Den är inte felaktig det är adressen till aftonbladet klistrar du in den i din webläsare så ska den ta dig till afonbladet.
Att den inte svarar på ping är för att dom har stängt av den möjligheten.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Vad hade du för router innan då spelen fungerade?
Gjort några speciella inställningar tidigare?
Du skulle kunna kolla så att UPnP påslaget? Länk

Vad har du för bandbredd om du kollar med bredbandskollen.se?
Jag har köpt hus och tidigare bodde jag i lägenhet o då hade jag comhem och allt funkade utan problem. Och nu tänkte jag ha något internet medans jag vänta på att dom ska dra in fiber i huset. Inte gjort några andra inställningar va det gäller internet anslutning. Kan kolla det
 
Mats-S Mats-S skrev:
Den IP-adressen är felaktig, svarar inte på ping så inte så konstigt att du inte får något svar :)

Den ligger i amazons cloud (aws), svarar inte på ping. Du ska pinga tex 52.85.238.121 :

Bara så att du inte tror att du har ett DNS-fel ;-) Och hade du haft DNS-fel i routern skulle ingenting annat på ditt wifi fungera heller.

Om du inte redan gjort det;
- Stäng ner routern och din PC totalt (strömlös)
- Vänta typ 5-10 minuter
- Starta router, starta PC

Eftersom routern är sprillan ny kan det även tänkas att det sitter någon buggig firmware i den (inte helt ovanligt på nya routrar). Om du loggar in som admin på den så ska det finnas något val att kontrollera firmware, är den inte den senaste så välja att uppgradera den. Har inte koll på hur man gör exakt på en Huawei, det här kanske hjälper:
[länk]
Sök även på instruktion på youtube, brukar alltid finnas någon nörd som lagt upp bra info :cool:
När allt slutar fungera så kan jag inte använda Wi-Fi på mobilen eller tvn heller, då måste jag starta om routern och då funkar det igen. Jag har kollat o jag har den senaste uppdateringen på routern enligt den app jag har :) ska kika lite om man hittar någon video
 
Mats-S
Kom på en sak, du skriver att du har Tele2, jag har också Tele2 mobilt bredband.
Någonstans någon gång hos Tele2 läste jag att man i vissa fall skulle aktivera roaming på routern även när man kör lokalt i Sverige (tror att det var just när man kör Huawei router). Jag har roaming påslaget på min Huawei 4G dongel.

Men ta det här för vad det är, kanske bara är svammel ;-)
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
C Coxeii skrev:
När allt slutar fungera så kan jag inte använda Wi-Fi på mobilen eller tvn heller, då måste jag starta om routern och då funkar det igen. Jag har kollat o jag har den senaste uppdateringen på routern enligt den app jag har :) ska kika lite om man hittar någon video
Du kan ju alltid prova att nollställa riutern för att se om det hjälper.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Kom på en sak, du skriver att du har Tele2, jag har också Tele2 mobilt bredband.
Någonstans någon gång hos Tele2 läste jag att man i vissa fall skulle aktivera roaming på routern även när man kör lokalt i Sverige (tror att det var just när man kör Huawei router). Jag har roaming påslaget på min Huawei 4G dongel.

Men ta det här för vad det är, kanske bara är svammel ;-)
Okej får testa dra igång det, är du nöjd med Tele2? Funkar allt för dig?
 
A Andy78 skrev:
Du kan ju alltid prova att nollställa riutern för att se om det hjälper.
Ja jag har gjort det en gång innan men kan testa igen
 
Mats-S
C Coxeii skrev:
är du nöjd med Tele2? Funkar allt för dig?
Riktigt nöjd, får ut 30-40mb/s 4G på sommarstället, stabilt. Enda anledningen att jag inte kör det hemma är att latencyn är för hög för att köra SimRacing online, motståndarna gillar inte en bil som hoppar över hela banan :rofl:

Verkar som att du har testat typ allting nu ... hatar att säga det, men det kan vara något superskumt i din wininstallation. Ibland slutar det med en ominstallation ... som jag skrev i början så kan man inte allför sällan härleda skumma fel till att datorn smittats med virus eller trojaner ...

Men om du har tillgång till en till PC kanske du kan testa att koppla på den på samma ethernettråd som din PC sitter på och se hur den beter sig.

Ibland kan man hitta svar i loggarna på routern, du kan ju logga in på den som admin och ta en koll på loggarna och vad dom säger när allt havererar. Ofta går det att googla på meddelandena som finns där, för att få en förståelse på vad dom betyder.
 
Redigerat:
Mats-S Mats-S skrev:
Riktigt nöjd, får ut 30-40mb/s 4G på sommarstället, stabilt. Enda anledningen att jag inte kör det hemma är att latencyn är för hög för att köra SimRacing online, motståndarna gillar inte en bil som hoppar över hela banan :rofl:

Verkar som att du har testat typ allting nu ... hatar att säga det, men det kan vara något superskumt i din wininstallation. Ibland slutar det med en ominstallation ... som jag skrev i början så kan man inte allför sällan härleda skumma fel till att datorn smittats med virus eller trojaner ...

Men om du har tillgång till en till PC kanske du kan testa att koppla på den på samma ethernettråd som din PC sitter på och se hur den beter sig.

Ibland kan man hitta svar i loggarna på routern, du kan ju logga in på den som admin och ta en koll på loggarna och vad dom säger när allt havererar. Ofta går det att googla på meddelandena som finns där, för att få en förståelse på vad dom betyder.
Hahaha, ja det känns som man nästan testat allt.. jag får prova att ominstallera hela datorn idag, det konstiga är ju att när allt internet lägger av så lyser routern som vanligt och i appen jag har för att styra den så ser man inget skumt.. dock kan jag inte använda 4g för får inte ut mer än 2mb/s på det.. så tele2 har sagt att jag ska köra endast 3G för då får jag ut mer. Får hoppas att det funkar när datorn är ominstallerad annars vet jag inte riktigt vad man ska göra. Får testa på min ps4 o se hur det bete sig med
 
Vad är det datorn försöker ladda ner? Och när uppkopplingen slutar fungera för andra enheter, stannar även nedladdningen för datorn?
Kanske så enkelt att datorn tar upp all bandbredd så att routern och/eller det mobila bredbandet inte klarar av mer.
Om du låter datorn stå ett tag, så kanske nedladdningen blir klar och det börjar fungera igen?
 
O osmat skrev:
Vad är det datorn försöker ladda ner? Och när uppkopplingen slutar fungera för andra enheter, stannar även nedladdningen för datorn?
Kanske så enkelt att datorn tar upp all bandbredd så att routern och/eller det mobila bredbandet inte klarar av mer.
Om du låter datorn stå ett tag, så kanske nedladdningen blir klar och det börjar fungera igen?
jag laddar ner spel, ja den stannar för datorn med. Jag har testat koppla ifrån alla andra enheter så endast datorn får internet från routern men även då stannar allt
 
Mats-S
Hej igen "Coxeil"!

Jag har funderat på det här lite nu, och jag vet från mina 25 år som linux/unix konsult att det är inte helt ovanligt att ett ej kompatibelt nätverkskort kan ställa till stora problem i ett nätverk. Även felaktiga drivrutiner på nätverkskortet kan ge problem.

Eftersom problemet uppstod när du började köra mot dina nya Huawei router, så kan det vara något som inte funkar mellan din nya router och ditt nätverkskort i din PC.

En uppdatering/byte av drivrutinerna till nätverkskortet kan eventuellt lösa ett sådant problem. Även att köpa en wifi-sticka och köra wifi även mot din PC borde fixa det här om det fasta kortet har problem. Om du absolut vill köra fast lina till PC så kan man ju även byta nätverkskortet.

Nu vet jag ingenting om ditt fasta kort på PC. men testa att googla på samband mellan det och din router. Googla även på drivrutinen som det kör på. Och som jag nämnde tidigare, kolla på loggarna i routern om dom säger något vid kraschögonblicket.

Lycka till ... jag vet hur attans frustrerande sådana här problem är ;-)
 
C Coxeii skrev:
jag laddar ner spel, ja den stannar för datorn med. Jag har testat koppla ifrån alla andra enheter så endast datorn får internet från routern men även då stannar allt
Gissar på att det är någon tjänst i din applikationer som orsakar detta och inte ett bandbreddsproblem.
Eller kör du webbbaserad nedladdning?
 
Mats-S
A Andy78 skrev:
Gissar på att det är någon tjänst i din applikationer som orsakar detta och inte ett bandbreddsproblem.
Inte helt omöjligt, det kan man lätt verifiera:
  • Stäng ner datorn
  • Dra ur nätverkskablen
  • Starta datorn
  • Öppna task manager (aktivitetshanteraren) (ctrl-alt-del)
  • Stäng av misstänkta tjänster/applikationer
  • Sätt i nätverkskabeln
Funkar det, så gör om det stegvis tills du hittar den applikationen/tjänsten som orsakar krachen.
Krashar det direkt igen, antingen har du missat att stänga något, eller så är det här inte problemet.
 
A Andy78 skrev:
Gissar på att det är någon tjänst i din applikationer som orsakar detta och inte ett bandbreddsproblem.
Eller kör du webbbaserad nedladdning?
okej, jag laddar ner via Battlenet och steam
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.