Hej

Har en billig gräsklippare från Jula (Meec) som har gått ca 4 år. Den har fungerat bättre än väntat och även denna vår startade den utan några problem. Tänkte att det var dags att byta olja så jag bytte olja på den och köpte hem lite ny bensin (95 okt). Men efter detta så går den inte. Den startar, men så fort den kommer upp i varv så är det som den stänger av. Primar lite så startar den igen, men så fort den når normalt-varvtal så stänger den av igen. Kan detta ha något med att jag bytte olja? Eller bensinen? Fattar inte vad som hänt...

Förslag på vad det kan vara för fel?

https://www.dropbox.com/s/kpb72osrvyqzdaj/2015-05-15%2018.45.07.mov?dl=0

Det kan ha kommit in smuts i förgasaren , oljebytet påverkar inte motorns gång (Om du inte har glömt att fylla på ny olja).
Det sitter någon form av plastbit som rör sig av luften från svänghjulet och i denna manick är det 1 eller 2st fjädrar som är kopplade till förgasaren , kolla dessa så dom inte har hoppat ur.
Dom bör finnas bakom luftfiltret / förgasaren.
Lycka till. :)

Min Honda gräsklippare betedde sig så när jag körde med 95 oktan samt att jag hade igensatt luftfilter pga att jag lutat den för mkt i en slänt vi har, efter byte av filter och 98 oktan så går den som en klocka samt bättre drag i den med 98 oktan, snackade med Entreprenadbutiken i GBG där vi köpte den och man skall aldrig köra gräsklippare / motorsågar.mm på 95 oktan enligt dom, Honda kan till och med dra tillbaka garantin om det framkommer att man kört med 95 oktan, detta pga av motorn lättare " spikar " och det blir högre värmeutveckling.mm pga av detta!

Ja, det skulle ju kunna vara bensinen. Tänkte mig inte alls för när jag tanka dunken. Och den gick ju fint innan jag bytte olja och fyllde på med ny bensin för året...

Dom två fjädrarna som är kopplade till motorn (ventilfjädrar) är det inget fel på troligtvis.
Skruva inte på dessa utan stäng det locket.
Fjädern/fjädrarna jag tänker på är dom som gör att gräsklipparen ändrar varvtal när den börjar gå tungt.
Gräsklipparen brukar pendla i varvtal när man klipper gräset och fjädern jag tänker på sköter detta.
regulatorfjäder.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(bilden är ärligt stulen på internet.)

Marre666 skrev:
Min Honda gräsklippare betedde sig så när jag körde med 95 oktan samt att jag hade igensatt luftfilter pga att jag lutat den för mkt i en slänt vi har, efter byte av filter och 98 oktan så går den som en klocka samt bättre drag i den med 98 oktan, snackade med Entreprenadbutiken i GBG där vi köpte den och man skall aldrig köra gräsklippare / motorsågar.mm på 95 oktan enligt dom, Honda kan till och med dra tillbaka garantin om det framkommer att man kört med 95 oktan, detta pga av motorn lättare " spikar " och det blir högre värmeutveckling.mm pga av detta!
Har aldrig hört talas om att en klippare skulle spika på 95 oktan ??
Har alltid kört mina klippare på detta , dom äldre jag har ägt gick fint på 93 oktan också.
Det är ju inga högpresterade motorer så jag tror inte att dom går bättre på 98..;)

Ok, Micro. Finns en fjäder som är kopplad till förgasaren på ena sidan (trodde det var gasen?, men denna maskin har ingen manuell gas som man kan regulera). Denna fjäder är i andra änden kopplad till en arm som i sin tur är kopplad till en annan (starkare) fjäder. Men båda dessa ser ut att fungera, eller sitta som de ska....

Micro skrev:
Har aldrig hört talas om att en klippare skulle spika på 95 oktan ??
Har alltid kört mina klippare på detta , dom äldre jag har ägt gick fint på 93 oktan också.
Det är ju inga högpresterade motorer så jag tror inte att dom går bättre på 98..;)
Detta var enligt Entreprenadbutiken i GBG som är en proffsbutik som säljer å servar.mm

glinton skrev:
Ok, Micro. Finns en fjäder som är kopplad till förgasaren på ena sidan (trodde det var gasen?, men denna maskin har ingen manuell gas som man kan regulera). Denna fjäder är i andra änden kopplad till en arm som i sin tur är kopplad till en annan (starkare) fjäder. Men båda dessa ser ut att fungera, eller sitta som de ska....
Ok ..Bra att du hittade fjädrarna i alla fall.:D
Dom hoppade ur på min klippare och den betedde sig ganska snarlikt då.
Du får kolla om den får bränsle som den ska , då du har fyllt på ny bensin borde det inte vara vatten i den men du kan kolla i koppen under förgasaren (tror du kan lossa en skruv där) och tappa ur innehållet i en bytta.
Då borde du se om det finns vattendroppar i bensinen.
Du kanske måste blockera bränsleslangen så att det inte rinner ur mer bensin från tanken i onödan. (är inte säker på detta).

Marre666 skrev:
Detta var enligt Entreprenadbutiken i GBG som är en proffsbutik som säljer å servar.mm
Om jag har fattat det rätt så fungerar Hondas motorer bra på akrylat bensin (för den miljömedvetna) och den vanligaste typen är 95oktanig.;)
Och jag betvivlar inte att Entreprenadbutiken har sagt detta till dig.

Glinton .. du kan även testa att ta bort luftfiltret (själva skumgummit) och provstarta med bara luftfilterburken.
Går den utan filter kan det vara som Marre666 skriver ett igensatt luftfilter.

Man bör använda alkylatbensin då denna är bättre mot småmotorer, speciellt säsongsmaskiner!!

Dock ska man vara försiktig med att börja köra alkylat på en motor som gått länge på bensin. Alkylaten löser upp gamla avlagringar och det kan gå illa om man inte är försiktig.

Ingen fara... Däremot tål inte motorerna spriten som är i vanlig bensin. Det där med avlagringarna finns inga belägg för!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.