länge, det brukar man se på motorcyklar som står över vintern. Därför det oftast finns avtappningsplugg på dessa.
Dof: Håller med dig, men aldrig sett ett stopp på maskiner på grund av detta, snarare att dom går bättre!
Dof: Håller med dig, men aldrig sett ett stopp på maskiner på grund av detta, snarare att dom går bättre!
Nepp, det är inte alls säkert, spriten kan vara förödande, mycket aggressivare än bensin, jag har sett billiga småmotorer från Kina krångla pga det, alltså plastdetaljer som sväller eller i vissa fall försvinna, gummi gillar inte heller sprit, oringsr tex. Finns anledning att en del tillverkare av gräsklippare och motorsågar föreskriver alkylatbensin!
Beror lite på vad man har för utgångsläge att börja med. Har själv ett typexempel ståendes. Fd briggsmotorn till snöslungan. Lossnade en sotflaga som la sig mellan sätet och ventilen. Bränd och otät blev den.
Aha.. Ja det vore intressant att se helt klart! Åh andra sidan kan gamla briggsar rasa ändå om dom blivit misskötta ty många har blivit! Men jag har aldrig hört om någon som rasat på grund av det förut! En annan rolig grej, min granne hade lånat en jordfräs länge och han skulle sota ur den innan han skulle lämna tillbaka den och så sa han till mig att jag har alltid kört den på färdigblandad bensin, varpå jag nästan satte kaffet i halsen och frågade varför han körde den på 2-taktsbränsle. Han trodde det var en tvåtaktare.. 
Hej
Testade att byta till 98 okt bensin, men det hjälpte inte. Den starta direkt (men stannade efter ca 1 sekund) så länge den var primad, så jag förstod att det måste vara något strul med att motorn får bensin, kanske förgasaren. Skruvade loss förgasaren i alla delar jag kunde få isär. Tyckte allt såg rent ut. Men blåste och torkade rent så gott jag kunde. Skruvade ihop förgasaren igen, sedan startade den och gick den hur bra som helst igen...
Testade att byta till 98 okt bensin, men det hjälpte inte. Den starta direkt (men stannade efter ca 1 sekund) så länge den var primad, så jag förstod att det måste vara något strul med att motorn får bensin, kanske förgasaren. Skruvade loss förgasaren i alla delar jag kunde få isär. Tyckte allt såg rent ut. Men blåste och torkade rent så gott jag kunde. Skruvade ihop förgasaren igen, sedan startade den och gick den hur bra som helst igen...
Jag fick överta en Meec gräsklippare som inte startade.G glinton skrev:
Det visade sig vara de två gummislangar som går från primer till förgasaren som var problemet.
Den klena hade hoppat ur och den grövre var sprucken. Tejpade med isolertape.
Pumpade intensivt med primern och efter några försök gick den igång.
Nu startar den lätt och går jämnt och fint.
Har du bytt tändstift?
Trädgårdsfixare
· Småland
· 184 inlägg
Observerade du aldrig att både tråden och inlägget var nästan 10 år gammalt.Misstänker att TS löst problemet och kanske den aktuella klipparen inte ens existerar idag? 😂Stenia skrev:
Jag fick överta en Meec gräsklippare som inte startade.
Det visade sig vara de två gummislangar som går från primer till förgasaren som var problemet.
Den klena hade hoppat ur och den grövre var sprucken. Tejpade med isolertape.
Pumpade intensivt med primern och efter några försök gick den igång.
Nu startar den lätt och går jämnt och fint.
Har du bytt tändstift?
Klicka här för att svara