14 264 läst ·
19 svar
14k läst
19 svar
Problem med Malmbergs MD-99 med drivdon
Sida 1 av 2
hej har installerat 50st av dessa lampor i huset. De funkar inget bra alls
Tänds ej när man trycker på strömbrytaren
Måste dimma upp dem för att alla ska tändas
Alla tänds ej samtidigt
Någon som känner igen problemet?
Tänds ej när man trycker på strömbrytaren
Måste dimma upp dem för att alla ska tändas
Alla tänds ej samtidigt
Någon som känner igen problemet?
Det är drivdon till varje spott har också Malmbergs dosdimmer
Är du säker? MD-99 är en konstantströms-LED som ska seriekopplas. Man har vanligen ett drivdon för flera lampor. Beroende på vilket drivdon du har så gillar de inte heller att bli dimmade på primärsidan utan tar hellre 1-10V eller push-dim.
Igen, hur är det kopplat? Bilder?
Edit: Gärna modellnummer på malmbergs dosdimmer också.
Igen, hur är det kopplat? Bilder?
Edit: Gärna modellnummer på malmbergs dosdimmer också.
Redigerat:
Ja det här låter konstigt, har med ett hyggligt antal av MD-99 och de fungerar precis som det är tänkt.
Menar du att VARJE led har ett eget drivdon, låter konstigt? Har du installerat dessa själv eller en elektriker?
Menar du att VARJE led har ett eget drivdon, låter konstigt? Har du installerat dessa själv eller en elektriker?
http://www.buildor.se/media/catalog...bergs_downlight_md-99_led_inbyggt_drivdon.jpg
Så här ser mina lampor ut.
Fast. För infällt montage. Inkl. vit frontring. Dimbar.
Diameter (mm): 75
Effekt (W): 6
Färg: Vit
Färgtemperatur: 2700K
Färgåtergivning: Ra83
För hål (mm): 60
Kapslingsklass: IP44
Ljusflöde: 363lm
Ljusstyrka: 516cd
Spridningsvinkel: 60º
Spänning (V): 230
Varumärke: Malmbergs
Typ: Infällnadsbelysning
Jag tillsammans med elektriker har installerat allt.
Så här ser mina lampor ut.
Fast. För infällt montage. Inkl. vit frontring. Dimbar.
Diameter (mm): 75
Effekt (W): 6
Färg: Vit
Färgtemperatur: 2700K
Färgåtergivning: Ra83
För hål (mm): 60
Kapslingsklass: IP44
Ljusflöde: 363lm
Ljusstyrka: 516cd
Spridningsvinkel: 60º
Spänning (V): 230
Varumärke: Malmbergs
Typ: Infällnadsbelysning
Jag tillsammans med elektriker har installerat allt.
http://www.malmbergs.com/Images/450/9974333al.jpg
Har tyvärr inte tillgång att kolla de nu.. Men bifogar en bild
Har tyvärr inte tillgång att kolla de nu.. Men bifogar en bild
Skulle kunna vara denna, verkar vara ett nytt kit komplett med drivdon http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=9974333
Verkar som att dosdimmern inte är kompatibel, det står inte vad den är av för typ. Antar att du inte har alla 50 på samma dimmer? Isåfall är den överbelastad.
Prova dimmern med en valig glödlampa?
Verkar som att dosdimmern inte är kompatibel, det står inte vad den är av för typ. Antar att du inte har alla 50 på samma dimmer? Isåfall är den överbelastad.
Prova dimmern med en valig glödlampa?
Kan vara en drivare som är defekt. Jag lyckades knäcka en av kontakterna i en kopplingsplint i en multidriver. Felet visade sig inte förrän ett par veckor senare då en lamprad började spöka. Först tändes den med lång fördröjning och slocknade ibland några minuter senare för att sedan en vecka senare inte fungera alls.
Hoppas att det är dimmern som är ditt problem. Jag har Nexas fjärrstyrning utan dimmer så jag kan inte hjälpa där.
Hoppas att det är dimmern som är ditt problem. Jag har Nexas fjärrstyrning utan dimmer så jag kan inte hjälpa där.
Jag har ca 5-10 lampor på varje dosdimmer.. Problemet uppstår i alla rum.. Malmbergs snackar om att de kan vara fel på drivdonen men jag tycker att de verkar lustigt att de skulle vara fel på 50st drivdon
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
