8 831 läst ·
61 svar
9k läst
61 svar
Problem med mobila bredbandet!
Jag har köpt hus och tidigare bodde jag i lägenhet o då hade jag comhem och allt funkade utan problem. Och nu tänkte jag ha något internet medans jag vänta på att dom ska dra in fiber i huset. Inte gjort några andra inställningar va det gäller internet anslutning. Kan kolla detblackarrow skrev:
När allt slutar fungera så kan jag inte använda Wi-Fi på mobilen eller tvn heller, då måste jag starta om routern och då funkar det igen. Jag har kollat o jag har den senaste uppdateringen på routern enligt den app jag harMats-S skrev:
Den IP-adressen är felaktig, svarar inte på ping så inte så konstigt att du inte får något svar
Den ligger i amazons cloud (aws), svarar inte på ping. Du ska pinga tex 52.85.238.121 :
Bara så att du inte tror att du har ett DNS-fel ;-) Och hade du haft DNS-fel i routern skulle ingenting annat på ditt wifi fungera heller.
Om du inte redan gjort det;
- Stäng ner routern och din PC totalt (strömlös)
- Vänta typ 5-10 minuter
- Starta router, starta PC
Eftersom routern är sprillan ny kan det även tänkas att det sitter någon buggig firmware i den (inte helt ovanligt på nya routrar). Om du loggar in som admin på den så ska det finnas något val att kontrollera firmware, är den inte den senaste så välja att uppgradera den. Har inte koll på hur man gör exakt på en Huawei, det här kanske hjälper:
[länk]
Sök även på instruktion på youtube, brukar alltid finnas någon nörd som lagt upp bra info![]()
Kom på en sak, du skriver att du har Tele2, jag har också Tele2 mobilt bredband.
Någonstans någon gång hos Tele2 läste jag att man i vissa fall skulle aktivera roaming på routern även när man kör lokalt i Sverige (tror att det var just när man kör Huawei router). Jag har roaming påslaget på min Huawei 4G dongel.
Men ta det här för vad det är, kanske bara är svammel ;-)
Någonstans någon gång hos Tele2 läste jag att man i vissa fall skulle aktivera roaming på routern även när man kör lokalt i Sverige (tror att det var just när man kör Huawei router). Jag har roaming påslaget på min Huawei 4G dongel.
Men ta det här för vad det är, kanske bara är svammel ;-)
Du kan ju alltid prova att nollställa riutern för att se om det hjälper.C Coxeii skrev:
Okej får testa dra igång det, är du nöjd med Tele2? Funkar allt för dig?Mats-S skrev:
Kom på en sak, du skriver att du har Tele2, jag har också Tele2 mobilt bredband.
Någonstans någon gång hos Tele2 läste jag att man i vissa fall skulle aktivera roaming på routern även när man kör lokalt i Sverige (tror att det var just när man kör Huawei router). Jag har roaming påslaget på min Huawei 4G dongel.
Men ta det här för vad det är, kanske bara är svammel ;-)
Riktigt nöjd, får ut 30-40mb/s 4G på sommarstället, stabilt. Enda anledningen att jag inte kör det hemma är att latencyn är för hög för att köra SimRacing online, motståndarna gillar inte en bil som hoppar över hela bananC Coxeii skrev:
Verkar som att du har testat typ allting nu ... hatar att säga det, men det kan vara något superskumt i din wininstallation. Ibland slutar det med en ominstallation ... som jag skrev i början så kan man inte allför sällan härleda skumma fel till att datorn smittats med virus eller trojaner ...
Men om du har tillgång till en till PC kanske du kan testa att koppla på den på samma ethernettråd som din PC sitter på och se hur den beter sig.
Ibland kan man hitta svar i loggarna på routern, du kan ju logga in på den som admin och ta en koll på loggarna och vad dom säger när allt havererar. Ofta går det att googla på meddelandena som finns där, för att få en förståelse på vad dom betyder.
Redigerat:
Hahaha, ja det känns som man nästan testat allt.. jag får prova att ominstallera hela datorn idag, det konstiga är ju att när allt internet lägger av så lyser routern som vanligt och i appen jag har för att styra den så ser man inget skumt.. dock kan jag inte använda 4g för får inte ut mer än 2mb/s på det.. så tele2 har sagt att jag ska köra endast 3G för då får jag ut mer. Får hoppas att det funkar när datorn är ominstallerad annars vet jag inte riktigt vad man ska göra. Får testa på min ps4 o se hur det bete sig medMats-S skrev:
Riktigt nöjd, får ut 30-40mb/s 4G på sommarstället, stabilt. Enda anledningen att jag inte kör det hemma är att latencyn är för hög för att köra SimRacing online, motståndarna gillar inte en bil som hoppar över hela banan
Verkar som att du har testat typ allting nu ... hatar att säga det, men det kan vara något superskumt i din wininstallation. Ibland slutar det med en ominstallation ... som jag skrev i början så kan man inte allför sällan härleda skumma fel till att datorn smittats med virus eller trojaner ...
Men om du har tillgång till en till PC kanske du kan testa att koppla på den på samma ethernettråd som din PC sitter på och se hur den beter sig.
Ibland kan man hitta svar i loggarna på routern, du kan ju logga in på den som admin och ta en koll på loggarna och vad dom säger när allt havererar. Ofta går det att googla på meddelandena som finns där, för att få en förståelse på vad dom betyder.
Vad är det datorn försöker ladda ner? Och när uppkopplingen slutar fungera för andra enheter, stannar även nedladdningen för datorn?
Kanske så enkelt att datorn tar upp all bandbredd så att routern och/eller det mobila bredbandet inte klarar av mer.
Om du låter datorn stå ett tag, så kanske nedladdningen blir klar och det börjar fungera igen?
Kanske så enkelt att datorn tar upp all bandbredd så att routern och/eller det mobila bredbandet inte klarar av mer.
Om du låter datorn stå ett tag, så kanske nedladdningen blir klar och det börjar fungera igen?
jag laddar ner spel, ja den stannar för datorn med. Jag har testat koppla ifrån alla andra enheter så endast datorn får internet från routern men även då stannar alltO osmat skrev:Vad är det datorn försöker ladda ner? Och när uppkopplingen slutar fungera för andra enheter, stannar även nedladdningen för datorn?
Kanske så enkelt att datorn tar upp all bandbredd så att routern och/eller det mobila bredbandet inte klarar av mer.
Om du låter datorn stå ett tag, så kanske nedladdningen blir klar och det börjar fungera igen?
Hej igen "Coxeil"!
Jag har funderat på det här lite nu, och jag vet från mina 25 år som linux/unix konsult att det är inte helt ovanligt att ett ej kompatibelt nätverkskort kan ställa till stora problem i ett nätverk. Även felaktiga drivrutiner på nätverkskortet kan ge problem.
Eftersom problemet uppstod när du började köra mot dina nya Huawei router, så kan det vara något som inte funkar mellan din nya router och ditt nätverkskort i din PC.
En uppdatering/byte av drivrutinerna till nätverkskortet kan eventuellt lösa ett sådant problem. Även att köpa en wifi-sticka och köra wifi även mot din PC borde fixa det här om det fasta kortet har problem. Om du absolut vill köra fast lina till PC så kan man ju även byta nätverkskortet.
Nu vet jag ingenting om ditt fasta kort på PC. men testa att googla på samband mellan det och din router. Googla även på drivrutinen som det kör på. Och som jag nämnde tidigare, kolla på loggarna i routern om dom säger något vid kraschögonblicket.
Lycka till ... jag vet hur attans frustrerande sådana här problem är ;-)
Jag har funderat på det här lite nu, och jag vet från mina 25 år som linux/unix konsult att det är inte helt ovanligt att ett ej kompatibelt nätverkskort kan ställa till stora problem i ett nätverk. Även felaktiga drivrutiner på nätverkskortet kan ge problem.
Eftersom problemet uppstod när du började köra mot dina nya Huawei router, så kan det vara något som inte funkar mellan din nya router och ditt nätverkskort i din PC.
En uppdatering/byte av drivrutinerna till nätverkskortet kan eventuellt lösa ett sådant problem. Även att köpa en wifi-sticka och köra wifi även mot din PC borde fixa det här om det fasta kortet har problem. Om du absolut vill köra fast lina till PC så kan man ju även byta nätverkskortet.
Nu vet jag ingenting om ditt fasta kort på PC. men testa att googla på samband mellan det och din router. Googla även på drivrutinen som det kör på. Och som jag nämnde tidigare, kolla på loggarna i routern om dom säger något vid kraschögonblicket.
Lycka till ... jag vet hur attans frustrerande sådana här problem är ;-)
Gissar på att det är någon tjänst i din applikationer som orsakar detta och inte ett bandbreddsproblem.C Coxeii skrev:
Eller kör du webbbaserad nedladdning?
Inte helt omöjligt, det kan man lätt verifiera:A Andy78 skrev:
- Stäng ner datorn
- Dra ur nätverkskablen
- Starta datorn
- Öppna task manager (aktivitetshanteraren) (ctrl-alt-del)
- Stäng av misstänkta tjänster/applikationer
- Sätt i nätverkskabeln
Krashar det direkt igen, antingen har du missat att stänga något, eller så är det här inte problemet.